|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag och kompisen har precis bytt fjädara i fram, nu ska vi byta i bak. HUR FAN FÅR MAN UR DOM GAMLA????? Snabbt svar!! Tack. ///M3 | |
|
Presar i hopp fjädrarna med en fjäderspännare. Sen lyfter du ur dom presar ihopp dom gamla å sätter dit dom.. Har du gjort de fram så är de lätt bak! Bak var mycket lättare än fram. jag böt dämpare fram å bak å fjädrar! |
|
|
Vi kommer ju fan inte åt med fjäderspännare bak!! Ska man skruva bort nåt annat?? ///M3 |
|
|
Njaaee... inte fjäderspännare bak, inte när jag bytade sist inte. Hur ska det gå till, fjädrarna är ju jättesmå, hur ser en sån fräderspännare ut? 1. hissa bilen i slutväxeln (eller nån annan punkt om man så vill). och palla upp bilen på lyftpunkterna med gummiskydd vid kjolarna. 2. lossa stötdämparna nederst (ha en domkraft under dämparen så att inte hela hjulupphängningen kommer dundrandes allt för fort. 3. hmm.. om det inte går att klämma ihop fjädrarna tillräckligt med en stor polygrip (samtidigt som man töjjer ned hela bärarmen bak) så.. fick man släppa fästningen till krängaren på z3:an, men hur var det nu på M3:an... det behövdes inte alls. när du har lossat stötdämparens nedre fäste ska det vara en baggis! |
|
| skumt.. vi hade inga problem alls lite trångt kan de vara, men lossar du på dämparen åker allt ner lite mer, ? kanke kan får ut den då??? | |
|
skumt.. vi hade inga problem alls lite trångt kan de vara, men lossar du på dämparen åker allt ner lite mer, ? kanke kan får ut den då??? Min bil Länk |
|
|
328- Johan.. Vi löste det snabbt sen. Bara att bänna ner bärarmen lite plus fjädern lite. Vem behöver fjäderspännare:) ///M3 |
|
|
Använde själv ett spett och tryckte ner allt med ... ///MVH TONY |
|
|
Lossar man stötdämparen samt krängningshämmaren så behöver man inte bryta något för att byta bakfjädrarna. _______ //Niklas |
|
|
Nähä..ok. Vi lossade aldrig den..tänkte det först men...sen började kompisen bryta lite lätt och då såg vi att de gick ändå.. Den var ju sänkningsfjädrar som jag tog bort också... ///M3 |
|
| Är det inte knutarna på drivaxeln som tar emot om man släpper ner upphängningen längre än vad stötdämparen tillåter? I så fall är det hanske inte så hälsosamt att bryta ytterligare? Jag brukar lossa drivaxlarna, det tar en liten stund extra men jag vill vara på den säkra sidan. Första gången jag bytte testade jag först med att bryta på ena sidan, den drivknutan rasade kort efter det ... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.