AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.152

Besiktningsfråga. Jesperado.. ? eller någon annan.. Hjälp..

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Hej.
Har ett litet problem som är lite irriterande.
Jag har köpt en 325a för nån dag sen, och gav säljaren min gamla bil på köpet, eftersom att det blev smidigare för mig med resan, och han hade nåt att transportera sig i ett litet tag, sen skrota den, inget riktigt värde på bilen. (Saab 9000T -85)

Problemet är, att nu när han kollar upp bilen så är den inte besiktad.. ?! fast jag gjorde det i augusti..
Enligt VV så måste man visst hålla ordinarie besiktningstider fast än man besiktat just innan.. trodde att en besiktning räckte 1 år ?
Och dom är visst inte tvugna att skicka ut en kallelse till mig heller.. så jag har kört obesiktat i 2 månader utan att veta om det..

Till saken hör att avgassystemet lagt ner rätt bra i förra veckan, och den lever om rätt kraftigt..
Så. frågan är, vad gör att bilen får körförbud på besiktningen ?
Om han kör igenom, för att få köra en månad till med den... blir det bara en 2:a på avgassystemet ?

Och hur fungerar det med skrotning om inte bilen är besiktad ? blir det en avgift ?

Hoppas att nån kan sprida lite ljus i frågan.

Mvh Johnny
Om man besiktar bilen före sin "normala" period så måste man göra en ny besiktning när perioden infaller. dvs samma år...
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Jo, dom säger det.. men tycker att det är konstigt att man aldrig får nåt sorts besked om sin egentliga besiktning då..
Att upplysa oss om tider är visst bara en "tjänst", och dom behöver inte göra det..
Tycker det är mycket konstigt att man kan köra obesiktat utan att veta om det, eller få besked från nåt håll.. tex skatten är ju just inbetald..
Har fordonet körförbud så står väl det på skatteinbetalningslappen när man får den?
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Saken är den.. att jag besiktade i augusti, pga att bilen har varit avställd, och inställningen är sep - jan.
Och skatten skulle vara betald 1/2.. så sluttiden för bes sammanfaller med skatten..
Så i mitt fall skulle jag besikta bilen först i augusti, och sen september - jan då.... ? känns inte logiskt....
ErikNilsson
Vart drar du gränsen då? Om du besiktigar den siste Januari och sedan rullar in och besiktigar den förste Februari kan du då köra med bilen ett helt år framöver? Nej just det, av den anledningen så finns det inställningstider för att förhindra all förvirring.

Egentligen så kunde de skita i att strula till det och låta var och en bestämma när under året de vill besiktiga sin bil. De kan ju ändå inte bli mer än fullbokade och har man körkort har man uppnått en ålder av 18 och borde då kunna hålla reda på när man ska besiktiga bilen själv. En gång per år någongång mellan Januari-December torde vara okej.

/Erik
ErikNilsson
Vart drar du gränsen då? Om du besiktigar den siste Januari och sedan rullar in och besiktigar den förste Februari kan du då köra med bilen ett helt år framöver? Nej just det, av den anledningen så finns det inställningstider för att förhindra all förvirring.

Egentligen så kunde de skita i att strula till det och låta var och en bestämma när under året de vill besiktiga sin bil. De kan ju ändå inte bli mer än fullbokade och har man körkort har man uppnått en ålder av 18 och borde då kunna hålla reda på när man ska besiktiga bilen själv. En gång per år någongång mellan Januari-December torde vara okej.

/Erik
jag har också gjort samma misstag som dig, irriterande som fan!

---
WWW.JK-RACING.SE
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bilen måste som sagt besiktas i sin period, oavsett om den besiktats precis dagen innan perioden.
Är bilen avställd skickas normalt ingen kallelse ut, kan det vara det som är problemet?

Blir det en tvåa på avgassystemet så blir det en månad till körförbud, och två månader som efterkontroll precis som vanligt. Och i vanlig ordning får bilen inte användas innan felet åtgärdats.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Nej, bilen var inte avställd, och eftersom jag besiktade i närheten av min ordinarie tid, så tänkte jag inte mer på det, när jag inte fick någon kallelse.

Den lever om mycket, och oroar mig för körförbud på en bes, eller är en 2:a vanliga anmärkningen på ett avgassystem ?
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jesperado:
En liten fundering som jag haft, efter att polisen i en flygande besiktning en gång sa samma sak som du skriver här.
Han sa ju då när jag fått några tvåor på min dåvarande gamla risiga deiselgolf att jag inte fick köra med bilen fören felen va fixade. På vägen därifrån fundera jag på va de då va förskillnad på tvåa och körförbud?
Nu blev de rörigt.
Sammanfattning:
Vad är de för skillnad på tvåa och körförbud om båda medför att man inte får köra me bilen?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
JohnnyB: Den enda omständighet som kan föranleda ett körförbud på avgassystemet är om det riskerar att lossna från bilen. Ett läckage kan aldrig bedömas hårdare än en tvåa.

fin bil: Skillnaden är att har du fått en tvåa får du köra bilen hem, till och från verkstad eller t.ex. köra och fixa reservdelar. I lagtexten står det att "fordonet får inte brukas mer än vad som är nödvändigt för att få bristerna åtgärdade".
Vid ett åsatt körförbud får bilen inte köras eller bogaseras från platsen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Tack Jesperado, var det jag funderade på!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.