AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.723

tomgång 525i

jo
9
jontemek
525i-91
Om man startar bilen efter ett kort uppehåll, och motorn är fortfarande varm. så vandrar varvtalet mellan 400-1100 varv.... väldigt irriterande. Efter ett tag, efter ett tag då man använt gaspedalen är motorn normal igen... man kan tro att den inte hittar rätt tomgångsvarvtal. Vad kan detta bero på???
ja
26
jan e
520i-83
525it-92
bytte vakumbromsslid på 520-83 då försvan problemet.
vet ej om det finns en sådan på 525.
kolla det!
Kolla efter sprickor i den stora svarta gummibälgen mellan spjällhus och luftmassemätaren, sprucken = byt

Ofta det blir så av detta fel, annars kan det vara annan läcka i vacuumsystemet, kolla alla små slangar, torra = byt
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Vet inte vilken motor du har men om det är m20 så tittaöver tomgångsmotorn som sitter på insuget. Den har en egan liten anslutning på gummibäljen från lmm o insug. Du kan inte missa. Plocka isär den o rengör med bensin eller som jag gjorde med 5/56. Använd rikligt med det bara.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
525i -91 är en 24V. M50B25.

Inget konstigt trimchip i bilen?

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej !!

Jag har haft pendlande tomgång och hög tomgång på min 525i-89 en längre tid. Såg att det var blött runt insuget och efter byte av insugspackning löste jag problemet.

Kolla upp om det verkar vara blött runt insuget.
ormen
du har en s.k. tomgångsregulator på den också, exakt likadan som på M40 motorn, jag ska fixa en bild senare, den sitter under insuget. Hade själv samma fenomen + kass tomgång när jag startade varm motor igen, tog loss manicken o sköljde rent den med ex. petroleum, 556.. juksade lite med en mejsel på de rörliga delarna i den.. sedan gick bilen kanonbra! M40 var detta, men det sitter samma mojäng på M50...
Är det svårt att byta insugspackning? Vad behöver demonteras?

Mvh Johan
Någon som har gjort detta eller vet hur man gör? Jag har nämligen drabbats av ojämn tomgång och kanske måste byta packningen.

Är detta den mest troliga orsaken eller bör man testa något annat först? Jag har bytt den stora svarta gummibälgen och kollat att de andra slangarna verkar ok.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.