AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
709

Oljelampan började lysa?

Sp
21
Spave
325IM -90
Efter en liten bits körning, började oljelampan på checkpanelen att börja lysa... jag har kollat om oljenivån stämde, och det gjorde den. Den var på samma nivå som när jag gjorde senaste oljebytet. Det är oljenivån den indikerar va? jag har kört en liten bit men den slocknar inte....
vad kan det vara för fel? är det vanligt att den givaren får fnatt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljelampan indikerar lågt oljetryck!

Kör INTE en meter till innan du har kollat upp felet mer noga.
I värsta fall har du inget oljetryck/oljecirkulation i motorn och då kan den lätt skära ihop totalt!

I bästa fall är det bara en givare som har gett upp, men det vet du inte i förväg....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Oljelampan i checkpanelen indikerar väl inte lågt oljetryck utan låg oljenivå i motorn.
Varningslampan i instrumenthuset indikerar däremot lågt oljetryck.
Troligen har givaren fått fnatt om oljenivån på oljestickan är ok. Det är ganska vanligt att dessa givare börjar varna lite hur som helst på en 15 år gammal BMW.

Dock är detta naturligtvis inget man kan lova utan att ha kollat närmare på bilen.

Mvh
///Jonas
M535'an Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, missade att det var i checkkontrollen.

Kan nog vara givaren som har gett upp.
Kanske bara är lite oxid eller glapp...en omgång med 5:56 eller WD40 brukar kunna lösa liknande problem.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min bil läckte olja förut. Då började lampan i checkpanelen lysa.
Stannar o fyller upp till normal nivå. Men det kan ändå ta 1 dag innan checkkontrolllampan slocknar. Det är nog givaren som är lite trögfattad.

Så länge den fysiska nivån på stickan är okej kan man ignorera checkkontrollslampan.
Sp
21
Spave
325IM -90
jag tackar för hjälpen!! jag får väl testa med att fylla på ytterligare med olja, ska man behöva fylla upp till det översta strecket ?
Jag brukar fylla på olja till någon millimeter under det översta sträcket.
Men är oljegivaren i ok skick bör den inte lysa förrän oljenivån ligger vid det nedersta sträcket.
Fyll inte på olja så att det överskrider det översta sträcket!

Mvh
///Jonas
M535'an Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.