|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Är bmw 525i årsmodell 94 eller 95 bra köp! Funderar starkt på att köpa en sån! men jag kan inte så mycket om bmw så jag söker råd här! Är bmw så jätte dyra att äga som man har fått höra länge! Hur dyr att äga är bmw 525i som jag funderar på! Bmw är ju den jag vill ha! | |
|
De är rejält dyra att försäkra, samt skatten är såklart dyr med tanke på att bilen är stor och tung. I övrigt tycker jag att slitdelar samt även ovanligare reservdelar är riktigt bra prissatta. En 525:a med 24V motorn drar inte heller så mycket bensin, men räkna med runt 1 liter per mil. Modellkoden på 5-serien av de årsmodeller du nämner heter E34. Prova att söka på forumet om den känsliga framvagnen t.ex. och annat du ska se upp med och ha i åtanke innan du handlar bil. Lycka till! /Patrik. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Tack för svar! | |
| Vad gör en 525i automat 0-100 på? | |
|
9,5 sekunder enligt officiella uppgifter. Du kan spana in modellguiden till vänster i menyn om du är intresserad av prestandauppgifter m.m. på olika modeller. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Jag vill nog påstå att de sista modellerna av E34 är bland de bästa bilar BMW någonsin byggt! Är själv på jakt efter en sådan! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Jag håller med Kalle! Vi har en av de absolut sista E34 Touringar som byggts och den är verkligen den bästa bil vi någonsin haft! Kvalitetskänslan är toppen! | |
| Nu har jag suttit som fast klistrad framför datorn! Har läst mycket om 525i! Det lutar nog åt en sån! Man kan väl få fina exemplar för runt 60 tusen? Om jag inte skulle köpa den! Är 520 något dåligt val! Lite beslutångest! Om inte 525 vilken tycker då ni man borde kolla på! I prisklass runt 60 tusen? | |
|
Tycker du ska hålla kvar vid tanken på en 525. 520 känns lite halvslö och 530 och 540 kostar sisådär dubbelt mot 525 att äga om man räknar försäkring, service och bränsle. Denna verkar väldigt stabil: Länk |
|
| He He He! Jag tänkte fråga hur mycket dyrare 530 är att äga men glömde! Som du läste mina tankar svarade du på det! he he he! Det avgör ju saken defintivt! Jag vill ha en som inte är så jättedyr att äga! Tack liste! Du sa det jag ville veta! Nu gäller det att leta efter ett fint exemplar bara! Får ta den tid det tar! 525 blir det! Fastnat för 525! | |
|
Micke blir väl sur om jag säger att 530 är JÄTTEDYR att äga, men den är iaf avgjort dyrare än 525. :), Kollade du länken? Bilen verkar som sagt stabil och har varit till salu ett par veckor, så du kanske kan få ner priset en bit...? Men å andra sidan är utbudet ENORMT, så fortsätt leta tills du hittar "din" bil - du snubblar på den förr eller senare. |
|
|
520i är slö..525 är En alldeles kanon bil på alla sätt.. bra soppa / prestanda! men man tappar körkortet otroligt fort i dem tyvär... alldeles för bra att åka i! Kan sedan rekomendera att säljaren ska kunan visa på mkt kvitton och delar som är byta! Det tjänar du igen fort sedan! Har du inte nån vän som är BMW kunnig? elelr har ägt elelr ägen en E34 för det är nästan det bästa då kan han hjälpa dig och kika! Men generellt sätt.. låna en bil som du vill köpa.. Åk på BMW eller ett M test center och be dom om ett uttlåtande! det är väl investerade pengar! Få ägare är också att föredra! Speciella punkter som kostar $$... 1. Kylare 2. Silentblocken 3. Casterstagfram och övrigt länkage. 4. Bromsar... det är väl det vanligaste.. har jag för mig.. lite hjälp på traven iaf.. Sen kan jag varmt rekomendera Sportstolarna och Nivåreglering om du ska ha en Kombi! MVH Johan __ Länk /JB |
|
| Glöm inte att rekommendera skinnklädsel Theprophet. Det är ett måste! | |
V12 LeMans |
skinn tycker inte jag är ett måste , även om det är snyggare och göra att bilen blir lättare att sälja . Bättre grepp i sportstolen med tyg , :) Länk har en 525 med väldigt snygg moccainredning vet ej skicket i övrigt på denna bil |
|
Perj_82: Eftersom jag inte suttit i en Bumse med sportskinn än (vet inte varför men har bara inte blivit av) så kan jag ju inte rekomendera det! Mne skinn är snyggt som få! Men Tyg räcker gott och väl till oss vanliga döda! Och som sagt man sitter fast utav tyget =) hehe __ Länk /JB |
|
|
Jag har haft min 525:a i ca fyra år, och driftskostnaderna i snitt är i grova drag: -Bensin 10-15 tkr -Försäkring, skatt, besiktn. etc ca 15 tkr -Service/rep. (inkl slitagedelar) ca 35 tkr Hög servicekostnad som du ser, men jag är ganska petig på att byta delar som är i halvdåligt skick även om det kanske inte är absolut nödvändigt, och jag lämnar in allt på märkesverkstad. Om du är mindre pedantisk och/eller fixar enklare grejer själv (oljeservice etc) kommer du undan betydligt billigare, Jag skulle nog räkna med minst 10 tkr per år iallafall. På bilar i den här åldern brukar det vara dags för en del dyra underhållsåtgärder (fram- och bakvagn, ny koppling etc). |
|
| a_bmw: kolla försäkringspriser, de är en stor del av ägandekostnaderna på en BMW. Såg att du är ganska ung och bor i Stockholmsområdet så premien kan förmodligen vara ganska saftig. | |
| Japp! Att lägga försäkringen på mig skulle typ kosta (40 miljoner) per år typ! Sanslöst dyrt! Det är farsan som kommer stå för försäkringen! Då hamnar den runt 700kr i månaden! | |
| Jag kommer att köpa en 525! Men kanske någon annan årsmodell kanske 92-93an! Att köpa en 93a med full dokumentation som har rullat runt 21 tusen mil som ex! Vad skulle man lägga ut för en sådan och kan det vara ett bra köp! eller en 92 som rullat runt 22 tusen mil! Vad skiljer 92-93-94 från varann! Vill inte riktigt slänga ut alla pengar på en bil så nu tittar jag på bmw 525 årsmodell 92-93! Kan man få fina exemplar för ca 40 tusen! | |
|
Du kan absolut få ett fint exemplar för 40000:- 1993 kom vanos till motorerna (även sena 92:or som importerats kan ha, dock ej svensksålda 92:or) I enkla drag är det en klump framme på toppen som ordnar variabla ventiltider för att få bättre vridmomoment på lägre varv, + mindre bränsleförbrukning. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Låter bra! Ska börja kolla runt på 93 orna! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.