AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
659

Högtalarproblem, vad göra?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har sen en tid ett litet problem med vänster högtalare nere vid fötterna.
När det är lite bas i musiken eller så så vibrerar det så att säga och låter lite tråkigt.
Om jag, när detta inträffar, sätter foten mot plasten så slutar vibrerarndet/brummandet.

Någon som vet vad detta kan bero på och vad man kan göra åt det?

*BAWORAK*
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag vet inte riktigt hur högtalarna sitter i E34, men jag antar att du menar att det sitter en midbas strax framför dörren, monterad i karossplåten. Panelen framför högtalaren kan sättas i vibration av musiken. Endera sitter inte panelen fast ordentligt, eller så behöver den förstärkas/dämpas.
Försäkra dig först om att alla fästen är hela och att den sitter som den skall. Hjälper inte det så återstår bara att endera ordna extra infästningspunkter eller att limma på förstyvningsmaterial.
För att försäkra sig om att det verkligen är panelen framför högtalaren kan man helt enkelt montera bort den och lyssna med panelen demonterad.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
MEn hur gör man enklast för att montera bort panelen? Ser väldigt knepigt ut...

*BAWORAK*
Kr
32
Krkoen
328i E46 -98
Panelen sitter i handtaget där man öppnar huven.. Samt i två plastlåsningar som sitter under den om ja inte minns fel.. Kan även sitta en på fotstödet.. underlättar om du tar ut mattan med.

Säkerligen att högtalaren lossnat ifrån panelen..
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Oki,
Tack för tipset.
Det jag var lite rädd för var att bråka med handtaget till motorhuven...
Får väl försöka.
Tack igen
Kr
32
Krkoen
328i E46 -98
Den sitter bara i en skruv i mitten.. sedan är de bara att dra löls handtaget.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Men hur är det med fjädrar o liknande?
Dvs det som gör att handtaget faller tillbaka efter att man dragit i det?
De påverkas inte av att man tar bort handtaget eller?

Krkoen> Du verkar haj på detta, vet du ngt om orginalkontakterna för radion i en BMW?

*BAWORAK*
Kr
32
Krkoen
328i E46 -98
Det där har BMW gjort så bra att de har inte fäst de i handtaget utan i ett fäste som sitter fast i själva bilen så de är inga problem att ta lös handtaget..

Beror på vad som är problemet de.. Är kontakten borta eller?

Mvh Per
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja,
Problemet:
Har köpt orginalradio+växlare.
men bakom cpsteroen som siter nu har man klipt bort orginalfyrkanten så att säga, dvs den som ska in i radion.

Nu har jag kyckats komma över en sådan från en annan bil, dvs fyrkanten med små hål i och ca 20cm kabel som jag tänkte skarva på de kablar om finns så att säga.
Men min orginalradio har fler metalpiggar än vad det finns hål i kontakten så at säga. Alla hål finns men men alla hål är inte metalskodda eller hur man ska säga. Säg att jag har 20 piggar på radion och det finns 20 hål i kontakten, men bara 13 eller 14 av hålen har metall i sig rsten är "blindgångare" eller vad man ska klla det.

Spelar det ngn roll? Har alla piggar ngn funktion? Hur lösa problemet?
hoppas du har ngt svar.

*BAWORAK*
Kr
32
Krkoen
328i E46 -98
Jadu skillnaden som ja kan komma på mellan stereon och kontakten kan vara den att du har en enhet ifrån det stora ljudpaketet som BMW har och kontakten ifrån det lilla..

I det stora har duju fler högtalare än i det lilla och så tror ja de sitter i slutsteg på det större.. de stift som är över ska till dem.
Alltså tillslag till steget etc.
'
Nu vet ja inte vilket ljudpaket som sitter i din bil, men ahr du de stora finns de risk för att kontakten inte kommer att göra att de funkar för dig.. Men kolla hur många kablar du har som ska skarvas.. Stämmer antalet kablar som finns i din bil med de på kontakten kan de funka ändå, de vet ja inte...

Mvh Per

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Så som jag tolkar det är alltså stereon i sig förberdd för tex stora hifi paketet. Jag har inte det utan bara det lilla med 6 högtalare, med andra ord så gör det å inget att jag har fler piggar i stereon än vad det finns hål i kontakten.
Eller har jag misstolkat det?

*BAWORAK*
Kr
32
Krkoen
328i E46 -98
Du har tolkat det helt rätt. =)

De ska inte göra något att de sitter fler piggar i stereon. OM de nu inte har gjort om stiftordningen bak i stereon. Men de finner ja osannolikt.

Så det där borde funka för dig.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tack,
Det låter bra. Känns tryggt nu.
Ska strax ut till bilen o kolla det där med högtalaren och försöka få bort plasten. Dock verkar den också sitta fast i klädseln och nästan lite i instegslisten så att säga. Vekar som man man måste bända loss, ngt man måste tänka på?

Verkar sitta två skruvar vertikalt undr varandra nära handtaget för huven + den skruven, samt en skruv långt inne nere vid kopplingen ungefär.

någon varningens tanke?

*BAWORAK*
Kr
32
Krkoen
328i E46 -98
Jepp bara att prova de. =) (trial and error)

Den sitter i dörrlisten med så den måste du lätta på, underlättar nog också att ta lös instegslisten. Men var försiktig så att du inte bryter asv några klipps.. Om den inte har varit lös innan kan den sitta riktigt hårt, så de krävs lagfomt mycket våld.. Tips är väl att ta en mejsel och bända upp den lite i framkant innan du går lös och rykcer så att klippsen lättar lite. ¨Själva plastsidan sitter inskjuten i språ upptill om ja nu inte missminner mig helt. Men de där märker du när du tagit lös skruvarna.

Ska inte vara någon fara att ta lös den bara man tar de lugnt..

Lycka till..

Mvh Per
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hygglo,
Det gick vägen tror jag. Skruvade åt muttrarna på högtalarna lite bättre. Givk nog runt en 7-8 varv ungefär på tre av muttrarna så jag hoppas det var det som gjorde vibbarna.

Tack igen

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.