|
|
|
|---|---|
|
Mors Undrar om någon här har Schnitzer kammar i sin bil? Och i så fall, hur vet man effektförändring etc? Vilka åtgärder görs, vilka steg finns. Bilen ifråga är en E36 328, 95:a Det jag hört av tidigare ägare är att det är Scnitzer kammar, samt chip & avgas...om någon har info om dessa trim så vore det intressant! Finns inget på Schnitzers hemsida om detta.. /K | |
|
Jag känner inte till någon specifikation på Schnitzers kammar men Kelleners Sport har ju liknande tuning för 328 och den ger ca 38hk enligt deras sajt: "K.sport Motorkit KS 1 for 328i: performance approx. 28 kW (38 HP); conversion: two K.sport camshaft, K.sport rear silencer, modified ECU-chip ( max. 6900 rpm.), special air filter; 0-100 kph in 6,7 sec., top speed 252 kph, with18" tires 260 kph; fitting incl." Borde ju vara ungefär samma för Schnitzer. Jens |
|
|
Jo, det låter så...enligt tidigare ägare har bilen nu ca 230 hk, mot 192 standard... Så det är nog likande trim! Tack för tipset Jens ang. Roberto! Han har varit här & visat sina bilder, mycket duktig kille! /K |
|
|
Kelleners lovar ju lika mycket effekt och de brukar inte överdriva sina effektuppgifter. Jag tror i och för sig att de mappar ist f att bara sätta i ett nytt chip och det kan nog göra lite extra. Låter som en intressant bil! Den står nära där jag bor, kanske ska ta en sväng förbi på hemvägen. Av bilderna att döma ser den fin ut, jag har lite svårt för rött skinn bara. Kul att du gillade Robbans bilder! Träffade honom i söndags så jag hörde att han hade stämt möte med er. Han är en bra kompis och har även hjälpt mig med lite bilbilder, bl a till det här reportaget på sportbilen.se: Länk Jens |
|
|
Intressant test av Lotus...är du frilansare? Japp, jag har i prncip reserverat den. Den har gått en bit, men det verkar vara ärliga mil... En ganska trevlig "vardagsbil" ;) Ta en titt om du har tid & meddela vad du tycker, faktum är att det röda skinnet är lite ballt, speciellt i en svart bil.. Lacken är inte så kul, men den går nog att polera upp. /K |
|
|
Helt klart trevlig vardagsbil ;) Ska försöka hinna förbi innan de stänger idag. Får se om jag ändrar uppfattning ang skinnet, har ju inte sett så många bilar med rött skinn i verkligheten så man ska inte döma ut den i förväg. Lack brukar alltid gå att polera upp. Speciellet svarta bilar kan ju se lite trista ut om de inte tagits väl om hand. En DITEC-behandling och så är den som ny :D Ang testet så är det mer fritidsintresse än frilans, om man hade kunnat leva på det så kanske... Jens |
|
|
När / om du tittar på bilen...vad tror du om sänkningen...den är hyffsat brutal... ;) Måste nog byta till M3 fjärdrar om man inte ska slå i överallt! (sitter för ovrigt Sachs Perfrormance kit på bilen...) |
|
|
Hmm.. Sachs Performance kit... det kanske man kan flytta över till M3:an? Fast det är nog olika infästningar för dämparna när jag tänker efter. Ska hålla den brutala sänkningen i åtanke :) Återkommer ikväll... Jens |
|
|
Det blev hemgång lite tidigare idag så jag passade på att smita förbi bilfirman. Mitt första intryck var lite "sunk-varning". Gillar inte svartmålade njurar och sen tyckte jag inte riktigt om frontspoilern. Sänkningen var ju minst sagt brutal!! Frågan är vilka fjädrar som sitter i!? Det ser nästan ut som att de har kapat dem. Utrymmet mellan bakskärm och däck är minimalt. Ju mer jag tittade på den, desto mer ändrades mitt första intryck. Lacken var svår att granska eftersom bilen inte var tvättad. Lite dåligt att inte tvätta sina utställningsbilar faktiskt. Bilen var låst så jag såg bara inredningen utifrån men av det jag kunde se så såg den förvånansvärt bra ut med rött skinn. Det var lite mörkare och sobrare än vad jag föreställt mig. Indredningen såg f ö ut att vara i hyfsat bra skick. Lite minus för ratten, plus för fälgarna som jag tycker är lite vulgo-snygga på nåt vis. Särskilt tillsammans med sänkningen. Efter lite omhändertagande tror jag den skulle kunna bli riktigt fräsch. För att betala 99' tycker jag dock att den borde vara riktigt fräsch redan vid köpet. Har du provkört den? Hur kändes den i så fall? Jens |
|
|
Jens Precis mitt intryck! Tyckte den kändes lite "sunkig" först... Men, den känns förvånasvärt tight att köra. hela drivlinan, inkl. koppling känns mycket bra.. Sänkningen gör ju att det blir "tvättbräda" men annars gick den bra...mycket pig i motorn... ;) Ratten är vedervärdig & åker ut fort som f*n om jag köper. Fjädrarna är nog inte kapade, det är Sachs fjädrar & dämpare. Lacken, det är originallack, har inte hittat några fula skravar eller dylikt..en polering & rekond skall ske när som helst...ska bli intressant att se bilen efter detta. 99 är ett överpris...men vi får se vad som händer! /K |
|
|
Och du! GRATTIS till inlägg nummer 1000 !! Nu lirar du med dom stora killarna! ;) /K |
|
|
Haha, man tackar! Skönt att lira i samma liga som er "veteraner" :) De ska själva fixa polering och rekond alltså? Det låter ju bra. Blir spännande att följa utvecklingen... Tyckte fjädrarna verkade korta t o m för att vara "Sachs Performance". Kan Sachs-dämparna vara ställbara kanske? I sånt fall så står de säkert i lägsta läget och då är det ju bara att justera upp dem lite. Jens |
|
|
Funderade på det också...ett sånt kitt kan mycket väl vara ställbart... Den ska rekondas i veckan...så jag ska ta en till titt då, samt kanske provköra igen i torrt väglag, det regnade igår. Mycket trevliga på den firman för övrigt! raka puckar! :) /K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.