AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
832

Vill ha recept på ett o-ringat block!

Visa användare
63
wheelie
E24 -84
Som rubriken lyder, tänkte börja förbereda ett m20b25 block för överladdning. Jag har sökt här på forumet utan att hitta tillfredställande tips.
Eftersom jag har tillgång till en hyfsad maskinpark på jobbet, så tänkte jag göra denna operation nu så jag slipper sen, för mycket vill ha mer som man brukar säga. Eller så kanske det finns nå´n här som gör detta mot en rimlig kostnad, måste ju bli billigare och bättre än att köpa dyra lamellpackningar, det kanske t.o.m är någon som har ett block till salu?

If it don´t run, crome it!!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
du ska alltså ha oringning avsedd för originalpackning?

Ett spår för 1mm rostfri tråd gör du aningens smalare än tråden så att du kan trycka fast tråden i spåret o den sitter kvar.

Fräs så djupt att tråden sticker upp ca 0.3mm

Jag gör det som så att jag slänger upp blocket i en fräs och riggar ett ursvarningshuvud med ett tillslipat stål i och så söker jag centrum på cylindern o fräser spåret så det hamnar mitt på den plåtkant som går runt cylindern på packningen.
Då är det precis så att spåren tangerar varann mellan cylindrarna på ett B25 block.

Ska tydligen finnas nåt verktyg man spänner fast i cylindern o kör runt också men det vet jag inget om.

/Per
ev
208
evers
M3 Smg -02
540iM Touring -99
har en komplett färdig motor om du är intresserad..

mvh evers
Visa användare
63
wheelie
E24 -84
Tack för svaren.
jevlar: Hur gör du med skarven som blir på tråden? Vad är det för sorts tråd, svetstråd?

evers: Recept på ingående komponenter?
Pris?

If it don´t run, crome it!!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
jag tar vanlig 1mm rostfri svetstråd för det har jag gott om.
rullar upp den runt ett mindre rör först så att den har samma diameter som spåret när den är spänningsfri och sen är det bara att klippa av och fila till det sista så den passar exakt med raka ändar.

När den ligger på plats är det svårt att hitta skarven o ännu knepigare att få upp den ur spåret.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.