AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
463

motorn tvärdog i drift... problem med tändningen...

Codednzone
Efter bärgning/bogsering 5 mil i -20 sitter man alltså här (2 månader senare) här med en stendöd (nja, nästan) bil... VARFÖR JAG???? :)

Mitt problem är följande:
Kommer körandes i 70 km/h, saknar in för ett rödljus... ljuset slå om jag trycker ned gasen... bilen retarderar, jag växlar ned, bilen retarderar ännu mer, jag inser att motorn är död (hörde tyvärr det för sent pga stereon) men jag har åtminstone ström. Lyckas svänga in på en mycket strategiskt placerad busshållsplats och påbörjar felsökning. Allt fungerar som det (startmotorn går) ska men motorh*****t fungerar startar inte!

Nålväl, jag har ingen gnista på tändstiften iaf (dock får jag bränsle till cylindrarna), spolen är hel (ligger åtminstone inom rimliga gränser vid ohmning över den), kablarna till fördelare, tändstift och slutligen tändstift verkar ok. Jag kopplar lös kablarna till tändspolen och ansluter multimeter. Då jag vrider på nycklen registerar mm endast några tveksamma och flyktiga mV INTE 12V som jag förstått att den ska få.
Efter några om och men hittar jag igen DME'n och river ut den (kanske lösa kontakter, bläck eller brända kablar), öppnar den och inser att detta är ju bara ett kretskort med IC-kretsar på, ser ok ut och förefaller inte ha brunnit, OBS förefaller bara inte ha brunnit, jag har inte lämnat in den för kontroll.

Är det någon där ute i etern som har någon liknande erfarenhet/ångest? och har ett hum om vad som kan vara fel, är DME'n slut? Det som skapar mest ångest är ju att dom är ju inte helt gratis alltså (även beggade), och ja vid närmare själv ransakan kanske jag borde lämna in den... men men :-)
Sitter det kanske något hemligt relä/säkring till DME'ns styrning av tändningen (med hemligt menar jag något som inte sitter på ordinare plats i motorutrymmet)... Eller lider min bil av akut ebola i DME'n?

Tack så mycket på förhand om någon vänlig själ väljer att dela med sig av sin visdom :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.