AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.147

HC hög på besiktning

supramicke
hej hej ja va o besiktade min 325a E36 o hade problem med hög HC vad kan man göra åt detta o vad kan d va för fel?

MVH MICKE
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Enligt Bosse bildoktor tidigare i veckan kunde det ibland hjälpa att bara byta olja o filter.
si
123
silwer
325IC -94
Besiktade min 325:a igår, hade också högt hc värde, dock inte över gränsvärdet. han fick stå och gasa bra länge innan han fick ner det. pratade med bmw och dom sa att ett oljebyte kunde få ner det annars kan det vara kattarna också...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Eller så är det bara så enkelt så att du inte har varmkört katterna rejällt.. de behöver lite hårt smisk en 2 mil innan de ger fina goa värden! Och det hade ju väl kört innan du besikta väl?

__
Länk
/JB
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
supramicke: Hur höga värden hade du? Handlar det om strax över gränsvärden kan mycket väl en service räcka. Ligger du långt över gränsvärdet kan det vara så illa att du behöver en ny katalysator...

theprophet: Det är sällan (väldigt sällan) man behöver mer än en kilometer för att värma katlaysatorn till driftstemperatur. Ska man värma effektivt gäller det inte som många tror att varva motorn en massa, köra runt en halvmil på tvåan med fullgas eller liknande. Det mest effektiva är att ligga på "för låg" växel och låta motorn jobba rejält. Gärna hålla mot lite på bromsen samtidigt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
1. Ha som regel att ha en relativt nyservad bil inför besiktningen. Kör man många korta sträckor samlas oförbränd bensin i oljan.

2. Varmkör bilen rejält innan. Undvik kökörning och varva ur bilen innan. Hjälper inte alltid, då man oftast får stå still länge innan besiktningen och bilen hinner bli kall.

3. Har man otur hjälper inte detta. Kan vara fel på lambdan eller katten. Slälv fick jag byta kat för att få igenom bilen senast.

Lycka till!

Mr C
stefannorr
Jesperado> Jag körde drygt 3 mil med min,sen vänta en 10 min o då var värdena fel.
Han tog bilen en sväng runt huset med automaten i läge 2 o sen var värdena perfekta,men han sa även att de är svårare att varmköra med automatlåda.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Han som hade min bil innan mig hade samma problem vid besiktningen. Ny olja och nytt filter så sjönk värdena.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
stefannorr: Lika fort som det går att värma katalysatorn svalnar den igen. Automatlåda är svårare att varmköra, det går liksom inte att tvinga den till onormalt hög belastning...

Jeppe

pe
554
perf
320xd e91 -09
Jesperado
Lägga i tvåans växel gasa borde väll fungera.
Rätta mig om ja har fel...men det är väl inte bara katten som ska bli varm utan även sjäva motorn bör va rejält varm,ju varmare motorn är dessto bättre borde förbränningen bli...tycker man...eller???Ja menar om HC halten e låg i avgaserna redan ut ur cylinderloppen så borde "katten" få ner värdena till ett minimum,eller???????

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
perf: Det fungerar hyfsat, men inte som på en manuell där man kan växla efterhand för att ständigt ha maximal belastning.

Dawwe: Visst ska motorn i sig också vara varm, men detta går alltid fortare än att värma katalysatorn. Först kommer vattentempen, sen oljetempen och sist blir katalysatorn driftsvarm...

Jeppe

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jeppe: Skrevs med lite med glimten i högat med ;) men det framgick nog inte dock.. bra att veta det du skrev dock.. jag trodde det krävdes mera än så faktiskt! fast dok inte osm jag skrev hehe

__
Länk
/JB
supramicke
oki tack så mycke grabbar ska testa detta mina värden va ca 200 i hc... ska ta hem filter o olja nu i veckan o serva till den... (den e manuell) ha d gott så länge

mvh micke

Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
HC är väl i prinsip oförbränd bensin som kommer ut i avgaserna, detta kaan bero på väldigt mycket... Ett igensatt luftfilter som inte är bytt på länge gör att motorn får mer besin och i sin tur inte förbränner allt.. = hög HC.

Dåliga tändstift samma sak.

kall motor så ger Isprutingen på mer bensin = högre HC.

Dåliga kattar samma sak, men då borde värderna rusa iväg...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
HC är kolväten och kan antingen komma från oförbrännd bensin eller olja som går ut i avgaserna.

Gammal blaskig olja med mycket bensininblandning, dåliga komponenter i tändsystemet (t ex dåliga tändstift), dåligt fungerande lambdasond, dålig katalysator...
där är några tänkbara felkällor till höga HC-värden.

Enklast och billigast är oftast att börja med att ge bilen en ordentlig service med ny fräsch olja av god kvalitet (gärna en bra helsyntetisk olja som inte förorsakar lika mycket avdunstning/förbränning av kolväten i motorn, som mineraloljorna gör), nya stift, nya luft- och oljefilter, kolla över tändsystemet och byta slitna/trasiga delar.

Är HC-värdena höga efter det, får man börja felsöka.

Ordentligt varmkörd motor/katalysator är fundamentalt vid mätning, som flera redan har påpekat.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
216
what
E30 318is -90
fick 150 på tomgång när han gasade så gick det ner till 40 sen sen snabbt upp igen har nyss byt motor 7000mil sen ny olja och luft filtert är från ifjor så det är väl katten han körde också en runda med 3ans växel och det blev lite bättre men var uppe i 200 från början.

Sen har jag ju hört massa om K-sprit vad tror ni om det?

/what
Lo
87
Low
E30 325i touring -90
E30 320i -83
Var inne och gjorde efterkontroll på en bil som hade fått 158 i HC vid tidigare besök, bytte olja och filter m.m men ändå var det inte riktigt bra. Så besiktaren körde ett varv runt huset med fullgas på ettan samtidigt som han bromsade hela tiden. Det blåste visst ur bra, för efter det fick 11 i HC.
fr
35
fredde72
318 is -90
Var inne o på bilprovningen idag för den årliga kontrollen! å det gick inget bra. mitt hc låg på 238ppm! han gasade till bilen så hc värdet sjönk till 40ppm, o stod stilla på det värdet i säkert 2 min men sen höjdes tillbaka 238ppm! tycker nog att han kunde ha registrerat det låga värdet.
vad spelar det för roll om man har ett högt hc värde på tomgång, man åker ju inte runt i trafiken på tomgång, bara inte är högt vid normal körning

Men är det någon som vet varför en 318 is m42 motor ska vara så känslig på just avgas värdena?
Jag har alla protokoll sedan första besktningen och hc halten har alltid varit hög på min bil!

Det känns som det är ett fel som skulle varit en garanti sak när bilen var ny, men varför bry sig om det nu det är ju ändå försent för det nu!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Undvik att lägga likadana inlägg i flera trådar, det är bara irriterande...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.