|
|
|
|---|---|
|
Hur många nycklar följe med om man köper en E39? Och vad är det för nycklar. Om jag inte minns fel så hade jag 4 nycklar till min E36. Det är så här att jag ska titta på en E39 och ägaren säger att han har bara två nycklar och jag vet att vissa försäkringsbolag kräver alla nycklarna för att man ska ha samma självrisk vid stöld på en importbil som en svensksåld. | |
|
Det beror på vilken årsmodell det är! Det verkar som om man bara får tre nycklar på nya BMW nu (enligt tidigare inlägg på forumet). Men jag har fyra nycklar till min, och det var det fram till bara något år sedan i alla fall! Man kan deaktivera "bortslarvade" nycklar på en verkstad, genom en uppkoppling mot DIS (servicedatorn hos BMW) eller motsvarande. MEN man kan fortfarande låsa upp bilen med de deaktiverade nycklarna! Om du låter en verkstad koppla upp DIS mot bilen, ser de direkt hur många nycklar som är aktiverade (utplockade). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tackar. Det är en 96/97 | |
|
Då skall det vara minst fyra nycklar aktiverade! Observera att tidigare ägare kan ha tagit ut ytterligare nycklar utöver de fyra som levererades med bilen! Men det syns som sagt vid en uppkoppling mot bilens datorminne. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har två, fjärrnycklar + en servicenyckel utan fjärr+ en nöd platsnyckel, det är vad som ska minst finnas på en 96/97 som har originallarm. dvs standaruppsättning som ska ingå vid bilköp. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja, även nycklar utan fjärr "räknas"! Jag har samma fördelning av nycklar som Hasso! (dessutom har jag vid en träff fått ett tillfälle att kolla att det inte är fler nycklar aktiverade till min bil, vilket som sagt syns i datoruppkoppling mot bilen) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
själv fick jag bara med två nycklar till min då den "plånboks" nycklen tydligen vart borta. Har inte så jätte stor betydelse för mej faktiskt... men till min är ja säker på att det bara hängde med tre nycklar när den var ny, står så jarfall i instruktionsboken om jag inte minns fel. Mvh Rasmus |
|
| Alla nycklar räknas, fick 2 st + servicenyckel. Men försäkringsbolaget kräver väl ändå intyg på att det endast finns de nycklar som visas upp, åtminstone för importbil. Kostar ett par 100:- på BMW. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag tror det tillverkas ett antal nycklar till varje bil 11 st om jag inte minns fel så att man kan köpa en ny om någon går sönder. Och det är nog bäst att ha koll på hur många som finns kvar och är uttagna om man inte vet det. En omkodning av EWS/startspärren som föräkringsbolagen kräver är ju en nödvändighet för att bilen inte ska kunna startas med en nyckel på villovägar. ///MVH Hasso Länk |
|
Har hört samma förklaring som Hasso, att det finns ett visst antal tillverkade nycklar till varje producerad bil. Dessa kan sedan beställas i efterhand. Viktigt att man deaktiverar de nycklar som är på villovägar, som Hasso skriver! Finns ju en risk för att förre ägaren eller någon annan "hittar" den "borttappade" nyckeln och vips har man ingen bil.... Finns flera fall där personer har blivit nekade försäkringsersättning för stulna bilar när de inte har kunnat uppvisa alla nycklarna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.