AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.858

Tror ni på styrfart och placering?

Sida 1 av 2
Var ute ett snabbt ärende idag och passade på att rasta bilen på allmän väg. På väg tillbaka från vännen på landet så kör jag på landsvägen och kommer i fatt en liten Nissan Micra som ska svänga av vid avtagsvägen ca 200 m längre fram till höger. Föraren i bilen börjar blinkar, vilket man givetvis uppskattar, och börjar sakta ner. Jag saktar också ner och förväntar mig, idiotiskt nog, att Nissan-föraren ska gå ut på den breda vägrenen till höger. Men icke! Istället ligger han/hon kvar mitt i körbanan och sänker farten mer och mer. Till saken hör att jag inte kan köra om eftersom det hela tiden kommer mötande trafik. Tillslut ligger vi och kryper fram i det närmaste stillastående hastighet och då kommer vi äntligen fram till avtagsvägen och personen svänger av.
Var kommer detta underliga fenomen ifrån, att man inte kan svänga utan att man i det närmaste står stilla? Har stött på det flera gånger. Min bror hävdar att det finns en hemlig förening där "Vi som inte tror på styrfart" är medlemmar.
Samt att det är mer än irriterande att folk inte kan placera sina bilar så att de inte är ivägen. Finns denna egenskap bara hos personer som inte har sett mer än en fil någonsin, eller är den allmänt utbredd?
bj
291
bjorasen
M535i -87
Ja ibland kan man verkligen undra! Det var bland dom första sakerna jag fick lära mig när man var ute i trafiken på körskolan.. Förstår igentligen inte vad folk har emot väggrenen speciellt när man ska svänga, jag tar ju hellre mina chanser på väggrenen än att ligga i lågfart mitt i vägen..

MVH///Christopher
Visa användare
52
Mauritz
Billös
Det är tyvärr en allmänt utbredd företeelse, ofta utförd av medlemmar i "Våga Vägra Vägren", Mittlinjens Vänner" och "Trumbromsade bilars sällskap". Jag har uppmärksammat ditt och liknande fenomen, tvångstankar som; Jag måste vidröra mittlinjen med vänster hjulpar innan jag gör högersväng! och vidskeplighet; Jag tappar min själ om jag svänger fortare än 4km/h.

Skämt åsido, en helt personlig tanke av mig är att det är lite äldre personer som gör som du skriver, som har lärt sig att man inte får använda vägrenen som körfält, för (rätta mig om jag har fel) det var inte tillåtet förr och att de inte har tagit till sig nyare trafikregler, anpassade till dagens trafikrytm och bilmängd.

Fruktansvärt irriterande, men säkert som amen i kyrkan blir man själv gammal och ett irritationsmonent när man inte kan hålla styrfart med sin sketna 1900-tals bil, "Gubbdjävel" kommer en 18-åring i bilen bakom att gapa. :))

Angående föreningen "Vi som inte tror på styrfart".
Jag tror den existerar.

/Mauritz
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna angående vägrenen är samma som tidigare. Vägrenen får inte användas som extra körfält, utan bara för att underlätta omkörningar.
Viktigt att tänka på är också att den som kör på vägrenen har väjningsplikt mot bilarna i körfältet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Min bror, som är yngre än mig, tillsammans med lite annat löst folk i samma ålder kan inte heller det här med att hålla ut när de ska svänga. Har funderat lite till själv, kan ha ngt med att göra att de har helt oanvända backspeglar. Dvs de har inte en aning om att det finns andra bilar bakom dem i trafiken. Själv håller jag hårt på körlärarens regel: "Titta, blinka, bromsa!" Tyvärr har en del vänt på det hela vilket medför vissa risker för oss andra. *gulp*
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Hade jag råkat ut för det så hade jag rastat henne på innsidan o visat mitt missnöje med alla fingrar jag har på händerna!
Det är ju ett livsfarligt beteénde i trafiken!! vem som helst kan ju braka in i baken på en o det är inte roligt o få permanenta rygg och nackskador för att nån annan inte kan köra med huvudet!
Spö straff på öppen gata för ett sådant beteénde i trafiken!!!

1BJÖRN
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
1BJÖRN: Det är inte precis ett trafiksäkert beteende att "rasta någon på insidan" och vifta en massa med fingrarna heller.
Ska sen den personen som ser dig göra detta visa sitt missnöje genom att köra ända upp i häcken på dig och tuta? Eller kanske köra om och gå in så snävt att du får tvärnita?
Ska sen den som ser den bilisten köra så jävla illa straffa denna på liknande sätt?

Rätt beteende när man ser någon köra illa i trafiken kan knappast vara att köra minst lika illa själv...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jesperado: Jag är mycket väl medveten om att det inte är ett korekt beteénde men vad ska man göra? Stanna personen ifråga o leka polis med en rejäl utskällning som följd eller ringa polisen?? Den personen som kör mig upp i häcken kommer jag o stanna o ge en käft smäll! Jag har redan obotliga rygg o nackskador för att en idiot gjorde så!!

1BJÖRN
Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Som bilist är det ju tyvärr inte mycket man kan göra åt alla trafikfarliga människor som finns på vägarna. Polisen har ju ändå aldrig tid med sådana små grejjor. :(
Jag är oxå välmedveten om att jag själv inte är något helgon i trafiken men jag vet iaf när jag gör fel och det är ju mer än många andra i trafiken. Dom som gör fel utan att veta om det är bland dom farligaste bilisterna som finns.

1BJÖRN
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Det bästa man kan göra mot idioter i trafiken är väl att hålla sig långt som f-n ifrån dem!

//Thorssa
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
När vi nu är inne på 'irriterande beteenden' vill jag passa på att lufta mitt missnöje med alle de som har JÄTTEBRÅTTOM att svänga ut från mindre sidovägar ut på typ riksvägar, för att sedan ta ungefär 3 kilometer på sig att accelerera upp i strax under fartgränsen. Åtskilliga av dessa förare toppar sedan föreställningen med att hålla ut mot mitten och öka farten när man tröttnar och försöker köra om. Jag kan ha fel i mina iakttagelser, men beteendet tycks vara särskilt vanligt i Småland, Skåne och Blekinge - någon som har en teori om varför folk beter sig så?

/// Gunnar E
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
De har ju betalt vägskatt! Då har de ju rätt att ligga vid mittlinjen, dessutom så kör de ju i lagstadgad hastighet, och då kan ju ingen köra om, för då skulle de ju köra FÖR FORT!!!!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Drutten:
Tänkte inte på det..... men varför kör allihop ut precis framför mig då, när dom uppenbarligen inte alls har bråttom??

/// Gunnar E
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
De räknar väl med att alla kör lika sakta som dem.. ;-)
Gunnare: Håller absolut, fullständigt med dig och jag har absolut ingen aning om varför de gör det. Speciellt otäckt är det när de kommer fort och man inte vet om de ska köra ut eller stanna. :(
Kanske har det att göra med att folk ofta inte ser sig för när de kommer till korsningar utan mer har attityden "Här kommer jag och jag kör minsann alltid här och det brukar ju inte komma någon!" (Vet en man som lämnade den kommentaren till polisen när han krockat med en annan bilist eftersom han genade i en kurva. "Det brukar inte komma någon där!")
Gunnare: Håller absolut, fullständigt med dig och jag har absolut ingen aning om varför de gör det. Speciellt otäckt är det när de kommer fort och man inte vet om de ska köra ut eller stanna. :(
Kanske har det att göra med att folk ofta inte ser sig för när de kommer till korsningar utan mer har attityden "Här kommer jag och jag kör minsann alltid här och det brukar ju inte komma någon!" (Vet en man som lämnade den kommentaren till polisen när han krockat med en annan bilist eftersom han genade i en kurva. "Det brukar inte komma någon där!")
Hoppsan! :) Inte meningen att tjata!
Ska tjata igen! :)

En annan sak som irriterar är när folk kör om utan att öka hastigheten. De ligger till vänster om en och har inte vett nog att sätta foten på gasen. Jag vet att man egentligen inte ska öka hastigheten vid omkörning men det måste ju vara bättre och öka ngn kilometer och komma om än att ligga där och utgöra en trafikfara. Om sedan, som jag är snäll och går ut på vägrenen när ngn som har mer bråttom än mig kommer bakifrån så är det än mer irriterande eftersom man får skit igen när man försöker hjälpa till.
Har en kompis (nu hoppar jag på mina medsystrar igen) som inte visste att man kan växla ner när man kör om. Hon bara skrek rätt ut av skräck för att hon trodde att bilen gick sönder när hon åkte med mig första gången!

Nej jag säger som min far när ngn säger till honom att ta det lugnt hem i trafiken.
"Nej, för fanken det kan jag inte. Det är bättre att skynda på så att jag inte ut så länge att det hinner hända en olycka!" ;)

1Björn: Sa aldrig om det var en han eller hon! :) Vet faktiskt inte, hade fullt jobb med att morra!

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Goddess:
Jo, nog är det irriterande, dock råkar jag sällan ut för fenomenet eftersom jag i princip aldrig blir omkörd av någon som håller hastighetsgränsen... ;-)) Däremot brukar jag (utom i en specifik situation, se nedan!) vara så pass prestigelös att jag underlättar för den som vill om, och där kan jag bara hålla med - det är oftast rätt otacksamt att hjälpa till!
Undantaget då? Jo, när jag ligger i vänsterfil på motorväg - alltid i god fart! - och det är fullt med långsammare bilar i högerfilen, råkar jag ofta ut för att någon "hetsputte" lägger sig en meter bakom och trycker på. Jag håller med 1Björn, jag vill inte ha whiplash-skador för att nån annan kör utan förstånd.... Jag brukar vara tillmötesgående och hjälpa till då med, genom att släppa gasen, vänta tills farten sjunkit så jag kan gå in i högerfilen med vettig lucka till bilen framför och sedan göra ett 'körskolefilbyte' med tecken i god tid och bra koll på trafiken runtom. Inte fan brukar jag få något "tack" från den jag släpper om, inte.... om inte ett uppsträckt långfinger betyder tack förstås. ;-o

/// Gunnar E
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jo men grabbar om man blir ikappkörd i vänsterfilen kör man för långsamt ;)

//Thorssa
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Thorssa (och _tjejer_ och grabbar):
När jag blir kappkörd i vänsterfilen ligger det i allmänhet en bromskloss framför.... och jag lägger mig INTE tre fot bakom för att skrämma vederbörande ur spår - lika lite som jag vill ha whiplash-skada själv vill jag orsaka att någon annan får det.
Jag kan köra fort om jag vill, men jag vill bara när det kan ske utan att utsätta andra för idiotiska risker! Gäller det att ta sig fram snabbt är det för övrigt mer effektivt att planera sin körning smart, än att tokhetsa...

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.