|
|
|
|---|---|
|
Min tankmätare bara la av! Lampan för besintanken är tom lyser. Vad kan detta vara? Per-Johan | |
|
Hörde om någon annan som fick något liknande. Det löste sig genom att låta bilen vara batterilös under en natt (kan räcka med 20 min kanske). Han kom på att han hade tankat med tändningen påslagen vilket gjorde att bensinmätaren visade fel. Så pröva att göra bilen strömlös en stund och se om det hjälper. /Hammar |
|
|
Tackar för detta ska prova detta nu. Per-Johan |
|
| Det har hänt för mig också även jag har haft bensin i tanken. Det brukar ordna sig när du tankar igen. | |
|
Jag har tankat bilen full, och det hände inget med det. Nu har jag läst om att byta batteri eller göra bilen ström lös. Vågar jag göra detta utan att det händer ngt med bilen? Jag blir inte riktigt klok på detta. |
|
Mattias Larsson |
Per-Johan: Har samma problem. Du får gärna berätta hur det har gått. Om du hittar någon lösning. |
|
Byta batteri låter lite galet om bilen startar som den ska, om den tar tid på sig att starta så kanske man ska fundera på att i alla fall ladda batteriet. Gör bilen strömlös först, det är helt ofarligt, har bytt en massa elektriska saker på min bil och då kopplar jag alltid bort batteriet innan jag börjar greja med det elektriska. Om du ska ta koppla ur batteriet så lossa alltid batteriets minuspol (Oftast svart) för att förhindra gnistor och skador på bilens elektronik. Kolla också så den inte kan komma i kontakt med minuspolen igen, jag brukar putta in den mellan kablarna till baklyset så den sitter fast, så kolla så den inte sitter så löst att den kan "hoppa" tillbaka och komma i kontakt med minuspolen. /Hammar |
|
| Hade en 323 som gjorde lika dant. det vissa sig att ena givaren i tanken va kass | |
|
Glömde säga att det kan gnistra till lite när du sätter tillbaka kontakten till batteriet så du är beredd, så bli inte rädd. Och framför allt, ha INTE igång bilen när du grejar med batteriet. (Dumt påpekande men mycket viktigt) /Hammar |
|
|
Jag tackar för alla svar. Nu har jag varit och kodat om mina nycklar. Och då bad jag de mäta upp felet på detta mkt iriterande problem. Och det var givaren som var kass. Pris Arb , givare 1700:- ink moms. Så nu ska jag bli nöjd på fredag. Tack ännu en gång. Per-Johan |
|
|
Bra att det löste sig. Jag glömde berätta att om man har Mk3 (MKIII) så måste man se till att navigatorn stängs av innan man tar bort batteriet, annars kan navigatorn skadas och då gäller inte garantin. /Hammar |
|
|
Stämmer detta verkligen? Spänningen till navigatorn kan ju försvinna av flera orsaker, säkringsfel, plötslig batteridöd, glömt lyse osv. Inte skall väl navin gå sönder då, utan garanti osv? FP |
|
|
Nu är detta fixat. Det var givaren som var kass Skönt att se en tankgivare fungera igen.... |
|
|
folke: Det är vad jag har läst, tydligen ett fel i ROM:en på navigatorn som gör att navigatorn kan låsa sig helt = bara att byta, inget att göra åt. Har varit och forskat en hel del i ämnet navigator och Mk-versioner nu när man håller på att uppgradera själv. Bland annat rekommenderar de på www.bmwnav.com att man väntar i minst 90 sek, tills navigatorn har gått i vila (så power-lampan släcks), innan man kopplar från batteriet. Vet inte om detta är någon rekommendation som har gått ut till BMW eller så, men de flesta sidor jag har läst på säger så. På MKIV är det osäkert om samma fel förekommer. /Hammar |
|
|
Jag är förskonad från originalnavi´s av alla versioner och Mk:s, tur att PDA-versionerna funkar stabilt och fullt tillräckligt. Jag skulle inte acceptera att det blev ett permanent hårdvarufel vid plötsligt spänningsbortfall, luktar dålig/felaktig konstruktion lång väg. Jämför gärna med PC och liknande, det är väl en sak med att data förloras i ev. öppna program osv, men hårdvarufel? De flesta råkar ju ut för plötslig batteridöd nån gång, himla synd om dom som har en dylik navi dessutom då... FP |
|
|
Hej... Trycker upp frågan lite...har samma prob. med tankgivarna.. Var sitter dom nånstans?.. |
|
| Ytterligare ett av E39:ans ändlösa standardfel! Läste någonstans att BMW Tyskland skyllde på bensinkvaliten! | |
|
Typiskt..jag verkar ha fått precis ALLA sådana fel på min 540...åter till frågan..nån som vet var dom sitter??..är det dom som är åtkomliga under baksätet?? Ska på semester på Fredag & måste fixa dom innan.. Är det möjligtvis samma givare på alla e39:or? |
|
|
Ja då lyfter jag denna tråd igen Hade in min bil idag på bmw var lite småfix som skulle göras. När jag sen hämtade bilen så lyste tankmätaren. Inge konstigt med det tyckte jag. Åkte och tankade bilen. Men lampan lyste fortfarande datorn visade att bilen var helt tom och jag skulle i princip inte ta mig nånstanns. Ringde tillbaka på bmw. Dom sa att den troligen fastnat och att det skulle släppa efter ett tag. Nu har jag kört flera gånger i dag och det har inte gått till sig. Jag frågade om det kunde vara givaren men det trode dom inte. Men om det inte är det va e det då??????? Eller va dom rädd för att dom skulle stå den kostnaden för att jag köpt bilen där?? Har juh bara haft bilen 5dagar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.