AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
973

Ventil justering

Nu e tickandet framme, misstänker att ventilerna ska ställas. Nån som har koll på med vilken tids/mil intervall de ska justeras samt pris? (gäller 735an)

Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Pris? Det gör du själv, bladmått och 10 mm nyckel är allt som behövs! :) Busenkelt på den motorn med excentriska justeringar.
Kom bara ihåg att motorn skall vara kall när du gör det!

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..

Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Brukar vara vid Inspektion II som ventiljusteringen skall göras, alltså mellan 4-6000 mils intervall.

Riktigt busenkelt vet jag nog inte om det är, själva lossandet och vridandet på excentern är väl inte så svårt men det krävs erfarenhet och fingertoppskänsla för att få ventilspelet där det skall vara, många justerar själv och med skiftande resultat, ett för stort spel är ju inte bra, då tappar motorn effekt, kan gå ojämnt och tickandet förstärks, men ett för litet spel ger också ojämn motorgång och kan också förorsaka motorskador med ex.vis brända ventiler.

Låt en riktig bilmek. justera ventilerna om du inte vet hur man gör, byt samtidigt ventilkåpspackningen och be mekanikern att kontrolldra banjobultarna till oljeröret, dom brukar gängas lös och förorsaka ett större slitage på kamaxel genom dålig smörjning som följd, har även varit med om motorer där banjobulten lossnat och hamnat så illa att en vipparm brustit!

En ventiljustering bör göras på kall motor för bästa resultat, men kan även göra spå varm motor, men då måste man ta hänsyn till att motorn kallnar under justeringen och anpassa spelet därefter!

///Magnus
tack grabbar för de snabba svaren, blev bara förvånad att tickandet kom tillbaka så snabbt.... Renoverade nämligen motorn för ca 3k mil sen

trevlig helg =))

på m20 skall ventilerna justeras med 2000 mils mellanrum, vet inte hur det är på andra motorer (vilka andra motorer finns det som inte har hydrauliska lyftare?)

MVH
Johan K
Jag ska justera mina ventiler på min 730. Jag ringde till en bmwverkstad dom skulle ha 800:-. Men då har jag ventilkåpspackningen själv. Mvh Danne

Saab,volvo ja dom ser man bara i backspegelen!!!
an
643
anlima
735iA -87
VIKTIGT..
Du MÅSTE ta cylinder en och en, annars blir det inte bra.
Tändföljden kan du som ett rinnande vatten, eller hur?
1,5,3,6,2,4 1,5,3,6,2,4, 1,5,3,6,2,4,
Skön sång , visst tycker du det.
Mats

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.