AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
993

bilen drar höger?

har en liten fråga.. när jag satte på vinter däcken. helt nya.. ny balanserade å allt.. falken e det också... så började bilen dra nåt sju helvet till höger.. hade iförsej dragit lite redan innan med sommmar däcken men drog ännu mer med vinter däcken? gjorde två framvagns inställningar..inget har hjälp hittintills någon som kan veta vad detta felet e..iblan drar den mer å ibland mindre.. måste ha hjälp.
TAcksam för Svar
MVH/Johan!!!
Är bilen någon gång krockad ???

E-12 Billy B-10
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anliggande bromsar?
Dåliga hjullager?

Har du testat att byta sida på däcken, dvs sätta högerhjulen på vänster sida och tvärtom?
Om bilen fortfarande drar åt samma håll då, kan du utesluta däcken i alla fall.
Börjar bilen dra åt andra hållet efter skiftet, är däcken trolig orsak...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Gjorde du båda framvagninställningarna på samma verkstad? Kan ju vara fel på utr...

Bakvagnen kan tagit skada felaktig camber/caster, toe in etc. Har du råkat köra i en trottoarkant eller liknande hinder?

Att placera domkraften på felaktig plats (typ stag/bärarm) kan också ge liknande fel.

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
bilen e inte krockad vad jag vet? hjul lagerna..e friska.. byt sida på däcken har jag också gjort... funkade inte.. framvagns inställningarna gjordes på olika verkstäder.. fast den ändrade sig emmelan dom olika verkstäderna? var sitter caster staget?caster busningen? har ju iförsej kört in i en trootar kant men det var inan inställningarna gjordes... å domkraften placeras alltid under Balken eller på domkraft fäste..
JOHAN////
Jag hoppas verkligen att du har tittat på lufttrycken i däcken, har du helt nya sulor så kan du ju inte vara säker på att en ventil t.ex läcker.
Men jag förutsätter ju att du har gjort det.............
Hmm , låter som om du ska testa och göra en ny framvagns inställning igen ...
Fast med ännu en annan firma !
Verkar som om ingen av dessa firmor gjorde det bra...!!!

Men sen också om vägen lutar åt något håll så drar ju bilen åt det hållet också !!!!

E-12 Billy B-10
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
När du skiftade däcke skiftade du även bak? Det kan vara att ett av bakdäcken har kollappsat.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Tycker inte du ska göra någon framvagnsintällning igen, har du redan gjort 2 st på olika ställen så SKA det vara rätt. Annars så skulle det ju vara en skandal för verkstäderna.
Vad jag vet (av egen erfarenhet) så finns det faktisk många verkstäder som inte kan det så bra !

E-12 Billy B-10
Länk
När jag skifatde däcken skiftade jag bak å fram...lättast så... jo verkstäder har man ju råkat ut för .. vissa e ju helt kaputta.... sätter till och med däcken på fel håll... men men ..ingen som har nån bild på vilket casterstaget e??
JOAHN///
glömde kolla lufytrycket e kollat..å det kvittar om man kör på en väg som lutar höger eller vänster!!
JOhan///
men vad har hjullagerna för mer sympton...--> johan b skrev att det kan vara dem?
MVH/johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dåliga hjullager brukar märkas vid någon av nedanstående kontroller:

Hissa upp bilen så att hjulen hänger fritt och ingen växel ilagd.
1. Börja med att snurra på hjulen. Känn hur lätt de snurrar och lyssna efter ett "malande" ljud från navet, som oftast tyder på dåliga hjullager.
Observera att skivbromsarna kan låta lite eftersom lite ytrost och liknande på skivorna kan ta i klossarna.

2. Greppa hjulen "klockan sex" (dvs en hand på toppen och en hand under hjulet) och känn om du kan känna/höra något glapp när du försöker "vicka på" hjulet "innåt/utåt". Om du känner/hör glapp är hjullagret troligen dåligt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.