|
|
|
|---|---|
|
Länk --- Min E30: Länk /Chrille | |
|
Inte provat. Rent generellt är det alldeles för mycket superlativer på alldeles för många helt vanliga (och oftast dåliga)halogenlampor. Tyvärr måste ju t.ex Philips och Osram pga detta använda lite fräna ord osv i sin marknadsföring, men deras produkter håller hög och framför allt jämn kvalitet. Lampan i länken skriver till och med HID (gasurladdningslampa) på förpackningen, ungefär lika seriöst som att skriva jetmotor på en trampcykel. Nu påstår jag inte att just denna lampa är si eller så, man kan ha tur, den kan lysa starkt men inte länge, glödtråden kan sitta rakt eller snett osv. Man slipper tänka på dylikt när man köper en märkeslampa. Kolla även efter e-märkning på lampan (ej på förpackningen). Sätter en peng på att den inte finns eller är falsk. FP |
|
Paap Reeder |
Hej folke! Håller helt med du. 6000 K kan inte uppnås med annat än "rena" Xenon. 4200 klaras av Cole Blue. "Lifetime Warranty" stod också. Frågan är bara vems lifetime som avses. Bilägarens eller lampans? Sannolikt lampans ty när livstiden är förbi .... slocknar alltså lampan. Om det sker efter 1, 10, 100 eller 1000 minuter vet väl ingen. Både Philips och Osram samt övriga lamptillverkare skriver att livslängden är kortare för dessa "högprestandalampor" än std. Förresten .. har inte alla lampor ngn form av gasurladdning i sig? Är inte detta ett liknande försäljningstrick som det där med delsyntetoljor. 99% mineral och 1% syntet blir delsyntet. MVH /// Paap R |
|
Ingen High preassure Intensive Discharge eller vad de syftar på. En glödlampa avger sitt ljus genom strålning från den (nästan) vitglödande tråden. 5-10% blir ljus, resten värme. I en urladdningslampa är det en ljusbåge mellan två volframelektroder i en miljö bestående av en eller flera ädelgaser (Xenon t.ex) som förhindrar att elektroderna förintas i förtid. Ädelgaser (t.ex Xenon, Argon, Krypton) har använts i glödlampor sedan länge, fast man relanserar detta med jämna intervaller... FP |
|
|
Med andra ord tror ni dessa är bortkastade pengar om man vill ha Xenon-look? --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Jag köpte såna till min gamla AR. Märkte ingen stor skillnad, något ljusare sken iofs. Mvh /Bruno Länk BMW CS 4657 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.