AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.367

El-cab på alla Z3:or ?

ph
900
phiber
320 E30 cab-91
En dum fråga kanske , men har alla Z3M roadster el-cab ? eller är det ett "extra utrustning" ?

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
synd att det inte finns EDIT funktion ...

///MVH TONY
edit funktion på Z3 ? :-) så att man kan edita den till Z4 standard ? :-)
Hej

alla har inte elcab, jag fäller upp min med mina muskulösa armar utan att resa mig från sätet ;-)

Man får väl se det positiva i att man sparar en del vikt och utrymme ;-)
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
"Z3c 4 ever!" nej självklart på forumet ...

Någon mer som vet hur det är på M roadstern ??

///MVH TONY
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Vet en som har en M Roadster utan elcab, så det var inte standard på den heller.

/Andreas
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Okej då vet jag att det är fråga som jag måste ställa !

///MVH TONY
Svensksålda bilar har elcab standard från 2.8 modellen och uppåt om jag inte minns fel.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Phiber, nej det är ej standard på M-roadstern om den inte är svensksåld,(inte ac heller för den delen....) Men vad ska man ha det till? Du får i alla fall göra lika mkt arbete runt i kring, så det går mkt fortare att fälla för hand och det ser tom snitsigare ut!!!

/B
Det finns snikmodeller av alla bilar.även M mod.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Äh ! Det där arbetet runt omkring med att stoppa ner den där jävla läderskyddet för sufletten, hur ofta gör man det ?? Klart det är enklare med elsuflett... bara att öppna handtagen, trycka på knappen så åker den ner ju. Pula med det där ksyddet har man ju itne lust med...

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Äh ! Det där arbetet runt omkring med att stoppa ner den där jävla läderskyddet för sufletten, hur ofta gör man det ?? Klart det är enklare med elsuflett... bara att öppna handtagen, trycka på knappen så åker den ner ju. Pula med det där ksyddet har man ju itne lust med...

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Om man inte vill pula med läderskyddet så slipper man.... Men om man inte har elcab så släpper man på handtagen och kastar bak suffleten. Personligen tycker jag inte det finns någon onödigare pryl än elcab till en Z3.... Jag ser inte att det kan bli enklare....

/B
Ni som inte kan actseptera elcab torde inte kunna bli ägare till Z4 den finns förmodligen end. med elcab.Men man kan ju alltid finna argument för detta.Ex.den enkla låsningen på Z3 finns ej.Miatan finns -04 manuell!!
För att nå cabben sittande i förarstolen utan att häva sig,finner jag det vara en fördel att ha fysik och egenskaper som våra kraftfulla avlägsna släktingar på Borneo besitter(långa kraftiga armar).Däremot att kasta cabben med full kraft bakåt fungerar nog utan dessa egenskaper om man inte bryr sej om den omilda behandlingen.För mej känns det billigt att måsta slita och dra i taket för att stänga detta på en så elegant och dyr sportbil som Z3 är.Det förvånar mej att inte ens M modellerna hade std.el,detta var nog för att BMW viste att de flesta ändå skulle välja detta som tillval.Då fick man klå dess pengarstinna köpare yterligare,för dom flrsta valde nog el.Det var ett abbsolut bra beslut av BMW att modernisera detta som std.på Z4an.I och med detta försvinner de starka argumenten för man.cab. Elcab till Z3 kostade dessutom -01 7.200:-I min Z3 var elcab standard.Tar ut pärlan 14/5 om solen skiner,då görs första sevicen 980mil.Kör lungt.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det handlar inte om att acceptera eller inte acceptera elcab! Jag tycker bara inte att man ska välja bort en bil som inte har elcab då det i mina ögon är en helt onödig finess. Sitter elcaben där så okej då, men jag skulle inte betala ett öre mer för att få just elcab. Z4:ans elcab är mera automatiserad än Z3:ans och är därför mer motiverad. Slita och dra kan man ju inte heller kalla det: en liten lätt puff bara....
Jag har testat både elcab och vanlig och det är med det i ryggen jag försvarar man.cab. Inte vad jag själv har......

/B
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Håller helt med Erik Gustav, känns fruktansvärt omodernt att behöva dra i sufletten m h a handkraft, lite väl retro för min smak. Men det är bara min åsikt..

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Så länge man bara behöver trycka på knappen och maskineriet sköter resten så är elcab guld. Men i fallet Z3 så får du ju göra allt arbete ändå, bara själva fällnings momentet är eldrivet. om det hade varit helautomatiserat hade man ju aldrig valt en bil med manuell, speciellt inte om det hade gått att fjärrmanövrera cabben.......

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det verkar som om alla diskussioner spårar ur nuförtiden.. Tjafs om HT fästen, fortkörning, vanos, elcab mm.. Nåja det kanske detta forumet till en del är till för.

Att kalla förespråkare för man cab för långhåringa apor kändes väl lite för fånig Erik?? Är vi inte alla här för det gemensamma intresset: Z bilar?? Elcab eller inte. Som gammal militär borde Du väl ha starka armar?? :-)

Jag har en "SNIK" M Roadster dvs med manuell cab, jag hade inte haft något emot en elvariant, men som Beppo säger, den är ju bara halvautomatisk och därför inte värd en spänn.. Köper förhoppningsvis en Z4 snart och jag kommer verkligen att uppskatta den elcabben, den är ju klar efter knapptryckningen!!

/Caspar
Jag avslutar mitt cabinlägg med att anta att Beppo har en manuell cab på sin bil,bilen blir inte sämre för detta bara lite primitiv .Vore perfekt som Beppo menar att kunna stänga caben på avstånd.Tryck eller slit det kvittar.I alla fall tar jag ut min bil när vägarna är sopade och dammet bortregnat ung.mitten på Maj.Åker hellre långt in på hösten än tuggar grus på våren.Första service 14/5 980 mil.Kör lungt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.