|
|
|
|---|---|
|
Hej! Lyfte ventilkåpan idag...ingen trevlig syn! Hela toppen var belagd med ett svart lager av gammal olja! ...är det nån ide att ta av toppen och rengöra den...eller måste man ta isär hela motorn? ...och isåfall är det nån ide (har gått 17000), eller är det bättre att köra tills den rasar och sen byta motor? Om man rengör bara toppen, byter olja och filter, kör ett tag med detta och sen byter olja och filter igen...är motorn "urtvättad" då? ...eller brukar det sitta i blocket också? Beror inte sån beläggning på att det har blivit för varmt för oljan? ...då borde det ju inte sitta nått i blocket...eller? Finns det nån fara med att detta kan ställa till med problem...lossnar det borde det väll fastna i oljefiltret...eller kan pumpen ta skada? Vore tacksam för tipps och ideer runt detta ämne... Mvh Daniel | |
|
Hej! Det finns en metod som heter Bilstein motordialys! Det går ut på att man spolar genom hela motorn med flera olika rengörande vätskor, och på så sätt spolar ur allt gammalt skräp, beläggningar och så vidare som kunnat fastna. Har inte själv provat denna metod, men har hört att det funkar kanonbra och att motorn verkligen blir som ny! Bland annat så testade Teknikens Värld (förvisso ovetenskapligt) denna metod, med mycket gott resultat. Jag vet tyvärr inte var man kan utföra denna dialys, men om du prövar att göra en sökning på gamla inlägg så dyker nog något matnyttigt upp! Lycka till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Har du otur så täpper det igen oljekanaler. Hade själv sådan beläggning.......Åkte till normal arbetstemperatur, bytte olja, åkte en vecka, bytte olja igen...... |
|
|
Den svarta sörjan beror troligtvis på att mineralolja som koksat. Men är smörjningen OK finns ingen anledning att göra nåt. Är kamnockarna fina? Vilken bil gäller det? 635:an eller 520:n så kan det ju löna sig att lägga lite energi på. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
Mineralolja?, det hade inte jag i min. |
|
|
Det är 520 (M50)...men om beläggningen lossnar, kan den skada motorn? Lossnar den så borde den ju åka ner i oljetråget, genom pumpen och sen in i filtrer, den borde ju inte komma in i motorn igen...kan pumpen ta skada? Vad händer om man skulle "tvätta ur" toppen med t.ex disel, det löser ju olja ganska bra, och sen sköljer toppen med olja och låter det rinna ut ur motorn. Sen tvättar man ur motorn med ett par olja + filter byten. Borde inte det mesta försvinna då? Oljan borde ju inte koksa i blocket utan det borde ju bara va i toppen som oljan koksat. Nån med några bra kommentarer till mitt "tvätt förslag"... Mvh Daniel |
|
|
Jag tvättade en gammal V6;a med 10 liter diesel innan en motor renovering för tio år sedan och jag har aldrig sett en motor så ren invändigt förut. Sen böt jag alla lager och packboxar som sprängdes. Det är kanske inte så bra att tvätta med diesel om man vill ha en hel, ren och pålitlig motor men rent, det blir det. Skulle nog ta bort ventilkåpan och tvätta den separat och likaså delarna i toppen för att sedan köra ett par täta oljebyten med crc motortvätt. |
|
|
Hejsan Omega har ett motorskjölmedel som funkar riktigt bra.Den tvättar ren motorn. Jag brukar andvända den på fordar och audi , det tar bort allt knackljud från lyftarna, jämnare tomgång mm. Väldigt enkel att använda. |
|
|
Problemet är att stora delar av toppen har en beläggning, men finns det nån risk att skada packningar om jag bara ska tvätta själva toppen, inte kammar och fyftare, bara för att få bort det värsta. Det kommer ju bara rinna ner i oljetråget och sen ut, jag ska ju inte starta med disel i motorn. Sen tänkte jag köra 2-3 "sköljningar" med olja och filter( den första med motortvätt), för att sen hälla i "riktig" olja och ett nytt filter. Då borde väll motorn bli ren. Finns det nån skillnad på delsyntet och helsyntet när det gäller förmågan att lösa mineralolja? Mvh Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.