|
|
|
|---|---|
| Är det någon som har bytt värmepaketet i en E23 (728 iA -79)? Jag behöve rtips och råd inför ett stundande byte då glykollukten och imman i kupen nu börjar bli alltför svår att stå ut med. | |
|
Nu har du arbete så det räcker,,, Gör det enkelt för dej, börja att ta ut framstolarna och baksätet. demontera mittkonsolen bakifrån och framåt, ta bort handsfacket ,ta bort stagen under instrumentbrädan och i mittkonsolen. Nu kan du se locket som täcker cellpaketet. det sitter fast med clips, bort med dem, cellpaketet syns nu. i motorrummet har du slanganslutningar under plåten nedanför vindrutan, fläkten finns där också, lossa dem.Du har väl köpt rörsats och cellpaket. Alu-rören brukar vara angripna invändigt, så det är dumt att inte byta nu. Funderar du varför du skulle ta ut stolar och baksäte? Jag hade i min 733ia swimmingpool på golvet bak när mitt paket gick sönder. Mycket lättare att sanera nu .Lyft ut mattan och ta avfettning och hetvattenhögtrycktvätt. Jag lovar att det blir nästan nyskick på mattan, den kanske inte var grå som du trodde,,, Passa på när du börjar återmontera att dra stereokablar och sånt där, snyggt under mattan. Det här gör du inte på en kafferast, men jag tror du kommer att vara helnöjd med slutresultatet när det doftar rent i "Beemern". Lycka till Mats |
|
|
Samlat krafter till cellbytet ännu??? |
|
| Nej... usch, det lockar inte.. Jag ska nog göra en snikvariant och det är att koppla ur värmepaketet, det är ju trots allt den varma årstiden som är påväg, kan stå ut med att köra utan värme i bilen ett tag. Senare i sommar kan det bli aktuellt med byte.. | |
|
Det var inte meningen att jag skulle skrämmas, he he. Men det är ungefär det där arbetet du åker på att göra, för att få det bra utan glykolkladd överallt. Längsta tiden tog faktiskt det att torka mattan i ett pannrum (3dygn). passade då på att dra stereokablar och lite extra kabel samtidigt när allt var borta. Det blev ett snyggt arbete ,om man får skryta litegrand. |
|
| Nej, du skrämdes inte, jag var ungefär förberedd på mängden och graden av arbete, har nytt värmepaket en gång på en volvo 240, det var ungefär samma moment, det är tydligt att den bilen var byggt kring värmepaketet. Det jag ville veta och fick reda på här är ju att man ska se upp noga med o-ringarna annars kan man få uppleva glädjen att göra om arbetet igen. Mycket viktig information, tack för det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.