AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.317

För låg hastighet

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner,

jag åker 45 km till mitt arbete varje dag. Landsvägen består av delar med högsta tillåtna hastighet 70, 90 och 110 (vajrar och 2+1 filer).
Varje dag är det någon som blockerar trafiken med att ligga under hastighetsgränsen. Speciellt på 110 sträckan.
Om det är en lastbil kan jag förstå problematiken med att inte kunna ligga i 110 men vanliga bilar???
Om vädret tillåter och vägbanana är tillåtande....
Borde det inte vara lika höga böter för långsamtkörning som fortkörning?
Vad tycker ni?

Mvh

/NP
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns ingen lag på hur långsamt man får köra... men det finns en lag som säger att det är förbjudet att framföra ett fordon som har lägre toppfart än 45 km/h på motorväg...

Det finns också en lag som säger att man inte får köra fortare än vad man anser att rådande situation tillåter...

Självklart så ska det inte vara böter på att köra långsammare än vad som anges.... tänk på att 110 km/h är högsta tillåtna hastighet och inte en minimi gräns...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det finns en lag som säger:
"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet
låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt
hindra andra förares körning."

///Jesper

BMWCS #5494
Varit med om att polisen stoppat en bilist som hindrade trafiken enl. lagen som J.Dredd nämner. Vet inte om det finns en lag egentligen eller om personen stoppades p g a misstanke om annat t ex rattfylla.

Har samma körprogram som NP varje morgon och håller helt med om det där med "långsamma" trafikanter. Tycker dock nästan att det är värre med "pendlaren" - hastigheten pendlar på 90 väg mellan t ex 65 - 105 km i timmen. Man vet inte riktigt var man har dem tycker jag.

Hade imorse t ex en japansk bil, modell väldigt liten, som innehöll en kepsutrustad yngling som satt kraftigt lutad mot förardörren i någon konstig (förmodligen tuff) sittställning.
Problemet var att han låg och wobblade över i mötande körfält hela tiden (troligtvis p g a körställning m m) på 90-vägen.
Förresten led han även av folksjukdomen "spararpåminaglödlamporgenomattkörautanljus".
Körde förbi honom eftersom han låg i 70 på 90-väg. Sedan kör han som en jojo bakom min bil, avståndet kanske varierar mellan 2 - 150 m i ca. 2 mil....Vad grundar sig ett sådant körsätt på? Kan man inte bara hålla pedalen runt 90 hela tiden?

Märks att man har lite att göra på jobbet när man skriver ett sånt här lite OT inlägg för att få tiden innan lunch att gå :-%
H&
126
H&M
645ci -04
Bötfäll sniglar =) kan man inte hålla hastigheten som skylten säger med en normal bil så borde man inte ha körkort.

Hälsningar Johan

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Håller med , rensa ut sniglarna och straffa dom hårt.
De skapar mer irritation och farliga omkörningar än fortkörarna.

Busta dom jävlarna bara....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man kan bli bötfälld för att man kör allt för långsamt utan giltigt skäl (t ex dåligt väglad) och det hindrar övrig trafik!

Dock kommer jag inte ihåg exakt vilken lag det är som polisen kan stödja sig på.
Men å andra sidan är det nog (tyvärr) rätt ovanligt att utpräglade vägsniglar som konstant ligger både 20 och 30 km/h under skyltad fart, blir bötfälda.

Jag har pratat en hel del med en kille som jobbat på vägverket vid körkortsuppkörning, som är flyktigt bekant.
Han berättade en rätt kul/tragisk historia om en ung grabb som konstant körde ca 20km/h för fort under hela uppkörningen när han skulle förrätta uppkörningen. Grabben blev därmed helt naturligt kuggad på grund av att han körde för fort. Ynglingen blev mäkta irriterad på uppkörningsförättaren, men den unge grabben fick ändå svälja sin stolthet då uppkörningsförrättaren var obeveklig i sitt beslut.

Några veckor senare skall han köra upp på nytt, och får till sin fasa samma uppkörningsförrättare (min bekant).
Grabben beslutar sig då för att i alla fall inte bli kuggad pga att han kört för fort under denna uppkörning. Så han kör konstant 10-20km/h för sakta under hela uppkörningen, i stället!
Resultatet blev då att han kuggades för att han inte höll trafikrytmen...! :o)))

Tough shit...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Hahaha!! Vilken kille! Smart att köra för fort på hela uppkörningen, det räcker inte med nervositet för att göra det!

//Thorssa
I min teoribok kan man läsa att det är olagligt att köra "extremt sakta". Det är allt det står om det.
Trafikförordningen (1998:1276) har alla svaren ( MEN är något emotsägelsefull ibland..)

" 2 kap. 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
   En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
   En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
   En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks."

"3kap
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
   1. inom tättbebyggt område,
   2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
   3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
   4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
   5. i skarpa kurvor,
   6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
   7. vid risk för bländning,
   8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
   9. vid halt väglag,
   10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
   11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
   12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
   13. där vägarbete pågår,
   14. förbi en olycksplats, samt
   15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

som synes är fältet öppet för olika tolkningar......

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Som riktlinje kan man använda tidigare fall som varit uppe för rättegång. Kortfattat krävs det att man kör rejält (riktigt rejält) långsamt för att det ska vara straffbart. Under 40km/h på motorväg med 110-begränsning kräver en bra förklaring, annars kommer man undan med det mesta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

I USA så får man böter om man kör för sakta. Det står ofta "Speed limit 65MPH" och "Minimum Speed 45MPH". Helt rätt tycker jag! Dessutom får man böta drygt $100 om man slänger skräp på motorvägen! Bra tänkt från jänkarna!

Mvh Tobbe (Proud American) =)

Mvh Tobias
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag tycker att trafikförordningen är liknar en friskrivning. Det kan inte vara så att de har skyltat fel vid en kurva utan ansvaret ligger hos föraren. Det är ju visserligen rätt att ansvaret ligger hos föraren men jag tycker ändå att det liknar en friskrivning.

USA har en del bra regler...
Räknas äppelskrutt som skräp - det måste väl genom förutnelseprocessen gynna naturen...

Mvh

/NP
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag och tjejen satt och svor igår då en Panschis var ut eoch cruoisa i sin 328:a i Härnösand igår .. det gick 25-30 genom hela stan där det är 50 och sist men inte minst blir det 2 filigt.. en fil rakt fram en fil höger... Gubben ser det och tänker.. här är det bäst att tae upp hela väg banan och köra i MITTEN... Fan då vart jag galen och ställde mig på hornet och gasa upp och blängde som satan! Kör som folk för i helvete.. var ju karaven ifrån bibloteket... huva.. skapar olyckor det dära..

Fick lov att skriva av mig... bötfäll folk som kör saktare än 70 på 110 väg tack!

__
Länk
/JB
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Måste berätta om när min sambo precis hade tagit körkortet! Tre dagar efter uppkörningen åker hon ut på egen hand för första gången, hon åker bara för att köra på egen hand, åker iväg ca. en mil bort och vänder i en rondell. På vägen hem blir hon upphunnen av en annan bil som lägger sig precis bakom henne, hon vill gärna att den ska köra om och ligger därför i ca. 60 km/h på en 70-väg däe de flesta kör 80-90 km/h. Bilen ligger kvar bakom henne och precis innan hon ska svänga upp på vår uppfart går blåljusen igång bakom henne. Hon stannar totalt chockad, hon sa att det var som en "nära döden upplevelse" polismannen kommer fram och undrar hur det är med nykterheten. Hon berättar stammande att det är första gången hon är ute på egen hand och visar upp sitt kk-bevis, polismannen låter henne generat åka vidare.
Sensmoral: det blir aldrig rätt ibland!
PS jag är glad att jag inte råkade ut för samma sak under min premiärtur :)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
HJH: Rolig historia där!

Råkade ut för en mindre rolig historia idag... istället för för sakta så åkte jag dit på 27+kmh på 90... Helsike.. det är dyrt att åka fast så kör lagligt gott folk för nu är man 1600 fattigare! Så reta inte upp er på de stackarna som inte hittar gasen! Så att ni gör som jag gjorde! huva!

MVH
Johan
*som nu mera håller BEN koll på mätaren till vänster!*

__
Länk
/JB
eF
900
eFx
520d Touring -09
NP; Äppelskrutt har jag, hör och häpna, blivit stoppad för i USA men det var ok att kasta. :)

Men jag håller helt med om att det borde vara bötesbelagt att kasta skräp från bilen. Hur jäkla jobbigt är det att lägga sakerna på golvet eller något sålänge? Det mest komiska jag sett var en medelålders man som mitt i pendlarköerna på E4:an öppnar rutan och släpper en hel McDonnalds-påse med innehåll på vägen precis brevid bilen. Man blir ju brydd..

/eFx
Är det bara jag som tycker att 110 en onödigt låg hastighet?
Nä - återinför 130km/h på motorvägar igen - 110 är ju faktiskt bara på prov!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.