|
|
|
|---|---|
|
Skrev tidigare om att bilen förde oljud i bakvagnen när man kör över gupp etc, och fick rådet att byta Silentblocken. Har gjort det, men det klonkar som fan fortfarande. Ljudet tycks komma från nånstans i strax-under-hatthylla-området. 140 euro i sjön, fortfarande samma jävla klonk :/ | |
|
Kassa stötdämpare/fjädrar/fjäderbenslagringar? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
Haettman |
japp. Fjäderbenslagringar. Skitlätta att byta kostar en dryg hundring hos BMW. Till E30 iaf. /Lycka till... |
|
Med stor sannolikhet är det fjäderbenslagringarna som gett upp. Jag bytte på min bil den här veckan och "klonken" försvann, i den ena bussningen satt metallhylsan helt löst och i den andra hade det börjat släppa i vulkningen. De är inte "skitlätta" att byta, räkna med minst 2 timmars jobb om fjäderbenet släpper någorlunda lätt i det nedre fästet. Jag fick använda ganska många slag för att det skulle släppa. Priset på BMW är 325 kr/st + frakt (bor 8 mil från närmaste ÅF), jag beställde på Motornord för 180 kr/st + frakt. |
|
Dragan525 |
Jag har ett tips te dig!..Jag hade klonkljud hela tiden i bakaxeln/Stötdämpare där bak! Sen sa en mekare te mig på Bmw att fetta in dörrlåsen där bak OCH vipps så vart allt ojud borta..Helt otroligt! MVH Dragan BMW 4 LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
|
Fjäderbenslagringar? Snubben på verkstan snackade bara om att byta hela stötdämparen, eftersom den kändes svampig (vilket han väl har rätt i, men jag stör mig mest på att det låter som om man kör stridsvagn) Hittills har det kostat 140 euro, byte av stötdämpare kommer att kosta ytterligare 180 euro, detta inkluderande arbete... |
|
|
Om stötdämparna är dåliga kan det vara läge att byta dem. Fjäderbenslagringarna sitter högst upp på fjäderbenet och demonteras om du ska byta stötdämpare. Om du byter stötdämpare så tycker jag du ska kolla om lagringarna är dåliga, det är inget mer arbete att byta dem om du ändå ska byta dämparna. Och om du byter dämpare och sätter dit de gamla lagringarna är risken stor att oljudet fortfarande är kvar. 180 euro för byte av stötdämparna verkar som ett just pris om det är skaplig kvalitet på matrialet, lägg till en slant och få nya fjäderbenslagringar så blir det nog bra. |
|
| 180 euro är för byte av EN stötdämpare, jag har inte råd med båda nu... :( | |
|
Undrar en sak?? Vad är fjäderbenslagringar? Jag har också klonk. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Sorry.. läste lite för slarvigt, nu vet jag vad det är. :o) 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.