AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
995

AC Schnitzer och garantier

or
725
oreo
323i -85
Har forsokt fa tag i vad som galler kring anvandning av AC Schnitzers motoruppdateringar och BMW's garantier. Jag befinner mig nu i Storbrittanien och har monterar BMW aterforsaljarna ACS uppdateringar som tacks under BMW's vanliga garantier. Jag har fatt uppfattningen att detta ocksa galler i Tyskland, men nagon kanske kan bekrafta/dementera detta?

BMW Sverige havdar att montering av ACS uppdateringar gor att garantin upphor i Sverige. ACS hanvisar pa direkt fraga vidare till OCL Brorsson (som har ACS agentur i Sverige), men OCL Brorsson vill inte ta en diskussion med BMW Sverige kring detta. Har funderat pa andra alternativ for att kanna mig sakrare om jag gor en ACS ECU uppdatering pa min kommande 530d. Nar jag laser i villkoren for min maskinskadeforsakring sa sager de att

'genom användning av komponenter/programvara som avviker från bilens seriemässiga utförande, till exempel genom trimning med komponenter som inte är godkända av generalagenten/tillverkaren'

Om jag tolkar detta ratt sa racker det att BMW centralt godkannt anvandningen av ACS motoruppdateringar for att maskinskadeforsakringen skall galla. Da borde man kunna montera en uppdatering, meddela forsakringsbolaget om detta (tydligen skulle forsakringsklassen ga upp ett steg) och sedan ha tackt upp for den forlorade garantin med maskinskadeforsakringen. Ar det nagon som har vidare information om vilket forhallande som ACS har till BMW? De ar en av hustrimmarfirmorna, men ar detta enbart med BMW's goda minne eller ar det ett narmare samarbete an sa?

All hjalp/info mottages tacksamt!

//Örjan C
or
725
oreo
323i -85
Har nu fatt information fran ACS och montering av deras ECU kommer att orsaka att BMW's nybilsgaranti slutar galla. Daremot erbjuder de sjalva 3 ars garanti pa ECU och drivlina om man installerar ECU'n pa en ny bil hos en ACS handlare. Detta later val ratt sa bra, eller??

//Örjan C
or
725
oreo
323i -85
Vidare info (ifall ngn ar intresserad):

Garantin fran ACS tacker hela drivlinan (motor, vaxellada och bakaxel) under 3 ar /10000 mil och alla problem med dessa delar under den tiden tacks av garantin. Garantin galler endast om uppdateringen (som ar en tuningbox som liknar KCR boxen gissar jag) monteras pa en fabriksny bil och de kan ordna sa att BMW monterar denna at en. Uppdateringen ar dock inte sanktionerad av BMW centralt, sa maskinskadeforsakringar slutar att galla nar den monterats. Dyrt ar det forstas och boxen kostar ca 25' + montering. Undrar om forsakringen + ACS namn gor att denna uppdatering ar saa mycket battre an KCR?? Det borde val vara det basta alternativet om man vill montera box pa en ny bil i alla fall, men kostar det sa smakar det!

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.