AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.544

Är min automatlåda normal?

li
4
lionking
525TDSA -95
Hej på er allihopa!
Har en 525tdsa -95
Jag undrar om min automatlåda fungerar normalt. Pendlar på en väg som är lite backig. Inte jättebranta backar men ganska långa.
Åker man i ca 110km/h och kommer fram till en backe så växlar lådan ner ganska omgående, för att kort därefter växla upp igen. Ganska enerverande.
Sliter detta mycket på lådan? Går det att justera?
Skulle vilja ha kontakt med någon som är duktig på automat som kan förklara för mig hur det funkar.
Ha det bra...

Grundtips 1A för automatlådor: byt olja (och ev. filter) se om det hjälper sen kan man ju söka sig vidare i automatlådans vindlingar med momentomvandlare och tilltäpta kanaler etc etc...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Lådan är adaptiv och "lär sig" hur den skall göra sina växlingar.
Det är alldeles normalt att en 5 stegad låda växlar ned i långa uppförsbackar. Inget att oroa sig för alls. Men naturligtvis skadar det ju inte med ett oljebyte vid föreskrivna intervaller.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Inte nödvändigtvis en adaptiv automat på en E34 då den var tillval (inte heller alltid på tidiga E39/E38)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
su
198
surre77
523-00 M
det är normalt, om du vill så lägg i vinterläget när du kör längre sträckor på tex. motorväg då drar den längre på växlarna..
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
Min låda växlar också ner, typ när jag kör i 90 o så komemr en uppförsbacke o växlar den ner till 4 o efter 5-10 sec så växlar han igen till 5 även om inte backen är över..

Jag byte olja o silen o skrappa magneterna sen dess växlar den mycet bättre.. man hör knappt när det växlar.
förutom när mn ska lägga i backen så blir det ett litet hopp i bilen.. men tror att det ska vara så..
jo
135
jompiz
M535i 86
525ia m-sport 2003
finns det inte en såkallad lockup att sätta dit då pendlar den inte lika mycket för det finns det till usa lådor. men är ej säker om det finns till bmw lådor. värt att kolla kanske?
Wo
105
Wohlfie
BMW 520IA 24v
Vet ej vad det är.. vet bara att kickdown är grym på dessa bilar:)
eller grym o grym den funkar väldigt bra, har kört volvo automat med kickdown o segare får man leta efter.
Inget ont nu om volvo men detta vad jag tycker.
BMW är BMW
och
VOLVO ÄR VOLVO?
Det verkar inte vara helt ovanligt att dom växlar ned i minsta motlut,men jag har även provat exemplar som fungerar riktigt.Om motorn är ok och lådan är kry ska dom nog inte vara på det viset.
Lockup-funktion är nog inget man smackar dit i efterhand, den är synnerligen integrerad i lådans konstruktion. Osäker på om denna E34 har detta, men fullt möjligt. Om den är adaptiv så händer det att att programmet kör lite snett ibland, vid extrema temperaturer, efter mycket stadskörning osv. Försvinner efter en långtur.

FP
cr
Din låda fungerar precis som den skall. Man kan väll tycka att den växlar ner lite för lätt mellan 110-120. Åker man fortare stämmer det bättre och den växlar inte lika mycket. Anledningen till att den växlar ner är att den är väldigt högt växlad i bakaxeln och motorn går således på mycket lågt varvtal. (110km/h = ca 1600 rpm). Lågt varvtal och hög belastning är precis vad som krävs för att växellåda eller motor skall bli överbelastade. För att inte detta skall hända så växlar lådan ner istället så din bil fungerar precis som den skall.

För svenska hastighetsförhållande hade nog en lägre bakaxelutväxling varit bra så hade lådan kunnat ligga kvar på högsta steget längre. åker man i autobahn tempo (150-160) så växlar den nästan inte alls i motlut om det inte är en riktigt brant backe.

MVH Calle
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Och den har Lockup-funktion.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Det måste väl finnas andra vägar än autobahn, även i Tyskland??
cr
Självklart finns det andra vägar en autobahn. Det jag menade var att bilen är optimerad för snabba bränslesnåla transporter i mycket högt tempo. Men den fungerar strålande oavsett vilken hastighet man kör (tycker jag).

Kan tillägga att jag kom hem från tyskland i går och har precis avverkat ca 300 mil på autobhan. Jag körde i 150-160 och "låg på" hela tiden. Delvis var det även väldigt mycket trafik och mycket upp och ner i hastighet. Körde även en hel dag bara i stadstrafik och bilens medelförbrukning på hela resan låg på 0,81l/mil. Tycker jag är mycket bra., det är också mycket trevligt att motorn bara varvar ca 2400 rpm i 160km/h när man kör timme efter timme.

Mvh Calle
BM
118
BMW-Niklas
E24 635csi-87
E39 525ia touring-02
E36 323TI SLE-00
E87 118d-10
Visserligen är min bil en e34 540 men jag delar mina erfarenheter ändå efter en tur till BMW cs klubbtträff igår på Mantorp.

När man ligger under ca 110 så "slirar" lådan när man gasar på eller kommer till en backe. Vid högre hastighet ca +120 så slirar inte lådan vid backe eller acceleration. Villket landsvägslok det är. Man förstår tanken med bilen när den byggdes :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.