AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.574

Respekt för andras egendom bli mindre och mindre (dörruppslag)

Sida 1 av 2
Måste bara avreagera mig lite.

Eftersom det är fredag så skulle jag och några kollegor åka iväg till en trevlig lunchrestaurang en bit ifrån jobbet. Det är alltid ont om parkeringsplatser utanför och fickorna är väldigt små. Till slut hittar jag i alla fall en ficka bredvid en Saab 9-5 kombi och backar in. Saaben ser ganska ny ut så jag tänker, i mitt enfald, att ägaren säkert är försiktig med sin bil och därför inte slår upp sina dörrar hursomhelst. Tji fick jag! När jag kom tillbaka hade Saaben åkt och lämnat efter sig ett märke i bakskärmen och en liten buckla. Fanns det någon lapp på rutan? Icke. Vilket jävla sätt!

Jag vet att detta händer många varje dag men jag kan ge mig tusan på att folk har blivit sämre på att lämna lappar efter sig om man jämför med för ca tio år sen. Det existerar ingen respekt för andras egendom! Den här lilla incidenten kostar mig flera timmars besvär med polis, f-bolag, lack- och plåtfirma etc. Allt detta för att någon saknar vanligt folkvett och brister i sin koordinationsförmåga för två sekunder!

Som tur är har jag plusförsäkring som jag antar gäller i ett sånt här läge. Det innebär 0:- i självrisk men med all tid som går åt så blir det ju inte direkt gratis ändå.

Förra sommaren inträffade i princip samma sak, fast då tog jag personen i fråga på bar gärning. Skulle hämta en vattenflaska i bilen innan golfrundan. När jag kommer fram till bilen står killen med båda sina dörrar uppställda mot min sida. Jag undrar snällt om han är medveten om detta och får bara ett "oj då!" till svar. Sedan visar det sig att hans bakdörr lämnat ett märke och då var det ju bara att ta hans uppgifter och skicka fakturan. Jag blir så less!

Vad tror ni? Är det ingen som bryr sig längre? Har respekten för andras egendom blivit sämre med åren?

Jens
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Skulle tro att det är det gamla vanliga: har inget sett det har det inte skett.
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Det är nog tyvärr så att det ligger nåt i det du säger, men just det här med bilar tror jag till stor del har att göra med att de flesta ser bilar som rena fortskaffningsmedel, och att de därför inte tar nån större hänsyn till varken sina egna eller andras bilar.... Tyvärr så har en del svårt att fatta att det finns dom av oss som faktiskt är rädda om våra "fortskaffningsmedel". Tråkigt att höra.

Länk

Mvh Tjäder
De gånger då det lämnas lapp är om det finns vittnen som ser händelsen. Gärningsmannen plitar då ner en lapp och sätter på vindrutan för att vittnena ska tro att det är en ansvarsfull person. På lappen står det Kalle Anka eller alternativt Musse Pigg...

Den stora grå massan verkar dock inte inse att "den där lilla bucklan" kostar pengar att reparera. Majoriteten av biltrafikanterna i vårt vackra land ser bilen som ett rent transportmedel och har ingen som helst förståelse för de bilägare som bryr sig om några repor och lite bucklor längs karossidorna.

Urtypen av personer som resonerar på detta sätt känns igen på sin vita Volvo 245 (alt 745) med stänkskydden hängande på trekvart. Bucklorna på Din BMW ordnar den mjukisbyxförsedda 245-ägaren när hon (ja, för det är ofta en frånskild mamma i 35-årsåldern med rutten ekonomi) ska baxa ut sina tre skrikande snorungar samt stora feta schäfer ur bakdörrarna.

Den andra typen av skadegörare är de som vet att de åsamkat en skada som kommer bli kostsam att reparera. Ges möjlighet så smiter de från platsen.

Den tredje och kanske vidrigaste typen är de bittra, jantelagsstyrda individerna. Äger ofta en Volvo eller Saab och uppskattar inte fina BMW:ar. Dörren slängs med glädje upp i sidan på en glänsande BMW. Detta skänker stor tillfredställelse hos dessa människor där jantelagen genomsyrar tankar och handlande. Givetvis lämnar inte den av jantelag styrda individen någon lapp eftersom en BMW-ägare gott kan betala skadan själv när han har så mycket pengar att han har råd att provocera sin omgivning med en dyr kapitalist-BMW. Ofta har BMW:n som utdelas en buckla ett lägre marknadsvärde än den Volvo eller Saab som jantelagsindividen äger...

Och så finns det de som säger att jag generaliserar... :-) Dessvärre tror jag många känner igen typerna jag beskrev ovan.
ps; Tyvärr så är det väl så. Vissa brott är liksom accepterade hos gemene man utan att man känner dåligt samvete när man utför dem. Några fuskar med skatten, andra slår upp sin dörr i andras bilar. Detta är ju ändå något som drabbar en enskild privatperson och jag tycker att folk borde känna lite mer respekt när det gäller något som de själva lätt kan råka ut för. Jag VET hur jävligt det känns att få en repa i skärmen, därför är jag ALLTID försiktig när jag öppnar mina dörrar.

Mathias; Förstår precis vad du menar, jag känner många som inte är ett dugg bilintresserade. Oavsett vad de har för syn på sin egen bil borde de ändå ha i åtanke att det finns de som verkligen bryr sig om sina bilar. Det är det jag menar med respekt för andras egendom.

Nu låter jag kanske gnällig, det är ju ingen katastrof detta. Får helt enkelt leta upp en bra plåt- och lackfirma som gör ett bra jobb. Blir bara trött på folk som inte bryr sig.

Jens
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
"Äsch, det är ju bara en bil".

Denna för oss otänkbara inställning tror jag är vanligast hos två kategorier bilförare; dels den av bjoerck så pregnant beskrivna låginkomsttagaren med skabbig bil i 5000 kr-klassen.

Dels hos tjänstebilsförare, 35-55 i karriären som lever efter principen HÄR SKA JAG FRAM och som aldrig har betalt en reparation eller ens ett torkarblad ur egen ficka. Vad som händer med andras bilar är dessa grupper fullständigt egalt, eftersom de ju struntar i sina egna. Tror att dessa grupper är vanligare i stora städer än på landet.

Försöker själv alltid måna om egna och andras bilar och tränar på att reagera mer filosofiskt när jag utsätts för Volvovandalen och Leasingmarodören. Men det är inte alltid lätt...
bjoerck; Håller helt med dig om att vissa saknar förståelse och därigenom också respekt!

Tror helt klart att dina generaliseringar har en koppling till verkligheten. Misstänker mer och mer att dagens incident orsakats av en medlem ur den tredje kategorin. Min bil var nämligen nytvättad och strålade verkligen i all sin glans där den stod inklämd mellan dammiga "svenssonbilar" (som är minst dubbelt så dyra som min). Skulle inte förvåna mig om han/hon gjorde det på ren djävulskap.

Det trista är att jag pratat så mycket om bilen på jobbet innan jag äntligen ställde på den i måndags. Idag var första dagen jag skulle visa upp bilen för mina kollegor, därav den noggranna tvätten :) Först överöstes jag av komplimanger för det utomordentliga skicket och humöret var på topp, nån timme senare ödslar man onödig sjunker humöret på en millisekund när man upptäckt repan.

Skönt att lätta lite på trycket bland likasinnade! Den bästa terapi man kan få i en sån här sits :)

Jens
Jag tar mig friheten att klippa in det inlägg jag skrev i följande tråd ( Länk ) i januari:

"Jag råkade ut för en stormarknadsparkeringsmarodör (29 bokstäver, puh! :) på parkeringen vid Coop Forum i Bromma för en månad sedan. Jag satt på förarplatsen i bilen medan pappa gick in för att köpa en grej. Plötsligt kommer en risig, röd Volvo 245 '88 (NEL988, akta er för den!) och parkerar oroväckande nära på höger sida. Jag håller ögonen på föraren, och blir förskräckt när han öppnar sin dörr så att den slår mot höger framdörr på vår bil. Det värsta är att han inte alls verkar bry sig om det. Jag flyger ut ur bilen och ropar åt honom att han faktiskt smällt upp sin dörr i min bil. "Jaha?" (!) får jag till svar. "Det kan ju faktiskt ha blivit en lackskada där" sa jag. "Jaha, men kolla om det blev det då" svarar han. Jag kollar på vår dörr, men eftersom det är mörkt och bilen är smutsig är det svårt att se något. Jag öppnar dörren på hans bil för att se var den slagit i vår, och gubbfan (ursäkta ordvalet) säger "Men du har ju en list där!". "Som är lackad, ja! Det innebär väl inte att du kan smälla upp dörren hur som helst?" svarar jag. "Vad har man bilar till?" frågar han då. "Ja, inte har man dem för att andra människor ska slå upp sina dörrar i dem i alla fall" säger jag. Mannen börjar gå iväg mot Systembolaget och jag säger att "har det blivit någon skada på bilen så kan du räkna med att få betala". "Ta du registreringsnumret bara" svarar han nonchalant.
Mannen försvinner, och under tiden kommer paret som har bilen till vänster om vår. Jag frågar dem om de har någon ficklampa så att jag kan kolla om det blivit någon skada på vår dörr, och som tur är har de det. Ännu mer tur är att jag inte hittar någon skada på vår bil, mer än lite röd lack på vår sidolist från 245:an.
När mannen så småningom kommer tillbaka frågar han om jag hittat någon skada. Jag svarar att det som tur var bara var lackskrap från hans bil, men att det går att polera bort. "Det är ju bara bilar!" säger gubbuslingen och hoppar in i sin bil, tänder en cigg och drar iväg. Suck, suck och dubbelsuck! Att det finns människor som är så respektlösa mot andras egendom..."

Jag har inget till övers för den här typen av människor!

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
Rättning: "nån timme senare ödslar man onödig sjunker humöret..." ska vara "nån timme senare sjunker humöret..."

Tretretti; Jepp, leasingmarodörerna är vanliga i storstan, det kan jag intyga. Har flera av dem på jobbet, kollar inte oljan en gång mellan servicarna och tvättar bilen MAX en gång i månaden. Det enda jag begär är att de ska respektera att alla inte är som dem...

Jens
TheMaztr; Hmm, även dagens incident inträffade i västerort, utanför restaurangen "Tre kockar" i Spångas företagscentrum närmare bestämt. Passa er för silverfärgade 9-5 kombis som parkerar där! Det är det jag alltid har sagt, västerort är ena riktiga flumkvarter! ;)

Jens
Dessa hänsynslösa bilmarodörers livstil borde kartläggas för att genomföra vedergällningsattacker på för dem älskad egendom.

Jag är ointresserad av båtar. Hur skulle det se ut om jag kommer indundrandes i hamnen i någon gammal pråm och klämmer mig in mellan två pedantiskt skötta båtar och repar upp deras skrov. Givtevis kommenterar jag händelsen med "ähh, det är ju bara båtar. Det är väl skitsamma med lite skador på skrovet den går ju fortfarande att segla med" Antagligen blir jag per omgående kölhalad eller utsatt för något annat straff som sjörövare en gång i tiden praktiserat.
Dragan525
Lyssna på denna historia: Jag parkera min kusins bil (värd max 5000kr) på konsum för att köpa mig en tidning, Jag kommer ut till bilen o sätter mig i bilen helt lugnt för att läsa lite (Hänt extra) sen parkerar en kvinna sin Audi 80cc modell 80-talet bredvid mig 20 cm från min kusins bil OCH hon va stor den kvinnan! JAG tänkte direkt hur FAN ska hon komma ut imellan bilarna!!?? Men för henne vart det inga problem, hon bara öppna dörren och slog i min dörr och medans hon steg ut ur bilen hörde jag bara hur hennes dörr gned mot min upp o ner, ABSOLUT INGEN RESPEKT!. Jag orkade inte bry mig för att det vart nästan en skrotbil, MEN hade det vart min bil oj oj oj oj...HON hade fått ÄTA upp tidningen jag köpte! Och hur ska man gå o handla på en stormarknad i lugn o ro? medans man handlar så tänker man på bilen där ute o sånt!! Varför e man så petig som jag? ÄR det en sjukdom? *hehe*

MVH Dragan

BMW 4 LIFE
Vill ha en sån där emmfämma!
Tretretti & MrMarsupilami: 520:n är leasingbil men vi i familjen är lika rädda om den för det. Jag kollar oljan med jämna mellanrum, håller den ren och snygg (grämer mig för gruskorn på golvet :( ) och kollar däckstrycket då och då. Så alla med leasingbil är minsann inga marodörer ;)

Bilen har förresten råkat ut för ännu en parkeringsmarodör, men den här gången i garaget på pappas jobb. Någon med en röd bil har med sin front lyckats skrapa bort färgen i en 20 cm lång repa på stötfångaren vänster bak. Ingen lapp i vindrutan, det är väl för mycket begärt...!

/Masten
Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden
bjoerck; Tänkte precis samma sak! Jag är inte speciellt hästintresserad, tänk vilket liv det skulle bli om jag råkade skrapa emot någons häst så den fick en liten reva i skinnet. "Nämen vafan, hästen kan ju fortfarande gå det är väl ingen fara!" Då skulle man antagligen bli rullad i tjära och fjädrar och sen släpad efter hästen i fråga tvärs över halva prärien.

Dragan525; Brrr, vågar inte tänka på vad som försiggår på stormarknadsparkeringar när ingen ser på. Ska nog skaffa bruksbil på överskottslagret a la stridsvagn och använda när jag storhandlar i fortsättningen.

TheMaztr; Du är undantaget som bekräftar regeln :) Jobbigt med repan, lider med dig...

Jens
M3
23
M3Freppe
M3 coupe -96
Sen så tror jag faktiskt att dom flesta som smäller upp sin dörr på en annans bil har själv blibit utsatt för de på deras bilar och inte fått nån lapp på framruta.. Så då tror dom väl säkert att behöver inte dom andra erkänna så behöver inte jag göra det heller..

Men det är ju absolut ingen ursäkt

Lite spekulationer från mig bara... Sen hur de stämmer det får man nog aldrig vet =)

/// Fredrik B
MrMarsupilami:
Är det den röda som fått stryk av en dörrsida?? :(
Inget som betyder omlack hoppas jag?

Jag ställer mig alltid på parkeringsplatser (ibland utanför) där det i stor sett är omöjligt att slå upp några dörrar min bil, vilket resulterar i att jag och mitt sällskap oftast får en extra promenad. Det är bara att inse att de flesta inte bryr sig ett sk*t om andras egendom.
Trist? jaa, Sant? JAAA! tyvärr

/Wille
Kölhala dom j*****na.... :-)

Instämmer med inläggen ovan.
Skrämmande träffande person-generalseringar av bjoerck här ovan.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Jepp Wille, dina farhågor är besannade. Det är den röda pärlan som fått en dörrsida upptryckt i bakskärmen. Hade precis gjort den extra fin eftersom det är första veckan den är påställd och så händer detta :(

Man får vara extra försiktig som du säger. Det finns risk för omlack, har inte synat skadan så noga än. Förhoppningsvis räcker det med polering.

Förresten, min tid hos Perre blev framflyttad till nästa vecka och i och med lilla bulan så måste jag besiktiga bilen hos f-bolaget också nästa vecka. Kanske får skjuta ytterliggare en vecka på att hämta grejerna på ditt jobb. Jag hör av mig. Trevlig helg!

Jens
Bones; Jepp, om man bara hade reg-numret så man kunde få tag i dem, då j****r... :)

Jens
MrM:
Beklagar :(
Hade den fortfarande varit i min ägo hade jag fått ta ledigt från jobbet, käka lugnande medicin o.s.v...
Hoppas allt löser sig så smidigt det bara kan.

Ha en trevlig helg!

/Wille
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
noterade idag hur en tjej (25-30 år) lyckades baka in i bakomvarande bil inte mindre än Fyra (4!) gånger när hon försökte fickparkera... som tur var var bilen lika rutten som hennes egen... men ändå... fy fan...
när jag uppmärksammade henne om vad som hänt påstod hon att hon inte märkt nånting... undrar om hon märkte att hon inte kan köra bil över huve taget...
Gjorde henne iaf. klar med att om det varit min bil så hade hon legat jävligt risigt till och fått ångra sej resten av livet...
sånt där borde man bli av med körkortet för... för gott!

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.