AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.103

Tog ut min BMW idag.. =0)

ma
78
maxer
740iA -93
Imorsse så var det dags för premiärturen för året.. attans skönt att slippa åka Volvo idag.. tyvärr så började det snöa strax efter men snön försvinner nog.. hoppas jag..

Märkte en skum sak med bilen.. de går helt perfekt på tomgång men när jag gasade upp till ungefär 2000 varv så kändes det skakningar från motorn.. ?? ungefär som om den inte skulle tända på alla 8 vid det varvtalet.. nån som har tips ??
alain
Hej maxer

jag skulle rekomendera

1.) att kolla upp stifter eller helst byta dom efter som bilen har ståt länge

2.) att tändkablar sitter rätt,

3.) eller kolla späningen i tändkablar. det änder ibland att kablar torkar och då det förekommer ett litet skakning på en 10e del second varie gång. det är iriterande.

Lycka till!
MVH //Alain//
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Hmm, sitter inga tändkablar på den bilen.. separata spolar till varje stift..

Ett tips kan vara att insugsmembranet kan eventuellt ha torkat ihop.. dina motorfästen kanske börjar ge sig.. m.m m.m

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bensin är färskvara. Tanka upp henne!
Kan kanske lösa problemen. Sen skadar det ju aldrig med en redig varmkörning heller när den stått länge.

mvh
ma
78
maxer
740iA -93
Haloj allihopa..

Kom hem nyss efter en lite längre provtur ute på landet.. det var helt underbart... =0)

Även efter en längre sträcka så finns problemet kvar.. så då utesluter jag att det skulle ha kommit in fult på olämpliga ställen.. så nu återstår att kolla upp alla tips.. dvs. membranet spolarna och tanka..

Hur kollar jag om en tändspole fungerar bara halft om halft.. ?? jag tycker inte att det märks att den skulle gå dåligt på nåt sätt när jag gasar på lite.. det som jag tycker är lite knepigt är att det bara märks när jag inte belastar motorn..

Tack för alla svar..
alain
Hej ingen.

ursäkta mig. när jag pratade om tändkablar, jag menade: dom kablar som går till stifter. dom finns väl eller?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
nej tändhatten sitter direkt på tändspolen.

Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Nått jag kan säga som nog är lösningen på ditt problem är nog.... KÖP en flaska spridarrengöring.. heter typ redline ..eller STP.. o likn... kan mycket väl tänka mig att ditt problem försvinner..... har haft lite sånna småproblem med mina tidigare bilar...Å vips det har alltid försvunnit när jag hällt i en flaska av detta mirakelmedel!

Mvh

BMDoubleV

Länk
alain
HEJ

tack för svaret det verkar som jag var ut på fel spår
MVH //Alain//
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
JA har några tändspolar till v8:an liggandes , de är nya , aldrig använda. bara tänkte ifall nån med v8 är intresserad för ja har inte kvar bil med så liten motor längre.
ma
78
maxer
740iA -93
Nu har jag läst på lite i gamla inlägg i forumet.. jag kom fram till att det skulle kunna vara insugsmembranen som spökar.. så fort jag får tillfälle så ska jag testa den torin med startgas..
Sen hittade jag oxo att tändspolen kunde ohmmätas och skulle ligga på ungefär 0,8 ohm.. så det ska jag oxo kolla upp.. det blir nog en liten meckarhelg i helgen.. och lite tvätt skulle nog inte heller skada..

wadel: det låter bra.. vi får se vad mätningarna ger..

Tack alla.. jag återkommer med resultaten..
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Har ett komplett insug också liggandes , aldrig använt.
eller det är lixom en hel "överdel" till en m60 , insug och massa mer jox.
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Far in på en BMW verkstad och låt dem göra en felsökning med BOSCH datorn kostar 500:- Det är det värt, annars kan du få söka fel hela sommarn...

BMW Mekanikern
ma
78
maxer
740iA -93
Hadde en kort genomgång av bilen i helgen... skruvade loss all plast och kollade ifall det fanns nåt synligt.. men inte då..
att mäta tändspolarna var inte det enklast precis.. så det fanns inte tid för det just nu så det tar jag samtidigt som jag byter stift..
konstigt nog så försvann vibrationerna vid 1500 varv efter att allt satt på plats igen ??

Kollade oxo så att det inte fanns obalans nåstans mellan lådan och bakaxeln.. det enda som inte var riktigt runt var bakdäcken.. men dom ska av snart ändå..

Märkte en annan skum sak oxo.. i förra året skrev jag ett inlägg om "antispinn" lampan i panelen.. jag hadde nog lite fel i det inlägget.. för jag trodde att systemet skulle vara aktivt om lampan i panelen lyser.. men det är inte så.. det är tvärtom ??.. för att kolla vibrationer i transmissionen så pallade jag upp bakhjulen och gasade.. men lampan i panelen blinkade hela tiden och det hände inget när jag gasade på.. men när jag tände lampan med knappen så gick det att få fart på bakhjulen.. tyckte att det var lite ologiskt men så e det iallafall..
Lampan på panelen är en VARNING till dig som förare att systemet är AVSLAGET, INTE en indiaktion på att det PÅSLAGET...:)
och ska du köra med bakhjulen hissade måste du slå av det, annars får hela systemet spelet...enda fördelen blir möjligen att du får bort eventuell ytrost på skivorna...:)
ma
78
maxer
740iA -93
Japp.. jag märkte det.. man lär sig alltid nåt nytt.. =0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.