AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.079

Hur mycket sjunker en E60?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hur mycket kommer en E60 04:a sjunka jämfört med en E60 05:a som kommer i september efter ca två år?

or
725
oreo
323i -85
Forstar inte fragan riktigt, men provar att svara i alla fall. Tanker du pa att folk kommer att begagnatkoparna skall vara oroliga for eventuella barnsjukdomar? Jag tror inte att det kommer att spela sa stor roll om man koper en 04/08 eller en 04/09 om det ar detta du tanker pa. Forbattringarna sker mer kontinuelingt i produktionen nu an tidigare och arsmodellsbegreppet darfor blir mer utslatat. Tror att det ar enskilda forbattringar som tex partikelfilter for dieslar (slappt 03/04) och valvetronic motorer for bensinarna (nar det nu kommer) som har storre genomslag an vilken arsmodell det ar. Priset paverkas sjalvklart av aldern pa bilen, men under de forsta aren tror jag att de forsta arsmodellerna av E60 kommer att ha ett relativt starkt andrahandsvarde eftersom det inte finns sa extremt manga begagnade ute pa marknaden. Hoppas detta var litet "food for thought"...

//Örjan C
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag tror att vissa "rättningar" är svåra att göra under löpande produktion. Man kan göra en total omkonstruktion i en ny årsmodell och i Sverige tittar tyvärr handlarna på årsmodell. Gå och fråga pris på bil och dom pratar årsmodell och inte tillverkningsmånad.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hm jag vet inte om jag har samma uppfattning att handlarna ser till årsmodell och att det skulle vara avgörande pga barnsjukdomar eftersom dessa i de allra flesta fall tas på goodwill oavsett (tex svaga länkarmar på e46orna mm). Att man gör en "total omkonstruktion" tror jag inte är speciellt vanligt såvida det inte är ett fundamentalt fel på bilen. Bilen blir ju "ett år nyare" och kommer som orero nämner ha vissa uppdateringar (partikelfilter när det gäller dislar, mjukvaruuppdateringar och ibland mer standardutrustning).

Skillnaden mellan en 04 och 05 kommer förmodligen inte större än den borde för en ett år nyare bil. Vad handlaren förmodligen mer ser till är utrustningsnivån. En 530 utan automatlåda är väl iskall kan man förmoda oavsett om den är 04 eller 05.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det är svårt att säga generellt för mycket beror på allt från modell till utrustning till färgen på bilen till skicket.

Men en tumregel är att nybilen sjunker 20% i värde första gången du sätter dig i den och sedan 10% per år de första 3-4 åren.
nsumar
Beror på djupet, tror jag, kan nå botten snabbt :-)
sorry var tvungen att skriva så :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.