AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.759

Chassikit till M3 E30?

Sida 1 av 2
TR
73
TRY ME
M3 -88 Turbo
Later detta som nagot man skulle kunna satsa pa om man kor hyffsat mycket bana och inte bryr sig om komfort vidare varst.

E30 Turner Motorsport J-Stock Suspension System
Hands down the most complete track suspension available for the E30 from anyone, anywhere! Turner gives you a suspension that is perfectly suited to the track for racing or driving schools. Consisting of custom TMS springs, revalved Bilstein shocks, Suspension Techniques swaybars, camber plates, offset upper strut bearings, aluminum rear shock mounts, and all E30 reinforcement kits. We challenge you to find a better suspension. Individual components available - call for pricing.
Applications: 1986-1991 318i/325i/M3 (E30)
Price: $1,921.00
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det jag har hört om Turner Motorsport är att de är mycket duktiga och har väldigt mycket prylar till BMW med mycket hög kvalitet till bra priser.
Har inte handlat därifrån ännu, men har suttit och kikat en hel del på deras hemsida. Hade jag hittat något som passade mig och min plånbok så hade jag inte dragit mig för att handla därifrån.
Jag instämmer med Haglund, jag har hört gott om Turner motorsport och skule inte dra mig för att handla därifrån.

Men till dig så kanske BMW Motorsport Gr. N regnkit skulle passa bra? Om du inte prioriterar komfort så kan det vara ett mycket bra val. Priset ligger runt 10k kr. Du måste ha art nr för att beställa det.

/Anton
Art nummer på detta kit är 06 10 2 221 907 på BMW.

Du kan köpa lösa delar och priset ska tydligen bli billigare då??

31 32 2 221 922 shock absorber FA 235/270
31 32 2 483 088 shock absorber FA 300/300

33 52 2 221 909 shock absorber RA 165/170
33 52 2 483 087 shock absorber RA 200/200

31 31 1 127 285* ring d = 51mm

31 33 2 221 861 coil spring FA 120 N
31 33 1 128 522* spring plate pad FA upper
31 33 1 128 523* spring plate pad FA upper

33 53 2 221 865 coil spring RA 180 N
33 53 1 136 385* spring plate pad lower
33 53 1 136 386* spring plate pad lower
33 53 1 136 387* spring plate pad lower
33 53 2 128 610* spring plate pad upper

Välj dom mjuka delarna annars blir bilen troligen helt obrukbar till vardags. Du ser själv 120N fram och 180N bak!! ;-)
Jag kan för att uppslatta grovt säga att en vanlig "sportfjäder hamnar på runt 50N ungefär.

Mellanläggen för fjädrarna behövs inte, om du inte ska laborera med hörnvikter på bilen.
Grupp N kitet är med andra ord stenhårt!

/Anton
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag har beställt grejor från Turner. Tänk på att det blir mycket dyrare i slutänden när man beställer från usa. Dels tillkommer det frakt som inte är att leka med, jag beställde grejor för 200usd, sen tillkommer frakten: 125usd

Och ovanpå det tull och moms, 912skr blev det i mitt fall vid beställningen enligt ovan.

Det är alltid DYRT att beställa från usa, i ochmed frakt, tull och moms. Men jag kommer att beställa därifrån igen.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
WIKING
Jag köpte en "skvalpplåt" till sumpen den kom ifrån Turner, kostade där 70 USD ca 600 S KR har för mig att han som beställde den hit fick betala över 2500 S KR och den vägde inte många gr.

KÖHLER 2,5
Var hittar man nummer på motorsportprylar?
TR
73
TRY ME
M3 -88 Turbo
Tack sa mycket, men som tur ar sa bor jag for tillfallet i usa sa jag kan ta hem grajerna sjalv.

Anton: Du rekomenderar alltsa grp. n kittet. Detta kit innehaller alltsa allt jag behover, min bilengelska ar inte sa bra. Du sager ocksa att jag ska valja det mjuka kittet, hur okorbar ar det harda? pratar vi helt obrukbar eller gar det att aka lite motorvag da och da? Forlat om jag fragar mycket men ar valdigt novis nar det kommer till chassidelar.

MVH

Christopher
852
Sörpan
325xi -02
Criss:

Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
TR
73
TRY ME
M3 -88 Turbo
Sorpan: Tack men den sidan visste jag redan om. Behover mer information om grp. N kittet och vad som ingar, pris, och korbarhet med harda respektive mjuka kittet mm.

MVH

Christopher
Kör inte "Lotus Samuel" med det?
Jag har det hårda kittet och kan bara säga att det är inte mycket till komfort i det.

Men är man ute efter komfort så ska man nog köpa samma grejor som bilen hadde när den lämnade fabriken.

Lycka till

Jag är inte rätt person att svara på vilken komfort som behålls med det "mjuka" regnkitet. Jag har bara lyssnat på vad andra upplevt.
Men genom att läsa av hårdheten på fjäder säger att det är mycket hårt!
Ta kontakt med Lotus Samuel här på forumet. Han har som sagt detta kit på sin bil. Jag vet att flera har det men för mer info kan du med fördel söka i ämnet.

Det som ingår i kitet är som jag förstår dämare och fjädrar, specade enligt BMW Motorsport.

/Anton
Finns verkligen alla delar att köpa nuförtiden? var till M-bilar i Västerås och där sa dom att framdämparna inte gick att beställa.
MVH Micke
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Det kan nog stämma att de mjuka har utgått, jag har för mig att jag sett det någon annanstans.
Nu spelar det på sitt sätt ingen större roll eftersom det är "vanliga" Bilstein stötdämpare. Dvs du kan beställa dina Bilstein med denna sättning från tex Forza som är generalagent för Bilstein.

/G
Fr
251
Fredric
320i -09
M3 E30 Köhler 2,7
Grupp N kitten finns visst att beställa..det är INTE slut..men det ligger på ca. 15-18 tusen nu..beställde ett för ett tag sen
Hej! Jag ringde M-bilar i Västerås och frågade på det här kitet art nr 06 10 2 221 907. Det kostade 20 200kr vilket jag tycker är lite dyrt. Vilka stötdämpare är det som följer med, kan man välja?
MVH Micke
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Kitet skall enligt uppgift innehålla fjädrar plus bägge uppsättningarna stötdämpare. Det är därför det så att säga blir billigare att köpa delarna löst dvs fjädrar + en uppsättning stötdämpare.

/G
Tänkte bara fråga nu när det är säsong för chassi uppgraderingar, vad tycker ni om H&R sats med coilovers för M3E30 Artl nr 29726-1. Det verkar vara samma pengar i ett sånt som den nämda Grupp N satsen som det pratas om. Jag själv är sugen på att byta på min egen bil därför frågar jag er som har lite koll. Har även tittat på H&R kränghämmarsats Art nr 33577-1 om det kan vara nått att skruva dit när man ändå är i farten.
MVH Micke
Har vart till M-bilar i V-ås igen och kollat priser, om man tar dom nämda fjädrarna och dom mjukare stötdämparna så blir det totala priset 16220 kr. Min egen bil bil har en okänd säknings sats på nu, jag är sugen att köpa ett sådant kit som diskuteras här. jag undrar hur mycket sänker det en originalbil? Skulle någon som har en sådan sats monterad vara snäll att mäta på sin bil, typ från hjulcentrum till skärmkanterna fram och bak så man får en uppfattning hur ens bil kommer att se ut. Jag är medveten om att hur låg en bil är har inget med väghållningen att göra, bara kul att veta hur det blir. Tycker min bil är för låg nu.
MVH Micke
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
grymmt med en e30 m3 ....det är inte alltför ofta man se de på bana nu för tiden.....

///325///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.