AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.359

Nisom har kört 525 E60 ett tag.

Crippe II
Hur upplever ni nya 525:an, är den lika pigg som föregångaren, har det varit några barnsjukdomar et.c.

mvh Crippe II
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Min far har en 530 E60 som inköptes i augusti. Denna har jag naturligtvis sett till att lägga fingrarna på så ofta som möjlighet har getts!

Jag upplever den som väl så pigg som föregångaren - dock förleds man ibland att tro motsatsen pga att det är en avsevärt större, och tystare, bil. 530-motorn har ju ett grymt bottenvrid, vet inte hur det är på 525-an.

Problem har det inte varit några större, utom att det har knakat något vansinnigt kring ratten, ett problem som BMW nu till slut har åtgärdat, samt att i-drive skärmen slocknade för gott i vintras.

/Fredrik.
Crippe II
Tack! Det låter inte som några större problem. Jag skulle gärna vilja att någon med 525 berättar hur han upplever bottendraget på den!? Jag har bara haft chans att testa 530 så jag skulle gärna vilja höra hur ni som ägare till en 525 upplever det.

mvh Crippe II
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har inte kört 525, men väl ägt en 330 i tre år och kört ett par 325:or.

Mitt intryck är 2,5-litersmotorn ger nästan likvärdiga prestanda, men den är svagare i bottenregistret och har inte samma nästan V8-lika kraft och härliga motorljud som 3,0-motorn.

Jag har kört 530i och upplever den som kraftfull men motorljudet och kraften är mer maskerade än i 330n. Skulle tro att 525 är något liknande, men inte med samma vrid. Det skiljer ju trots allt 55 nm och 39 hästar.

Mitt råd är att du skaffar dig egen erfarenhet genom en rejäl provkörning. Och testa 530d när du ändå är igång. Har inte kört den själv men enligt mina kamrater som testat är det äkta körlek.
Crippe II
Nu är det så att jag har beställt en 525 E60 touring, och ville därför höra vad dom som har köpt 525 E60 sedan tycker om den nya modellen av 525. Jätte snällt att ni ville dela med er av era erfarenheter, men det var om den nya E60 som jag var mest intresserad. Jag har en 525 E39 -2001 i dag och ville ha lite kött på benen om det är någon som känt att det är någon skillnad från E39 till E60, vad det gäller bottendrag, om det känns som den gamla eller om den blivit sämre eller ännu bättre et.c.

mvh Crippe II
Crippe II - Jag har förvisso inte köpt en men jag har iaf kört en 525 E60 och kan jämföra med 525 E39 och jag skulle nog påstå att motorn känns precis som i E39'an, varken mer eller mindre. Sett till övriga saker så är det naturligtvis en betydligt bättre bil så du lär inte bli besviken !
or
725
oreo
323i -85
Crippe:

Ar det inte vart att aka och provkora en i helgen? Sag att det finns demo 525 E60 i Gavle och Orebro i alla fall. Det basta svaret far du nog om du testar en sjalv och en utflykt for att testa ny BMW ar val aldrig helt fel?? Men om du ar ute efter bottendrag skulle du illa kvickt andra bestallningen till en 525dT istallet ;-))

//Örjan C
BMW Danderyd har en 525 E60 för provkörning, det var den jag testade, lite närmre om man bor i Stockholm :)
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Får hålla med "bmw320i": samma fina motorkänsla (förstås, det är ju samma motor) men ytterligare något högre komfort.
mvh
Crippe II
Ja det var nog som jag trodde att det skulle vara. Jag har nu provat 525 och jag tycker att det känns OK med en 525:a igen. Jag tog också tillfället i akt att testa 545:an som dom har på BMW i Danderyd, oj oj det var inte nyttigt att testa denna bil. Jag får nu gå på avgifning fram till min nya kommer, det kallar jag beroendeframkallande av högsta rang. Men man kan inte få allt, så jag måste tillstå att 525 är riktigt OK, även om det skiljer drygt 100 hk.

mvh Crippe II
or
725
oreo
323i -85
Crippe:

Kul att det kanns ratt for dig med 525 och det var nog tur att du inte testade en diesel for da hade du sett att du fatt samma bottendrag som i 545 for 525 pengar....

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.