|
|
|
|---|---|
|
Va och besiktigade bmw idag fick 2 på hög HC halt låg på 290 får vara 100 max FAN tänkt jag körde bilen hårt hemmåt kom fram till en annan bilprovning som inte hade tider när jag bokade tyvärr svängde innom och bad de mäta alla värden igen de va snälla och gjorde det alla värden va STRÅLANDE nu kunde inte vara bättre enligt denna besitningskille han sa att de borde ha låtit mig varmköra bilen ordentligt på första stället.Men spelar roll nu vet jag ju att det inte är något fel på min ögonsten SKÖNT.Tackar för mig.HA DET GÖTT OCH GASA GLATT. Bmw 4 ever and ever.... | |
| Vad hade du för värden i den andra mätningen? | |
D-diddy |
annars hade ju Bosse Bildoktorn lösningen för dig i sitt program igårkväll... :D David. "The unattainable is invariably attractive" |
| Kitte: Jag råkade ur för precis samma sak som dig i höstas hos SBP i Härnösand! Det är tjänstefel anser jag att inte säga åt kunden att varmköra bilen först riktigt och sedan kolla värdena igen istället för att ge ombesiktning på 250kr (?) pga att INGET var fel. Alternativt att SBP själva får varmköra bilen riktigt. SBP i Kramfors brukar köra iväg en sväng med bilarna. Jag tänker inte besiktiga i Härnösand nästa år pga principskäl. | |
|
Vad har vi lärt oss av detta? Hårdkör alltid din bil så é du på den säkra sidan att du släpper ut fin luft i vår natur... *hihihi* |
|
|
Var in och besiktade min grannes volvo 850 turbo (trimmad) och fick helt cp-värden, då tog killen på SBP och körde en tur med bilen och sen mätte han om det, då vart det ok. Så alla på SBP e inte skitstövlar.. // Gunnar ---- mina bilar -- Länk och annat :) |
|
|
Besiktigade morsans 318 förra året, motorn var kall och besiktnings killen "värmde upp" bilen genom att dra den till rödmarkeringen på ettans växel en gång. Grundläggande kunskap att man inte skall varva en iskall motor. Likadant i år, killen körde med slirande koppling och 2500rpm genom hela besiktningen. Finns det inga som helst riklinjer på SBP hur man bör behandla kundens fordon? /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Det är besiktningsteknikerns skyldighet att försäkra sig om att felaktiga avgasvärden inte beror på katalysatorns temperatur. Vid tveksamhet skall bilen varmköras av teknikern eller kunden själv, och en andra mätning ska genomföras. En kundbil ska naturligtvis alltid behandlas på bästa sätt. Att man varvar lite hör till, men absolut inte till rödmarkeringen. Att slira lite på kopplingen kan hända om man inte är van vid just det aktuella fordonet, alla bilar är ju olika. Men kör man i runda tal 6000 olika bilar om året så blir man ganska duktig på det där... Det viktigaste att göra om man känner sig orättvist eller felaktigt behandlad är att rapportera händelsen till platschefen på den aktuella stationen. Vad som redan har hänt går ju inte att rätta till, men man kan undvika att det händer fler... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har oxo vart med om samma scenario. Satt brevid honom och han sa typ. Ajda det var inte godkänt... Då trodde jag att jag skulle dö, typ nej inte dyra verkstadsbesök nu... Ah sa han, vi tar en runda till... Aha tänkte jag, hoppas det löser sig. är vi kom tillbaka så såg det jättefint ut o jag kunde pusta ut! Han klagade inte att han fick köra en runda till heller... -Go bil det här, pigg o så... =) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
magmo |
Som bilägare borde det vara självklart att köra en längre sväng innan besiktningen för att få upp värmen! Trodde faktiskt att alla fattade detta vs avgasvärden? Står inte detta på kallelsen + kolla lysen etc? Var och en har sitt eget helvete! |
| magmo: Detta är säkert självklart för alla som ägt bil i flera år eller besiktigat bilat tidigare och fått veta att man varmkör riktigt ordentligt. Men för dom som besiktigar för första gången är det inte så lätt och speciellt om ingen sagt till om detta. Och nej, det står inte på kallelsen att man bör varmköra ordentligt, vilket jag tycker det borde göra. | |
|
Lite svårt att stå i kö och varmköra samtidigt i en stad där det är lagstadgat att man inte får stå på tomgång i mer än 1 minut... Håller med om att det borde stå på kallelsen! /Johan -Mår dåligt utan M20- www.e30klubben.com |
|
|
Nu senast då jag besikta i Härnösand Foppa så varva han upp den en stund innan och kolla tempen på den och såg till så den var varm.. nu hade jag ju även kört 3 mil innan så bilen var ju genom varm.. speciellt som jag kör =) hehe... + att alla andra värden var GULD! Bättre än så här blir det inte tyckte besiktningsmannen =) hehe.. *då myser man* __ Länk /JB |
|
|
theprophet: Du hade turen att komma till "rätt" besiktningsgubbe :) Det är några på jobbet inklusive mig som fått "fel" person. Och vi har konstaterat att den gubben borde inte få jobba kvar där. |
|
|
Foppa: ja biland ska ju även jag ha lite tur så =) hehe __ Länk /JB |
|
stefannorr |
Vis av vikten av varmkörning på min gamla bil BMW 320 97 så körde ja min bil drygt 3 mil,fick stå o vänta en 10 min innan ja fick köra in,värdena fel! Besiktningsmannen sa no proplems,ja kör en sväng sen och så sa han även att bilar med automat var ju ännu svårarae att få varma för rätt värden,han la i låga 2 an körde typ ett varv runt stationen o alla värden var helt perfekta. Så nästa gång blir de att varmköra bilen en längre sväng med sportläget o typ nåt varv på lågväxel innan ja kör in. |
|
Vi har försökt få med en hel del nya saker på kallelsen, bland annat det här med varmkörning. Tyvärr blev det inte populärt hos Vägverket och Naturvårdsverket, det är tydligen mer miljöfarligt när man själv varmkör bilen än när en besiktningstekniker gör det...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Igår skulle jag besikta bilen och på efterkontrollen förra året så var det bara att ställa sig i kön utan att knappa in regnummret på datorn. Men i år hade dom tydligen ändrat det och jag tänkte inte alls på det. Står inget på lappen heller. Besiktningsgubben blev skitsur och sa att jag skulle läsa på skylten där ute. Jag kan för mitt liv inte begripa att man ska behöva bli sur för en sån sak. Och snäsa åt "kunderna". Visst förstår jag att de kan bli sura ibland eftersom det är deras jobb. Men besiktningsmännen måste också tänka på att vi vanliga människor är där en gång om året och hinner glömma! Kortfattat: Borde stå lite mer info på lappen för oss alla dummies! mvh |
|
| Stavros: Jag gjorde precis samma sak som du, så du är inte ensam om det :) | |
|
Det går tyvärr inte att informera om allt tänkbart redan på kallelsen. Det skulle medföra en ansenlig mängd text vilket i sin tur skulle medföra att ingen bryr sig om att läsa allt. Handhavandet med ankomstregistrering skiljer sig dessutom en del mellan olika stationer. De flesta stationer har just för att kunna lämna tydlig information investerat i ljustavlor. Då pratar vi om en tavla som är ca 4x1,5 meter med röd lysande text. Tanken var att ingen skulle kunna missa denna typ av information, vilket i efterhand visat sig felaktigt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.