|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| hur många hks ger ett pipercross sportfilter??? | |
|
Ungefär 0 (noll) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kanske 0.3hk tom, om du har tur ;) --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Det beror på vem man frågar....o hur godtrogen du är:-) Allt mellan 0 och 0.47 hk e fullt möjligt...sen att tillverkaren påstår kanske uppemot 3-5 hk må va hänt,frågan är bara hur de kommit fram till denna siffra...De kanske har varvat bilen över max original varvtal i jakten på extra hk osv.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Kan det inte gå under 0? | |
|
Jag hade ett jr openair sportluftfilter på min förra bmw,den gick märkbart bättre med original kan jag säga! Men råare ljud med sportfiltret. |
|
| Har hört att bilen går sämre om man har förgasarmotor och öppet filter, stämmer detta så borde det bli under 0. | |
| Byt inte till sportfilter, då motorn suger in mer damm som i sintur "slipar" motorn det ger ingen märkvärdig effekthöjning, och den effekthöjning den ger gör det på fullvarv. | |
| Varför skulle motorn suga in mer damm? Ett bra "sportfilter" filtrerar lika ba som ett pappersfilter. | |
|
Nej ett bra sportfilter suger in mera damm o partiklar, det som är skillnaden är att tryckfallaet genom filtrer skall minskas för att effekten skall öka, och det gör man genom att göra det "grövre" dvs hålen är större och därmed också så sugs det in mera damm. Annars skulle det inte finnas någon anledning att tillverka vanliga filter för en biltilverkare, dom lägger ner mycket forskning runt att studera och forska runt filter. Samma princip gäller också oljefilter/bränsle och det kan vara det som skiljer ett billigt filter från ett orginalfilter. |
|
|
Det som är mest allvarligt med sportfilter är att de låter STÖRRE partiklar passera in i motorn. Är partiklarna tillräckligt stora (ungefär en micron) blir de större än oljefilmens tjocklek. Resultatet blir att smutsen bryter oljefilmen i motorn och slitaget är ett faktum! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
svintoleffe |
Det där med att Öppetfilter tar in så mycket smuts är en skröna. Jag fick en sida av en kompis förut där dom hade kört en landrover över 30000 mil med öppetluftfilter. Det filtret jag pratar om är ett kn filter, dom har provat ett test på det, och det ger allt ifrån0-5 hästar. Luftfiltren hjälper till mycket förutom på m-bilarna då deras luftbox redan är opitimal, så där kan det till och med ge en minskning på effekten om det vill sig illa. Jag kört både med jr och kn, jag säger det det var en ruskig skillnad på kn filret och jr filtret. . Bmw-Power MVH Leffe |
|
svinteloffe: Var kn eller jr best tycker du? Ett uppet luftfilter som inte är avskärmet från motoren suger i sig varm luft och på detta sättet forsämras effekten merkbart. Då förlorar man hk istället. |
|
| Hur ska man skärma av? Jag har ett KN-filter nu som inte är avskärmat... | |
svintoleffe |
Morten M. Helt klart var att kn filtret var bäst. Bilen drog lite mindre bensin, och blev bra mycket starkare över hela registret. Bmw-Power MVH Leffe |
|
ravve: du får göre en plåt eller plast kontruktion som skärmar av från övriga motorrummet... uppåt ska dne sedan gå i linje med motorhuven... då kommer det bara in luft framifrån... hade det på min 323 E30... på var "plåten" gjord i glasfiber... /Jonas |
|
|
Ja de finns många goa killar här ut, svintoleffe tex, 0-5 hk för ett luft filter, lilla vän tror du att en motortillverkare skulle montera ett luft filter som stryper motornprestanda med 5 hk........ Jag kommer inte att berätta för dig VAD jag jobbar med, men i den divisionen kommer du aldrig att platsa i............med dina motorkunskaper Jag har 4 Diplom som hänger på väggen som visar att ja e ensam i hela världen med en del av mina motorkunskaper....... Nu var ja lite spydig, de e kanske inte direkt menat att vara det, ursäkta, men jag uppskattar att du kan få ut max 0,5 hk på fullt motor varav genom att byta luftfilter. Det är väldigt mycket som skall till på verkningsgraden att öka motorn med 5 hk utan att öka bränsleförbrukninger. Men sen kan ja hålla med dig om att de låter gött i maskin. MortenM e på rätt linje, kall luft ger mer effekt för det innehåller mer syre atomer, vilket gör luften tättare och där igenom ökar effekten något, de e anledningen till att turbo motorer har Intercooler, man kan tex sänka luften från ca 200°C till ca 40°C på en turbo motro och det ger en del hästar, men då e utgånsläget att motorn är på ca 600hk, eller 441 kw som vi säger...... |
|
|
Svintolfte, håller inte med dig om att det är en skröna! Jag har sett flera oberoende mätningar av olika sportluftfilter och alla visade på att de i högre eller lägre omfattning (varierar lite på tillverkare) släppte igenom mer men framförallt större smutspartiklar än ett pappersfilter. Hur stor skadan blir kan nog variera och diskuteras, men varför riskera motorns väl och ve när man inte får någon effektökning i en standardmotor )otrimmad BMW) när man monterar sportfilter? Det som är lite roligt är att oberoende mätningar har visat att man inte vinner en enda hästkraft om man tar bort luftfiltret helt i M50-motorn, och då har du inget motstånd alls från filter...! Som Plutten är inne på, är det andra faktorer än just luftfiltret som är gränssättande i moderna BMW-bilar (som generellt har överdimensionerat luftflöde redan från fabrik med standardfilter)! Kall och trycksatt luft (överladdning eller "luffarturbo") är iofs bra för effekten! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| vad kostar ett nytt pipercrossfilter då??? tack för alla svar!! | |
|
plutten: Kanske är det så att ofta märker man skillnad når man byter til sportsluftfilter fordi orginalfilteret är ganska tett når man bestemmer sig för att byta? Jag tror mitt filter trengs att bytas ut, bensinforbrukningen har gått opp tycker jag. Det är jo lite synd att du inte vil uppgje vad du jobbar med, kunne vara interessant att vita, också i andra sammenhenger her på forumet.. Vad tror du om sportsluftfilter vs. slitage på motoren, plutten? Johan B: "Ljudet är halva upplevelsen." Jag vil ha ett sådan filter, men jag vet inte.. vil ju inte att motoren skal ta skade av det heller. |
|
|
Vilken otrevlig stämning det var här då. Plutten; vi skiter i om du så har 25 diplom som säger att du är en legitimerad skitstövel, det finns väl ingen anledning att bete sig som en besserwisser bara för att inte alla delar din åsikt. Bara byte till ett sportluftfilter ger ingen mer effekt om filterkapaciteten är tillräcklig på originalluftfiltret. Han man däremot trimmat motorn och sett till att den får tillräckligt med bränsle för de nya förhållandena kan originalfiltrets kapacitet vara otillräckligt, det är i dessa fall man kan hitta mer effekt genom att byta luftfilter. De tester där man kan visa att ett sportfilter ger mer effekt är garanterat gjorda på bilar med för liten kapacitet på originalfiltret. Välj ett K&N, JR eller Amsoil filter, och ha det inoljat enligt instruktionen så upnås samma filtrering som ett pappersfilter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.