|
|
|
|---|---|
|
HEJ! Skall plocka ner motorbalken på min E28 med servostyrning (535) med styrsnäckan kvar på balken. Allt är lossat men får inte rattstångens splines att släppa från knuten vid styrsnäckan...Tips hur jag får dom att släppa motages, tack!!!! Länk -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- | |
|
Med lätt våld! Alu knuten brukar sitta fast ärgad...på med någon rostlösning, helt bort med bulten, bänd upp knuten med en mejsal. Och knacka på knuten med en hammare så släpper den så småning om. /Pelle |
|
|
Men eftersom du ska turbomata.....så är det ett yppeligt tillfälle att bygga om styrningen ;-) /Pelle |
|
|
Nu vart jag lite intresserad här. Bygga om styrningen. Hur och varför? Mvh Patrik Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
Nu vart jag lite intresserad här. Bygga om styrningen. Hur och varför? Mvh Patrik Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
orginal styrsnäcka...är en ganska bra konstruktion igentligen och oftast så är där glapp i dom. e28ans klump väger mer än 10kg och en vanlig servostyrväxel ca 4kg..orginal styrsnäcka ger 3,5 rattvarv (e28 m5 är lite kortare) och kostar ~13-18000:- , en servostyrväxel finns att hitta i kortare utförande (tex vag,opel osv) och kostar inte en 1/3 av en ny e28 klump. Vill man sen plocka bort den mekaniska servopumpen...så har opel en fin el pump man kan nyttja (annvänds mkt i rally/racing samanhang.) Så förutom att man får en "kort" styrning, tjänar vikt, har du en ombyggd styrning och om man ska regga som ombyggt fordon så är detta ett klart plus. Speciellt med tanke på alla som överladdar så... /Pelle |
|
|
Ok -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Tackar Pelle. Det där var riktigt intressant det där Livet är ingenting för amatörer... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.