|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag har funderat på att skaffa en 530d touring eller en 740d. Någonstans kring årsm. -00. Min fråga är nu vilka däckdimensioner som jag skulle kunna sätta på 740:n? Nu stryper ni väl mig men jag vill ha mer gummi och mindre fälg!!! Orsaken är enkel, feta sulor e inge bra på snömoddig vinterväg... Dessutom slits de fortare och kostar betydligt mer... På sommar däcken har det ju mindre betydelse. Vilka fälstorlekar kan jag använda? Profiler och bredd? Hoppas ni har överseende med en som inte prioriterar utseendet?? Hälsn. /Johan | |
|
Jag kör på 17" fälgar, tycker det är en lagom kompromiss...:) På 17" kan du lägga tex 225/55 eller 235/55 utan att hamna för mycket fel i rullningsomkrets...säkert passar flera andra dimensioner oxå. |
|
|
Hmm OK, hade tänkt mig än värre... 205:or på 16 tums fälg... kan det gå? Helst skulle jag vilja ha 195:or men det är väl lite väl optimistiskt? /Johan |
|
| En av std dim. i alla fall på 750 -95 är 215/65-16. Har kört på det och det är helt ok - idag har jag 225/60-16 vilket inte är en rekomenderad storlek men laglig och funkar ok. | |
|
Välkommen till forumet! Har full förståelse för din prioritering. Enligt min instruktionsbok (E38) finns det dessa alternativ: 235/60R16 på 7½J fälg 245/55R16 på 8J fälg 235/55R17 på 8J fälg 235/50R18 på 8J fälg - runt om eller bara fram med nedan: 255/45R18 på 9J fälg - bara bak För 728 (bara) går det också att ha: 215/65R16 på 7½J fälg Allt ovan sommardäck. Rek vinterdäck för 740d är: 215/65R16 på 7½J fälg Har en uppsättning 7½Jx16 fälgar som jag just nu har 215/65R16 sommardäck (otillåtet enl handboken då min är en 740i) på och det gjorde helt klart bilen mycket "snällare" i uppträdandet och mer lättrullad än de 18-tummare jag normalt har på. Mvh Björn Länk |
|
alain |
Hejsan Påmin 750 har jag: BOURBET fäljar: 8 1/2 Jx17 H2 däck fram:........ 235 40 ZR 17 däck bak :.........255 40 ZR 17 Det stor på min bil registret, däckdimension.: 255/ 40 R 17 Jag misstänker att dom har skrivit fel. MVH//Alain// |
|
OK, tack så mycket för svaren. Jag har forskat lite på nätet och hittat att de minsta fälgarna som går att få på bilen är 16*7 tum, tror inte att det går på 15" fälgar.. Med 16*7 borde man kunna ha 205:or men 205:orna finns då bara i 205-60 profil och då blir dessa lite väl små.. Med tanke på totaldiametern. Så 215-65-16" verkar vara det bästa jag kan få här! /Johan |
|
|
Hej Johan ! Jag åker på 235/60-16 Nokian NRW på original 7½ tums fälgar på vintern. Det är mycket behagligt och soppaförbrukningen hamnar åtminstone ½ dl milen lägre än med 18 tums sommardäck på. Jag tror inte att Du upplever någon större skillnad i komfort på 235/60-16 jämfört med 215/65-16 och då föredrar jag 235/60 då det åtminstone enligt mitt förmenande blir lite snyggare. Det är dessutom mycket lättare att hitta däck i storlek 235/60 än 215/65 vilket är en mycket ovanlig dimension. Jag funderar faktiskt på att sälja mina 18" Rondell modell 58 med däck nu till våren för att prioritera behaglig gång framför snyggt utseende. Lycka till!! / Nysse Nysse |
|
|
Glöm inte kolla att de smala däcken har rätt belastningsindex (load index - förmåga att bära en viss vikt), annars kommer de att slitas mycket snabbt och risken finns att du får en däckexplosion! Det är dessutom inte lagligt att ha för lågt belastningsindex på däcken! Högre (bättre) belastningsindex än det som biltillverkaren har typat bilen med, går bra att använda. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag körde hela vintern med 205 på 16 tums fälgar det funkade skitbra fast det inte såg så roligt ut.... |
|
| Jag kör med 17".. 235/40 fram och 255/40 bak.. och kör en gammal volvo på vintern.. | |
|
Som Johan tidigare påpekade så är dina tilltänkta objekt sk. helbilsgodkända. Kolla därför ditt reg. bevis före du köper något. Finns den tilltänkta dimensionen inte med där så blir det en 2:a på besiktningen. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
PJ: Dimensioner på fälgar/däck kontrolleras inte alls vid en kontrollbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok. Vad jag läst tidigare här på forumet samt vad jag hittar på VV's sida Länk så får jag det till att de dimensioner som uppradade i reg.beviset är de som finns gk. för min bil när det gäller EU's helfordonsdirektiv. Trodde i min enfald att detta var något som Bilprovningen kunde "klanka" ner på om det inte efterlevdes. Men jag böjer mig gärna för din yrkeserfarenhet om så är fallet ;) Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
jfg - stämmer bra att 15" fälgar inte funkar på E38 då bromsarna tar i. Minsta är mycket riktigt 16". Mvh Björn Länk |
|
|
PJ: Det stämmer att reglerna är sådana, men det kontrolleras inte vid en kontrollbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Kan det passa med 225-55-16 fått ett bra pris detta med org Bmw fälgar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.