|
|
|
|---|---|
|
Hej alla igen. Ska byta olja o filter nu i bilen. Ringde Motornord som sa att de hade filter men att man behövde en adapter till den för att den skulle passa, o att dom då givetvis inte har den alls. Mekonomen har oxå filter, men dom vet inte om man behöver en adapter för att deras ska passa. Någon med erfarenhet av mekonomens filter? Sen ska det ju vara olja oxå. Mekonomen har magnatech som rekomendation, helsyntet. Den olja som är i min nu är mineral, killen sa att magnatech oljan skulle fixa det, rester osv. Tyker det låter ypperligt märkligt, hur tusan ska det gå till. Blir väl filtret som kleggas igen på nolltid, eller..... Vet att det finns miljoner trådar om olja, men klok på det, nja. Ha det gott alla. Å ni som kör tolva o inte tagit ut den än....Det är såååå underbart. | |
|
Till tidiga M70 är det lett ängre filter, men det finns som sagt adapter-satser att köpa. Filteret som ska användas då är samma som till bl a senare M70 och V8orna. Men själva BMW säljer det ”gamla” filtret och personligen skulle jag inte köpa oljefilter annat än original. Se bara till att de ger dig rätt filter, då det är lite ovanligt. Först ville de ge mig det nyare lite kortare filtret, men efter att jag frågade om det verkligen var rätt fick de beställa hem det lite längre filtret. Hos BMW ingår nya packningar till filter och oljeplugg. Nya filtret: Länk Om du läser de inlägg JohanB skrivit, så förstår du att helsyntetisk olja är det bästa för din bil. Köp t ex Biltemas 5W-40, den har bra klassning och ett lågt pris. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Korrigering: "lett ängre" = ett längre... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej! Mina mossiga oljeerfarenheter är att om du häller helsyntet i en skitig mineraloljemotor så kommer den att skära ihop som en följd av all skit som lossar. Jag hann i tid ......Mitt oljefilter såg ut som ett skrumpet äpple som legat på varmvattenberedaren i källaren under 3 år. Jag tyckte min motor såg ren ut ....... never again! MVH /// Paap R |
|
Håller med , hade jag en m70 som tuggat mineralolja skulle jag köra 100 lugna mil och byta olja 4 gånger under milen , det är otroligt hur mycket koks och gammal skit en m70 kan innehålla. Hur kan man mata m70 med mineralolja ? jag trodde att de SKALL ha helsyntet enligt det som står i instruktionsboken ? kanske har jag läst fel..... |
|
|
Kollade på mitt kvitto från oktober 2003 och då kostade filtret (artikelnummer 11 42 1 731 635) 140 kr före BMWCS-rabatt. Motornnord tar 150 kr (och då krävs en adapter), Mekonomen tar 156 kr. Vem sa att BMW var dyra på reservdelar??? Jag har sett flera sådana här exempel där BMW är billigast (och bäst!). Paap: Menar du att ditt oljefilter skrumpnade ihop efter en tids körning, efter bytet till helsyntet? Jag vet inte vad min spis fått innan, finns inte ett spår av servicebok och jag bytte till B**temas helsyntet för 70 mil sedan. Och du, snart är jag förbi dig, bara 9 inlägg efter. Fast kvalitet går ju före kvantitet! ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Köp orginal oljefilter har själv hållt på och krånglat som en dåre och fått fel piratfilter till mina 2 st 750, det vart även problem att få rätt till 740n. BMW CS #5139 |
|
|
Jag har dessutom hällt i syntetolja i alla mina bilar utan att ha en aning om vilken olja det tidigare har varit i, utan problem. BMW CS #5139 |
|
Paap Reeder |
Hej! Har svårt å somna om så jag tänkte jag går upp och skriver några inlägg så man håller undan för Erikw....he,he. Nåväl ... min M70 är alldeles för skitig för att jag skall våga slå nån helsyntet i den. Den kan inte ha gått på annat än mineral enligt min bedömning. Det jag skrev om skrumpet filter gäller min M30 med dryga 40´ på mätaren varav jag kört den ca 35´ och alltid på GTX 3. Som jag skrev såg den väldigt ren ut inuti men som ngn sa´ så sitter den osynliga oljekokstjofräset på kolvarnas undersidor. Jag lovar att oljefiltret såg ut som en GB dajm glasstrut. Både i form och omfång och filterytan påminde om just ett torkat äpple. Med M70:ian skall jag på sikt gå från mineral till helsyntet via ett antal oljebyten där delsyntetsgraden successivt skall ökas till 100, d v s helsyntet. Håller helt med Erikw om det där med BMW original reservdelspriser. Enligt min mening har de smygdumpat ordentligt. Köpte idag två nya insugsbälgar till M70:ian. Pris 168:- minus 10%. Vad kan man mer begära?? Nästan alla pryttlar man köpt på exvis Mekonomen har varit dyrare där än på BMW. Jag handlar dock ofta på M ty det ligger nära. Okej att kattarna kostar 9345:- / st men vad det beror på tror jag mig också veta ty enligt Eberspächer som tillverkar själva burkarna så levereras dessa till Munchen utan värmeskydden. BMW tillverkar sedan egna värmeskydd och punktar ihop dessa på kattarna. Funktion enligt ngn kattillverkare (minns nu inte vilken) är det helt onödigt med dessa värmeskydd ty på de senaste modellerna av vilken bil det vara månde så har man helt lämnat detta med värmeskydd. Pressning och manuellt arbete för BMW med detta ligger sannolikt på kanske 1500 - 3500 per kat (bara min gissning). Skall nu i helgen genomföra ett fullskaleförsök med att tvätta mina kattar inombords. Har fixat fram en sotarvätska á lá Dic och gummiplugg som inom parentes var djäkligt dyra typ 125:- för 60 mm pluggen på röret ut - och skall nu "marinera" som Dic kallar det under ett dygn. Penslade på litet av smörjan (konc) runt avgasflänsen och det vart ta me tusingen plåtrent på nolltid. Utförlig försöksrapport kommer. MVH /// Paap R |
|
har du nått namn på sotarprodukten ? fabrikat ? |
|
|
den där hemliga sotar-mixen är vi riktigt nyfikna på Zaharald |
|
Paap Reeder |
Hej! Tror att den heter Reno Foam - typ nått sånt. I vilket fall har jag en adress till firman i Norrköping som jag inte har med mig på jobbet just nu. Jaga mig med mail så jag inte glömmer bort det. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Hej! Nu är marinaden satt. Kl 1830 idag. Det tog prick 42 minuter att ta loss kattarna (inkl domkraftspumpningar o s v) men det var med litet fusk ty jag hade smort in bultarna med kopparpasta för 1,5 år sedan ...... så idag var det bara att skruva och njuta. Firman som säljer denna vätska har telnr: 013- 101 635 / 070- 517 1635. Är det tveksamt vilken vätska som avses så hälsa från Reeder .... en "BMW-tok i stockholm" som skall tvätta sina kattar. Tror att smörjan heter Renifom. Nu kör jag 2,5 lit konc i varje katt samt resten vanligt vatten. Lyste med en båtstrålkastare in i kattarna bakifrån och vad jag förstår så tyckte jag att själva kattjoklet såg litet sprucket ut. På den sprillans jag har ser det hela jämnare ut. I morgon eller ev på lördag tömmer jag ut det hela. Skall prova med en kvarter på rosenbuskarna så de riktigt vaknar ur vintervilan och kommer igång före grannens dito. MVH /// Paap R |
|
Hej igen. Efter en par dygns jobb så e man nu tillbaka en stund(puhh). Om ni visste hur mycke dricka det dricks i detta land. Skulle nog oxå marinera mina kattar, men dom sitter väl som berg så det får väl vänta. Pratade med Mekonomen igen om filtret, o det ska finnas två olika till E32 som de har. Dimensionen skiljer sig o från -92 är då detta. Ska prova det o en bra delsyntet olja tror jag till att börja med. Köra ett tag o sen gå till helsyntet. Såg i Biltema(jaja, jag tittar där ibland) har dom en pump man kan ta ur olja ur hålet för oljestickan(!). Ska köpa en sån så kan man nog underlätta allt lite kanske. Sen har jag ju aldrig bytt filter på en bil, så nu är ju funderingen, hur sitter den till på M70. Kan man göra det om man bara lyfter bilen lite i garaget? Vad ska bort osv?? Lite om mitt jobb; Coca-Cola; Som vi nu kör, så blir det 85.000 burkar cola i timmen, dygnet runt sex dar i veckan. 700.000 1.5 liters fanta/cola/dygn. O snart är det sommar, o då blir det mer. Det med volym är inte så fel. Så en tolva faller sig ju helt naturligt. Ha d. Ronny. |
|
Paap Reeder |
Hej RonnyL! Har en sånadär pump från Biltema till min B20 i båten. Helt totalt jävla kass är min iaf ty den klarar bara av att suga upp det en mygga i dogg house lämnar efter sig. Häller man i oljan i pumpen funkar den bra men hustru vägrar att dra ner genom oljestickans håll och sitta i tråget och fylla på där nere. Vad jag egentligen säger är att varje sommar stiger adrenalinet när man skall pula med detta. Köp en riktig oljesugspump. Kan användas även till andra vätskor. Kostar dryga tusingen men man kommer att leva längre eftersom adrenalin aldrig är bra för kroppen. MVH /// Paap R |
|
Oljefiltret sitter i motorrummet till vänster om motorn, bara att byta inget behövs lossas. BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.