|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag går i tankarna att byta upp mig till en 540iA-98 (E39). Bilen i fråga har 18" hjul med 8" bredd fram och 11" bak. Däckdimensionen är 235/40-18 fram och 255/30-18 bak. Detta är ju förenligt med avsevärda däckkostnader, särskilt bak sån minfråga är: Vet ni vad som är min bredd/dimension på bakdäcken enligt ovan? Peter | |
|
låter som 255 e minsta laget på en 11" bred fälg... betänk att en tum e 254mm x 11" = ca 280mm , fälgen är 28cm bred asså. o däcket 25,5cm . jämför det med fram, där fälgen e 8" = 20cm med ett däck som är 23,5 cm... hoppas du förstår vad jag menar, att om framdäcket är bredare än fälgen så ska man sikta på samma förhållande bak, annars får man negativt slitage på kanterna på däcket (gäller juh förståss även om framdäcket e inte går utanför...) , fast får man inte i bredare däck så... fast smalare ska du nog inte satsa på... om bakdäcken e slut o du inte hittar billiga däck själv, messa mig så ska jag se om jag kan hitta nåt i en kul prisklass... jag köpte några ventus (billiga) 255/35-18 o 235/40-18 till min förra kärra för 6500 tillsammans... monterat o klart! o det e inte så farligt dyrt. fast dom kanske har gått upp nån hundralapp - men ändå! mvh Danne Jakobsson BMW_DANNE@hotmail.com 390Nm - oljebrännare! |
|
| Dom bakre däcken slits inte på kanterna. Har man bredare fälg än däck så kan man höja trycket mer än annars, vilket innebär att man får bättre väghållning och vanligtvis en längre livslängd på däcket än om du haft en smal fälg och ett brett däck. Däremor tycker jag inte att du skall försöka sätta på ett smalare däck bak, möjligen fram. | |
|
menade inte på kanterna, menade sidorna...(dåligt formulerat av mig...) typ där texten står, då den vid riktigt 'tyskstuk' nästan rullar på denna delen av däcket.. o där e ingen vidare hållbarhet... mvh Danne 390Nm - oljebrännare! |
|
|
På en 11" bred fälg måste du ha minst 275or annars ser det konstigt ut. Har själv 18" men 10" bredd bak och har 265or bak. 11" kommer att bli otroligt spårkänsligt. Roger... |
|
| Jag förstår bmw-danne:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.