AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.714

Nya 3-serien

Sida 2 av 2
djhenk
I BMW världen betyder väl Ti - Turismo International ???
Knappast Turbo Intercooler eller något i den stilen...

El
338
ElNiko
325iT-92
Ungefär så ja djhenk. 2002ti hade 2 liters förgasarmotor, 2002tii 2 liters mek.insprut och 2002turbo hade just turbo... (fast med en lustig vastegate som dumpade på luftsidan istället för avgassidan...)

/Niklas
Gillar inte att det inte händer nått direkt när man trycker pelle i mattan på en turbo bil. Körde 9-3 Aero nya modellen och blev långt ifrån imponerad.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag fick åka med i en Evo VI, och det var det jävligaste jag har varit med om. Det var som en explosion!
//Marin
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Clubsport: Den motorn är inte direkt någon höjdare! Sen är väl alla bmw motorer (undantag 3 liters motorerna och uppåt) inga direkt raketer under 3500 varv?
Clubsport: Finns nog inte många som är imponerade av motorn i nya 9-3 SS Aero. Har väl t.o.m fått kritik från SAAB-fantasterna ?
Ingen turbopmotor som jag kört har förmågan att få motoreffekten att följa gaspådraget, det blir alltid en förvrängning av vad man tänkt sig, för lite eller för mycket. Speciellt väl märks detta på små motorer som i en s**b eller vag:s 1,8T, klart bättre är då känslan i Volvos T6, men den är ju ovanligt väldimensionerad.

Kör man rakt fram med plattan i botten så kan det ju vara bra med turbo, men för känslofull körning anser jag det vara en stor styggelse.

Jag hoppas verkligen att bmw inte tar till turbo igen, det är illa nog med all elektronik som tar bort känslan i nya bilar, tex mycket bättre med diffbroms än med elektronik.

Turbo är för mig lika illa som framhjulsdrift.
jo
45
johnmm
318 -00
Säg att en 330 kostar ca 350' och en 318 ca 250'. Om BMW hade sålt en "318 Turbo" med 230 hk för 300' så hade jag kanske köpt en sån istället? Beror på prissättningen.
acey:
Sant även om min 2.2 är pigg från start jämfört med gamla 2.5 liters sexan med 170 hk.
En BMW ska inte komma föräns vid 3500 varv så man törs låna ut bilen till flickvännen.

Saab o Volvo är dom enda turbos av nya bilar som jag kört och det är en fördröjning innan motorn reagerar på samtliga som jag inte gillar.

Jag kan acceptera turbo på dom fyrcylindriga motorerna i 1- och 2-serien, absolut inte på sexorna. Tror aldrig att BMW törs införa turbo, dom vet mycket väl att vi är konservativa...
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Tror nog att BMW törs införa Turbo på flera modeller; om de amerikanska köparna eftefrågar det så törs däremot nog inte BMW säga emot...det handlar ju om att sälja så mycket bilar som möjligt. Den amerikanska marknaden är avgörande...

/Ante
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
USA är BMWs största marknad dessutom. Grejen ä ratt det blir fördyrt att hänga med i effektracet om man inte tar till någon form av överladdning. Vill man ha en körmaskin så köper man väl förmodligen ändå en M och dessa ska inte få turbo är det sagt. Dessutom försvinner inte de vanliga NA motorerna så jag förstår inte varför folk bråkar? Kan bmw sälja fler bilar är det bra för oss alla (utrymme till fler roliga CSL modeller/ M modeller tex).
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hmm sen så marknadsförs ju BMW (speciellt M avdelningen) sina motorer som de första och bästa High Reving engines!?! Säger väl säg självt.. det ska komma och komma riktigt bra över 3500 varv och sällan sluta innan 6500+... man ska växla för att kunna köra en BMW.. och jag tycker även att BMW:s motorteknink är långt före alla andra..
Och sen att de raka sexorna är i en klas för sig fortfarande tycker jag är underbart! Många som gillar turbo påstår ju även att de ska dra så mk mindre soppa.. men se på Saab som älskar turbo.. förbukningen är inte alls som jag tycker den ska vara.. Audi och Volvo anser jag med att deras sugisar är sämre optimerade och inte alls är lika trevliga som BMW:s 6:er.. 4 orna kan jag inte utala mig om på BMW sidan då jag aldri upplevt en!

Så Okej med Turbo.. men Håll dem på Diesel sidan så länge det går!

MVH
Johan

__
Länk
/JB
BMW kommer ju med en motor på runt 270 hk till nya 3-serien, vilket behövs då steget från 330 till M3 är väl långt.
Om det är en turbo eller en sugmotor vet jag ej.

Jag har hört att det kommer en 335i med 3,5-liters rak sexa utan turbo på 290 hk. Om detta stämmer återstår dock att se...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.