|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har en BMW 320i -85 importerad 2000 Den har gått ca 32000 mil Jag har fått ett tickande ljud och det kommer från ventilkåpan. Jag har inte öppnat och kollat själv. Det låter lika mycke när den är kall som varm. Den går klockrent annars, inga ryckningar eller misständingar. Kan det va vanlig ventilknack eller kan det vara kammen som håller på att gå eftersom den har rullat en bit? Jag har servat den regelbundet med olja+filter + endel annat. Det finns ju endel bränsletillsatser men jag är ganska skeptisk till sånt. Har också hört att det finns nått man kan hälla i ojan och låta den gå en stund sen byta olja (invändig motortvätt) MVH MiCKe | |
|
Det kan mycket väl vara kammen som är sliten. Inte alls ovanligt på din motortyp. Enklaste sättet att kolla är att lyfta på ventilkåpan och titta efter på kammen. Det kan gå att kolla genom oljepåfyllningshålet, men det blir lite osäkrare. Prova att justera ventilspelet. Om det var länge sedan så kan det vara dags för det. Det kostar ju inga pengar och samtidigt som du kontrollerar ventilspelet kan du ju passa på att kontrollera kammen. Välkommen till forumet förresten... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Hej Codriver Tack för svaret. Jag skall lyfta på ventilkåpan och titta efter. Hur syns det att kammen är dålig då? Vilket millimetermått skall det vara på ventilspelet? Kan man fixa det själv? Hur? Jag har gjort en hel del så jag är ingen nybörjare men har aldrig kollat i ventilkåpan. Men skulle det vara kammen så är det ju knappast värt att kosta på en ny när bilen e så gammal. MVH {MiCKe} |
|
|
Kammen är lätt att kolla om du har plockat bort ventilkåpan! Om det finns synliga eller kännbara spår när du drar med nageln tvärs över loberna, är kamaxeln sliten och bör bytas. Detta hänger ihop med att ytskiktet på kamaxelloberna är mycket hårt, men extremt tunnt. Om det har blivit slitage genom detta tunna och hårda ytskikt, kommer det fortsatta slitaget att gå snabbt... Dvs. om du kan se/känna slitage på kamaxeln är den slut! Om du skall ställa ventilerna, är det lämpligt att köpa en gds-bok för någon hundring. Där ser du precis hur du skall göra, samt får alla mått på ventilspel. Ett mått som jag har hört/sett för den motorn är 0.25mm ventilspel vid max 35 graders värme i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Om du byter kamaxel, byt även vippor samt glöm inte att byta oljeröret som sitter över kamaxeln (kostar typ 150kr hos BMW) då den troliga orsaken till nedsliten kamaxel är dålig olja som har koksat igen just detta rör! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.