|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525TDS -93 Automat och har fått ett väldigt knepigt missljud som uppträder när man släpper gasen i farter över ca 120. Ju häftigare "retardation" (utan bromsen inblandad) det blir, desto värre ljud. Ljudet låter som något slags vibrerande eller kanske snarare pulserande. Kanske någon slags luftpulsation?? Om man sänker farten sakta så kan man undvika missljudet. Det verkar ha helt och hållet med motor/luft/motorbroms att göra, men kan givetvis ha någonting med drivning eller liknande att göra. Om man petar ur "Driven" och kör på "Neutralen" så är det lättare att undvika det genom att man tar ner motorvarvet lugnt och bromsar med bromsen istället för att använda motorn till det. Det kom väldigt plötsligt och jag fattar inte alls vad det kan vara. Snälla, om någon har något uppslag så hör gärna av er snarast. Tack på förhand! | |
| Borde väl dieselmeken kunna svara på? | |
|
Hur bra är det att peta ur driven i 120?? Vid bogsering finns väl en maxfart på kanske 30-40 och en välfylld låda för att undvika skador, maxsträcka också? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tror det är OK, motorn snurrar ju och pumpar oljan. Det är ju ingen spärr mellan D och N heller, tror det hade funnits om det varit riskabelt med denna manöver under gång. FP |
|
|
Som tur är så testade jag bara en kort stund, men det "Villa rosa" säger kan nog mycket väl stämma. Det beror väl på om oljepumpens drivning sitter på inkommande eller utgående axel. Vad jag har förstått så kan detta variera en del mellan olika modeller och årsmodeller. Jag tänker nog inte att göra det igen innan jag vet detta och jag skulle inte bogsera heller om jag inte vet att pumpens drivning sitter på utgående axel. Men det var inte detta som var frågan. Frågan var vart "fläpprandet" kommer ifrån. |
|
|
Kolla hardyskivan (stödlagret), hade liknande symptom på 535:an.. den var manuell men d kan vara värt att kolla.. MVH///Christopher |
|
|
Om oljepumpen inte satt på inkommande axeln så blir det väl svårt att komma igång från stillastående? Eller? Tyvärr kan jag inte hjälpa till med ljudet, svårt när man inte hör det själv tror jag. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.