AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
732

DSP Val

Phoenix Gold Tantrum 30 band per channel EQ232 Vad kostar det, e det bra:?

Vad för crossover bör jag ha till detta?

michel:
hjälper Dig att knuffa upp Din fråga så att Robsarve får svara.
Han är duktig på P/G...

Ett annat tips kan ju vara att Du går in på zatzy´s eller sasca´s forum o pm:ar till Robsarve (han heter så där oxå).

www.zatzy.com
www.sasca.se

mvh
Rutger
Robsarve
Kollar här nästan dagligen, men denna hade jag missat.

Är sedan någon vecka klart att min firma kommer att vara PG´s nya importör, så det är mycket jobb med att uppdatera sig och priserna är inte klara för processorerna än.

Det är en mycket bra eq om det är en klassisk manuell version med bra ljudkvalité du är ute efter. Eq232 är däremot ingen DSP, är det en sådan du är ute efter så bör du välja något annat.

Vilket delningsfilter du behöver beror på hur din anläggning ser ut i övrigt, så det behöver jag veta mer om för att svara.

tycker Erik
Marknadschef
N-core Technoligies
Robsarve
Kollar här nästan dagligen, men denna hade jag missat.

Är sedan någon vecka klart att min firma kommer att vara PG´s nya importör, så det är mycket jobb med att uppdatera sig och priserna är inte klara för processorerna än.

Det är en mycket bra eq om det är en klassisk manuell version med bra ljudkvalité du är ute efter. Eq232 är däremot ingen DSP, är det en sådan du är ute efter så bör du välja något annat.

Vilket delningsfilter du behöver beror på hur din anläggning ser ut i övrigt, så det behöver jag veta mer om för att svara.

tycker Erik
Marknadschef
N-core Technoligies
Hur skulle det funka om jag ej har DSP på bilen i originalutförandet? går det koppla in ett på ngt smart sätt eller hur gör jag på E39?
Fint stereobygge i en M3:a Länk
Komponenter:

1st Alpine 5-kanalssteg V12..tänkte bygga ngt liknande i basväg som "länken" M3 ovan.

1st 10" Bas..antagligen Vega 104 vented..eller Alpine 10" Vilken e bäst?..med en öppen bakre luftport in i baksätets armstödlucka..(för att få in mera bastryck inne i förarutrummet)

Alpines R-serie 5,25" 13cm komp.högtalare (funderade på SPR-136A) går dom att få in i originalfacken? (diskant mellenreg. och bas)

Crossover ingen aning..dsp nödvändigt? vet inte..

vad säger/tycker du?

Mvh/

M
Robsarve
Ah, vi har ju pratats vid tidigare!

Jag har ju själv Alpines 10.000 kronors DSP i min e39:a, men jag är ju lite skadad :-) Jag skulle börja utan processor, vill du förbättra ljudet efteråt går det alltid att lägga till.

Alpinesteget innehåller de delningsfilter (=crossovers) du behöver.

I en e39 sedan där du skall använda armstödshålet hade jag helt klart gått på en sluten låda, och då antar jag (utan att ha kollat närmare på basarna) att Alpinen funkar bättre. Kolla med Jonas N som jobbar på Alpine för mer info om deras grejjer!

Att som i 3-serien rikta basen bakåt är jag lite tveksam till i en e39:a men det är kanske nån här som har lyckats?
Mikael Sillén vann tyngsta proffklassen i billjud med en e39 sedan för några år sedan och han hade basen framåt.

tycker Erik
Marknadschef
N-core Technoligies
Det har du nog rätt i, det går alltid trycka ditt ett vid ett senare tillfälle.

Men det är lite mkt kraftig kaross mellan skuffen och in i kupen. så en liten öppning där skulle väl trycka in basdunken lite mer, har dock hört att det annars e svårt att få in bastrycket i kupen.

Vad tror du Rob?

Tänkte ungeför göra utseende i skuffen som i M3:an, med slutsteg etc crossover behövs inte? ser ju snyggt ut i alla fall på M3 där :-)

Robsarve
Vill du bara köpa grejjer för att de ser snygga ut i skuffen har jag massor att välja på! ;-)

Det är ju inte fel att öppna upp skidluckehålet, men räkna med att få köra omkring med armstödet nere för jämnan.
BMW M själva säljer ju ett kit med två (mesiga) 10" subbar monterade under hatthyllan som utnyttjar kanalerna till bandpassubben så det skall fungera med en låda därunder med...

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
Ja va F*n, när man ändå kostar på så mkt ska det väl synas oxå :-) vad sägs om att köra dubbla basar en riktad utåt & en inåt? då syns en i alla fall i skuffen medans den andra dunkar mot ryggstödet :-)

Ja ja vad vet jag, ville bara kombinera bra ljud med en schysst utseende.. gillade M3:an där.

Jag vet inget längre..Vad f*n gör man?
Robsarve
Titta in på sounddomain.com, där finns många byggen att inspireras av utseendemässigt. Att få till det som i M3:an är relativt enkelt då han har klätt det mesta.

Bara att såga och limma i stort sett... :-)
Jo det har du rätt i Rob.. IGEN. MEN när kan du som är fackman visa mig hur man ska koppla in allt då? ska ner mot skåne i början av April ev, kanske vi skulle kunna ordna ngt då?

Slutsteget har inbyggda crossovers eller? för utanpå finns inga injusteringar alls.

Robsarve
Jovisst har steget det!

Det sitter under kåpan som du får lossa med två skruv
(står i manualen närmare beskrivet)

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
Rob,

Passar Alpines SPR-136A diskanter och mellanreg. att skruva dit på Bmw originalfack, tänkte ev byta ut dom men undrar om vilka mått man ska leta efter på mellanreg&diskanter för att få dom att passa där original sitter nu..

Några bra tips eller högtalare som du vet av storleksordning skulle kunna passa av direkt utan större ingrepp..tänkker då på framdörrarna och bakdörrarna med diskanter eller mellan reg som sitter där.

Tacka på förhand.

Mvh/

Robsarve
Basarna är standard 5,25" så där funkar de flesta, men diskanterna får inte vara för stora (har inte exakt mått här)

Kolla med Jonas N (sök efter honom här på forumet) han jobbar på Lava Electronics som är Alpine´s importör angående det kittet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.