|
|
|
|---|---|
|
Har haft inne bilen på BMW för att byta antennförstärkare, men det var inte det som var felet så de bytte tillbaka till den gamla igen. De rekomenderade att vi skulle köpa ny antenn. Vad ska man köpa för något? Man vill ju helst inte borra hål i karossen, men räcker en lös antenn som sätter på insidan av framrutan. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." | |
|
Vad är felet? Är remoten kopplad så att antennförstärkaren får ström? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
De kund inte hitta något fel, förrutom att motagningen är kass. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Många glömmer att koppla in remoten (den vita sladden) till stereon när de byter ut huvudenheten till en modernare. Kolla så att antennförstärkaren får ström när radion är påslagen. Dessutom kan antennförstärkaren gå sönder, jag har fått byta ut min på E34:an. Om du inte vet hur den ser ut: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har varit inne hos vår lokala bilradiohandlare så att han kunde kolla så att stereon var rätt kopplad (jag är kass på sådant) och det var den. Han hade aldrig jobbat med steron på en e34 förrut så han rekommenderade mig att åka till en BMW-verkstad för att kolla upp resten. Hade inne bilen på BMW i förra veckan för att byta förstärkare. När de provade stereon efter bytet märkte de ingen skillnad så de bytte tillbaks till den gamla förstärkaren innan min flickvän kom och hämtade bilen. De sa att de inte kund hitta felet och att de rekomenderade en ny antenn. Där står vi idag med frågan: Borra hål i taket för ett spröt eller liten antenn på insidan av vindrutan? "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Tyvärr finns det många klåpare som inte vet hur det ska vara kopplat. Köp en digital multimeter och mät själv, så vet du att det blir ordentligt gjort. Prova om du vid påslagen radio har spänning fram till förstärkaren (om nu inte BMW gjorde detta, de borde de ha gjort). Du kan också prova med att lossa strömmatningen till antennförstärkaren när du lyssnar på en halvdålig radionsignal, då skall mottagningen bli ännu sämre. Det kan annars vara så att det är trådarna i rutan som är av och då blir det förstås svårare. Kolla så att det inte är avbrott i tråden genom att mäta resistansen i slingan (slingorna?). Många BMW har fått extra antenner pga av okunnighet. Min E32 har en ful antenn på bakflygeln, snyft... På Min E34 tyckte BMW-verkstan att jag skulle sätta en extern antenn då mottagningen var dålig. Istället bytte jag bara den trasiga antennförstärkaren. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har kopplat på konstant ström till antennförstärkaren bak vid orginal slutsteget (använder ej detta). Tror ni det kommer bli problem med tjuvström och urladdning av batteriet? Antennen kan väl inte "dra" ström om inte radion är på ändå va? - H U M A N R A G E - |
|
|
Jo, det blir nog problem... Antennförstärkaren drar lika mycket ström oberoende om du lyssnar på radion eller inte. Men mät upp strömförbrukningen, så vet du. Men varför inte använda remote-uttaget, som det är tänkt? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.