AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.265

Pirelli P7 eller Conti sportcontact2?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Funderar som bäst på om sommardäcken bör bytas inför säsongen.

Har idag Dunlop SP sport 9000 som det är ca halva mönstret kvar på (4-5mm).
Tycker dock att Conti sportcontact(1)-däcken som jag hade tidigare var både stabilare och tystare...

Det finns många bra däck för rimliga pengar, man jag har slutligen börjat fundera mellan två däck i dimensionen:205/55/16 91W:
Pirelli P7: 1117kr/st
Conti sportcontact2: 1144kr/st
(priser hos Däckonline)

Prisskillnaden är minimal och är inte avgörande för vilka jag skall köpa, så nu undrar jag om det är någon som har haft båda däcktyperna och kan uttala sig om det finns några uppenbara skillnader mellan däcken?

Tittar man på olika tester och andra "klassningar", verkar det vara två toppdäck!

Med andra ord har jag lite beslutsångest!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Varför ska du ha W?
Räcker mer än väl med V som hastíghetsklass. Då kommer du ner i pris samt får däck som håller lite längre.

Iofs inte svra på din fråga men ändå...

*BAWORAK*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min personliga erfarenhet är att en högre hastighetsklass gör att däcken håller längre än motsvarande med en lägre...
Kanske beror på att däck med högre hastighetsklass är mer stabilt uppbyggt och inte blir lika varmt.

Skillnad i pris är försumbar mellan V- och W-klassade däck på däckonline, och dessutom fanns bara P7-däcket i W-klass...

Mvh

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Deras förmåga att klara av värmeutvecklingen gör att de förlorar i slitstarkhet det är fakta,
Sedan kan du naturligtvis ha en personlig erfarenhet som säger annat.

Jag hade W och de höll 2 sommrar sedan var de helt slut. Farsgubben har V och de har hållit snart 4 sommrar.

För att inte tala om jobbarkompisar med mindre prestandabilar som kör på T eller H-däck som inte bytt däck de senaste 7 åren...

*BAWORAK*
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
SvanteE: Kan det vara skillnad på körstilen mellan dej och farsgubben?;) och att köra med samma däck i 7 år är inget att skryta med! sommar däcken blir också hårda och dåligt fäste!
li
1.959
liste
535i -89
Jag har inte haft just de modellerna, men mina erfarenheter är att Pirelli inte är lika bra som de en gång var. Eller rättare sagt - andra märken har blivit lika bra eller bättre. Pirelli är inget dåligt däck, men de egenskaper och den gummiblandning (det känns som om de blivit alldeles för hårda) som Pirelli idag har är inte vad jag personligen letar efter. "Gamla Pirelli" var överlägset när det gällde körning på våt vägbana, men nuförtiden så känns det inte alls lika tillfredsställande genom vattenpölarna med detta märke virat runt fälgarna, tyvärr.

I min värld finns bara två märken att handla: Continental och Michelin.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Körde Pirelli i lågprofilens begynnelse hette visst P6-7 el 8 i början på 80-talet
Gick att åka hur fort som helst i torrt väglag, men däcken var slut efter en sommar, samt var såphala när det var blöt rena isbanan, och vissa typer bla P6000 idag har ju sågats rejält i tester pga dåliga våtegenskaper.
Jag väljer sportcontacten 2 utan tvekan. eller nått annat i "contact" familjen.
Annars är ju nya Michelin PS2 ett strå vassare.

///MVH Hasso
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, Pirellis gamla P6 och P7 på 80-talet var nästan som suddgummi - bra grepp men blev nerslitna på nolltid.

Nya P7 har fått toppbetyg i olika tester.
Det har även Sportcontact2, fått...

Jag har kört på Sportcontact1 och varit mycket nöjd med de däcken.

Ett tredje alternativ som jag har fått för mig är lite bullrigare är GY F1 GSD-3.

Kanske är så att det är små skillnader mellan dessa tre däck!?
De verkar i alla fall placera sig högt i olika tester.

"Beslutsångest!", sa Bill.
"Beslutsångest!", sa Bull... ;o))

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, tack för din åsikt!

Tyvärr verkar inte Michelindäcket finna i 16". :o(

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När Asken beställde sin 18" så fanns inte ens nya PS2 med i sortimentet hos däckonline, så han ringde visst dit och kollade.
Körde krutis med dessa 245/275 18" på en rejäl "rodelbane väg" där mina Conti sp2 17" spårar så det känns. Krutis gick spikrakt där med Michelindäcken imponerande helt klart.
Borde finnas i 16 tum osså men kanske inte listade ??

///MVH Hasso
Länk
hasso:

MSP2 finns än så länge inte i 255/40-18 enligt Michelin själva dom vet inte när dessa kommer in. Var i kontakt med dom när jag skulle beställa mina däck dvs i slutet på förra veckan.

Johan B:

Varför inte gå upp på 17:))
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hasso, tyvärr finns det bara 17" och uppåt enligt Michelins lista på nätet...

Starre, jo tanken har slagit mig, men jag tycker att det blir lite för mycket pengar eftersom jag då måste köpa nya fälgar med.
Däcken är inte så mycket dyrarare än 16".

Dessutom tror jag att 17" kan bli lite obekvämt på våra dåliga vägar.

Mvh

Mvh

Johan B:

Du menar att det finns dåliga vägar:))))

Tänk på att du kan med sälja dina gamla fälgar och vips så har du lite extra pengar+ bilen kommer få ett helt ny look se nya frilansarens bil(330 Mathias)ser bra ut eller hur??

själv har jar precis beställt nya 18"......
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fasen Starre!

Nu har jag börjat fundera på om man inte skall ta klivet upp till 17"!

Det gjorde inte beslutet lättare precis...

Fast jag kan nog kränga 16"-fälgarna, eftersom jag dessutom har två uppsättningar med 16"-originalfälgar.
Då kanske föräldrarna blir lite glada över att slippa ha dem liggandes i garaget! :o))

Mvh

Johan B:

Jag jobbar bla som försäljare tar inte så mycket betalt för mina tjänster:))

Ta återigen en titt på länken:

Länk

Nu vet jag inte färgen på din bil men snyggt blir det säkert även på din.

Ps.Jag använder samma fälg på fast som avställnings fälgar:))))
Johan: Efter att ha läst mig blå flera kvällar i veckan på däckstester så kan jag bara varmt rekommendera GYF1 GS-D3.
De finns bara 1 däck som slår de på fingrarna i en "normal" prisklass och de är PS02.
Jag har själv beställt en omgång 18" F1or.

Att de skulle vara bullriga har jag läst lite på forumet om med.
Men de verkar vara kopplat till äldre generationer.
Enligt tirerack är de tystare än Majoriteten högprestanda däck.
Någon har påstått att de kan bli lite bullrigare när de är mer än halvslitna. De blir dock alla däck enligt min uppfattning.

Jag hade gärna sålt mina M68or till dig(om du nu var intresserad av en sån uppsättning), men har tyvärr i princip redan sålt dom till någon annan.

Starre: Du e duktig på att länka du :)
Jag vet färgen på Johans bil och tror de blir klockrent.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag kör sen i somras på Sommardäck Pirelli PZero Nero, 235/45 x 2, 245/40 x 2. Jag är mycket nöjd med dom, går tyst.

/Gunnar
/Länk
"Out on the dry test track, the Pilot Sport PS2 was the clear winner, offering very good handling and turning the fastest average overall lap time of the test. Steering response was sharp without feeling nervous, and felt stable in the higher-speed, sweeping corners. Gone is the gentle understeer of the 1st generation Pilot Sport, giving way to a neutral balance that made the Pilot Sport PS2 predictable, and easy to control at the limit."

"In the wet, the Pilot Sport PS2 also proved to be the fastest, edging out the Goodyear Eagle F1 GS-D3 for best average overall lap time. While the Eagle F1 GS-D3 felt slightly more stable around the fast, sweeping curve of the skidpad, the Pilot Sport PS2 offered moderately sharper steering response and good overall driver confidence in the fast transitions of the slalom and hard 90-degree corners around the track."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.