|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Nån expert här som kan hjälpa mej?? Bilen är en Bmw 318i 88:a....så här är det: Tvättade motorn för ca en vecka sedan,startade bilen efteråt & den gick som en klocka i ca 1 timme...därefter dog den & startar ej mer???? Bilen har varit inne på verkstad i veckan där dom kom fram till att bilen saknar gnista?...dom kunde dock inte losa detta... Min fråga är alltså: Vart ska jag leta efter fel? Bilen gick ju skitbra innan (efter motortvätt) & sedan bara tvärdör.... Har 2 egna teorier: Fördelare kass/sliten Fukt/kass styrbox. Nån som kan hålla med eller har andra förslag?? Väldigt tacksam för hjälp! | |
|
Eftersom du haft bilen inne på en verkstad kan man väl anta att dom kollat: - att tändspolen är hel - att det inte kommer gnista varken från tändkablarna efter fördelaren eller kabeln mellan tändspolen och fördelaren - att det inte finns fukt vid kabelanslutningarna till tändboxen (om det finns en sådan på din bil) eller motorelektronikboxen - mfl vanliga fel Jag kan tänka mig åtminstone två felorsaker: - du har fått in fukt någonstans. Tag bort gummihättorna över alla anslutningar, blås rent med tryckluft och låt torka. Möjligen har fukten också kommit in i elektronikboxarna. - du har dålig jordning av motorelektroniken. Låter visserligen otroligt att detta skulle inträffa just vid motortvätten men det är så enkelt att kolla så det är värt att göra det i alla fall. Leta reda på det ställe på motorn (troligen ett ställe nära eller på insugningsrören) där troligen flera (på min 635-motor 9 st) klena bruna kablar går ihop i en eller två kableskor. Dessa sitter säkert fastskruvade med en M6-skruv. Skruva bort denna skruv och gör ordentligt rent (tex med smärgelduk) och skruva tillbaks igen. På min 635-motor hade jag felsökt i ett halvår och till och med köpt en ny (beg) motorelektronikbox. Och felet visade sig vara för högt motstånd i jordanslutningen. Motorn startade direkt efter denna rengöring med smärgelduk. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.