AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.640

vatten på golvet...

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Min 520 tar in vatten när det regnar. Kollat "sök inlägg" utan framgång.

Men det konstiga är att vattnet lägger sig i golvet på höger baksätesplats. Alla andra golv är torra. Kan det komma in genom ventilationen under framstolarna??

Den har taklucka. Kollat att dräneringshålen inte satt igen. Kollat att inget skräp ligger i luftintaget under vindrutan. Kan inte fatta var det kommer ifrån!!!

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Har du AC? I så fall skulle det kunna vara täppt dränering som gör att vatten rinner ut i luftkanalen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle tro att det är tätningsskiktet mellan dörren och dörrsidan (plastfilm), som har släppt!
Den är tejpad och kan släppa.

Då rinner vattnet in i bilen i stället för att ledas ut genom dräneringshålen i dörren.

Känn med handen på dörrsidan om den är blöt.

För att fixa till tätningsskiktet, behöver du demontera dörrsidan och använda en bred bra tejp som fäster bra och inte åldras.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
I värsta fall kan det vara värmepaketet som läcker. Det luktar inte glykol? Och det försvinner ingen kylarvätska?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det hade varit värmepaketet som läcker hade vattnet troligen ansamlats vid fötterna på förarplatsen eller främre passagerarplatsen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Ingen AC, INTE KYLARVÄTSKA.

Dörren är inte blöt men jag får väl kolla inuti.

Jag noterade när jag lyfte mattan att det är två avlånga hål under ventilationsutblåset. Men jag vet inte var de leder.

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hade precis samma problem, vatten på golvet höger bak.

Försökte först att fixa själv genom att plocka isär dörrar mm utan resultat. Lämnade in bilen och efter en massa jobb kom dom fram till att det läckte in bakom höger framskärm. Vattnet rann in i ett hål som man var tvungen att ta bort skärmen för att komma åt. Rann sedan mellan de dubbla plåtar som finns under förarstolen för att sen komma ut i ett litet ventilationshål precis bakom förarstolen. Min garageuppfart lutar kraftigt uppåt och det läckte bara in när bilen var parkerad i denna vinkel.

Du har ju en annan kaross så det vore väl konstigt om det var samma fel men om du parkerar i en uppförsbacke så kanske det kan vara värt att kolla...

MVH/Dan
523-00
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Intressant danl. Men det låter inte roligt att behöva ta av framskärmen. Jag tror inte E34 och E39 begöver vara så olika. Värt att kolla upp.

Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Brorsan hade samma problem på sin E34 med taklucka. Han hade inte använt takluckan på ett tag. När han så använde den regnade det några dagar senare och se! - höger golv bak var fullt med vatten!

Jag vet inte exakt var läckaget uppstod, men att det berodde på takluckan är tveklöst sant.

/ Erik
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag tänkte pröva att hälla lite vatten i takluckans dräneringshål. Men vart ska det rinna ut? Det borde rinna i A-stolparna och rakt ner med tanke på position...

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Hällt vatten i både takluckan och ventilationsintaget framför vindrutan. Vattnet rinner snällt ut på marken....

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-2001
430xd Grand coupé 2016
Hade samma problem på en E30, hade parkerat i en backe en natt med fronten nedåt.
På E30 går avrinningarna från A stolpen ned i tröskalrna och de i C stolpen ut bakom stötfångaren via bakluckan.
På morgonen efter en regning natt hade jag 9 liter vatten i bilen, fick riva ut hela hela inredningen med mattan och all isolering och torka i farsans bastu.

Felet var att avrinningen från tröskellådorna och ut var igentäpta på undersidan.
När lådorna fyllts till ungerfär hälften så började det läcka in i kupen genom några befintliga hål på insidan.

Felet avhjälptes med att peta upp avrinningshålen på undersidan med en skruvmejsel samt att jag tog bort några gummipluggar på undersidan av tröskellådan så att jag fick ut allt vatten.

På insidan av stötfångaren i bagaget ansluter avrinningsslangen till en "backventil" (plasthölje med en gummiflärp), där kan det också läcka så att man får sjöar i förvaringsfacken.
avhjälps med att anslutningen tätas med silicon eller liknande.

Många sena timmar senare var bilen torr.

Lycka till.
XR
12
XRacing
525 iA -92
Har exakt samma problem i min E34. Bara vatten höger bak. Ska kolla på det mer. Har testat att spola bilen med slang men då kommer det inte in. Är det någon som har bytt listerna till takluckan som vet om det är svårt ?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Hej XR
Jag har "löst" problemet med att parkera under tak =)

Men jag har tätat listen till bakrutan med silikon. Det är en skarv på rutans överkant som var öppen så vattnet rann innanför listen. Det var dessutom lite glipa i listen till bakluckan. Den fick också lite silikon. Sen dess har bilen inte fått utstå nåt extremt regnväder. Några skurar då och då.

Den har inte tagit in mer vatten iallafall. Jag vet inte om det bar vid bakruta/baklucka det läckte men jag har svårt att hitta nåt annat ställe.

Takluckan spolade jag ordentligt med vatten men det rann ut där det skulle. Man ser utloppen tydligt med luckan öppen. Obs! det är inte listerna som håller vattnet ute!

Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Använd absolut inte silikon till att täta rutor eller andra kaross detaljer. Ätikan som är i silikonet gör att det börjar rosta något fruktansvärt mycket..
Jag har jobbat som glasmästare så jag vet hur det brukar se ut då det har vart tätat med silikon, sen så har även billackerarna visst problem att få lacken att sitta, där det varit på karossen..
Köp istället tätningsmedel hos glasmästaren, det funkar mycket bättre...

Mvh/Palle
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Tack för tipset, Palle.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.