AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.715

Nya 3-serien

Sida 1 av 2
Läste i en tysk tidning att den blir hela sex centimeter längre än E46 och att priset för en 318 blir 27.000 Euro, samma som idag isådanafall. Ser den ut som bilden i tidningen så blir den väldigt snygg. Turbos blir det inte på bensinsidan men däremot en diesel med dubbelturbo på 270 häst.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bmw har planer på att börja med turbomotorer (dock ej i M bilarna) för att minska gapet mellan M bilarna och de övriga.

Att nya 3-serien blir prissatt hyffsat likt den gamla är ganska väntat med tanke på att nya 5-serien kostar ungefär lika mycket som gamla (dock är extra utrustningen snordyr).
acey:

Vad hamnar då en ny M3 på?
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
De får inte införa turbo. Då dör ju en stor del av märket. Ska dem inte börja med framhjulsdrift också? :-)
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Håller med föregående. BMW har alltid varit synonymt med sugmotorer. Dock tycker jag diesel skall överladdas, annars kan BMW inte hänga med konkurrenterna.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
BMW var väl en av dom första biltillverkare som använde turbo i sina bilar. (2002 Ti, 745i)
Varför skulle det vara dåligt om dom hade nån turbomodell i programmet?
En 330/530 med snurbo skulle lätt ge uppemot 350hk original, för att inte snacka om 545/745.
//Marin
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
starre: Vad tror du om 595' i grundutförande? :) Man vet väl inget mer än att det förmodligen kommer sitta en v8 under huven så det dröjer väl ett tag innan den kommer.

Det kommer komma tubo på de vanliga sexorna inom snar framtid.
acey:

Om det är med lite mera standard utustning(tänker på SMG ex) än tidigare så hmm inte helt fel.

ps.bilder ja tack
jo
45
johnmm
318 -00
Tänk på möjligheterna, med turbo ökar sannolikheten att "BMW vs SAAB Aero" trådarna slutar till till BMWs fördel utan att behöva ta till nödargument som spinnande framhjul och ryck i ratten...
Jag har inget emot att bli frånåkt av Aeros, bara jag slipper turbo i min bil. Eller vem vet, BMW kanske kan tolla bort det tråkiga med turbos? Men näe, det är ju en principsak! :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker som någon sa att det är ganska roligt att folk har uppfattningen att BMW aldrig tillverkat en bil med turbo. Som Marin säger så finns det en tradition. Även om jag föredrar kompressormatning, så tycker jag att någon form av överladdning är helt okej. Speciellt om man nu kan välja om man vill ha det eller ej. Dessutom kommer M modellerna inte att förses med turbo.

Återigen som Marin sa hade det inte varit ganska kul om Clubsport versionen av 330in hade 350hk?

Undra om BMW snart kommer med något keyless system eftersom nya 1-serien även har starknapp?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Vore trist om de satte igång med turbobilar. BMW har väl, så länge jag varit vid medvetande, varit synonymt med fingertoppskänsla och respons. Det är ju något som helt går förlorat med turbomatning.
Visst har de gjort bra turbobilar, men det handlar ju om gatversioner av rena racingbilar som tillverkats i liten skala för att få tävla i vissa klasser eller om landsvägslok som kanske mår bra av en turbo för att få mer kraft på låga varv och som fungerar kanon tillsammans med en automatlåda.
Det går inte riktigt att jämföra med vanliga BMW-bilar s.a.s. som marknadsförs på körglädjen och känslan.

Turbo är bra på dieselbilar, bilar som körs mest på landsväg och på rattlåsracingbilar. Än så länge i alla fall...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Förresten. Turbo på Club Sport-versionen? Hrm. Finns det något som känns osportigt när man vill köra inspirerat så är det väl turbolagg... Nej tack.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Haglund: Har du kört en modern turbomatad bil? 996 TT osexig? Har svårt att se att BMW skulle slänga ut sig en DÅLIG turbomotor.

Detta kanske är en liten newsflash men 95% av alla BMW bilar används till vardags. Det finns många märken som är uppe i BMM klass när det gäller körkänsla och körglädje. Lika lite som att man måste köpa en Audi för att kunna åka till stugan i fjällen lika lite måste man idag köpa en BMW för att få lite körglädje.

Dessutom kommer inte NA motorerna försvinna, man måste inte köpa en bil med turbo.

BMW är mycket medvetna om att man inte får göra en dålig turbomotor och med all säkerhet kommer detta inte heller att ske.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Även om BMW har haft turbomodeller tidigare (2002 och M1 vad jag kan minnas) tycker jag INTE de ska införa detta på nytt.
Turbo är rent tekniskt en genial uppfinning.

Anledningen till att jag tycker BMW ska hålla sig ifrån överladdning (bortsett från disel där det i princip är ett krav för att få bilen att röra på sig) är att de bygger så otroligt fina motorer. Med turbo kan du "fuska" med grundkonstruktionen och ändå få en högeffektmotor. Alternativt hålla högre toleranser.

BMW är med och slåss i toppen UTAN turbo. Inför man turbo kommer känslan av skickligheten i motorbyggandet försvinna något oavsett hur bra dessa överladdade motorer blir.

Detta är naturligvis min personliga åsikt. Men jag tror det är en hel del som håller med mig, eller?
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Håller fullständigt med dig Ztephan
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
BMWs 2,8 liter motor är underbar, men Ådis 2,8 (193hk) är minst lika underbar. Att sedan Ådi har turbo på flera av sina modeller betyder inte att dom är sämre än BMW på att bygga motorer.
Att ha turbo är inget "fusk" utan ett jävligt smart sätt att få ut mycket effekt ur relativt små motorer som dessutom går att köra ganska snålt, om man vill.

//Marin
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
fattar inte vad ni har mot turbo, bara mer skön ljud ju he he......
och + TURBO = effekt ÖKNING!!!!!!!!!!!!!

.:Kristijan:.
El
338
ElNiko
325iT-92
Haglund: Jag vet inte om jag skulle kalla 2002turbo för nåt mästerverk, snarare en fungerande turbomotor, inte så mycket mer. Men den var tidig och en sexa hade inte fått plats i 2002:an varför jag tycker att det var en bra lösning.

Marin: Chevrolett var först med turbo i en serieproducerad standardbil om jag inte minns fel, nån gång i början på 60-talet, fanns även med vatten insprut och kallades då "turbo-rocket-fluid" fräckt namn iaf...

Fördelen i övrigt med turbo är, enligt min åsikt, att man kan få hyfsad effekt ur en lite motor (t.ex smart), vilket ger lägre vikt vilket ger körglädje. Sen får man väl be till gudarna att bmw kostar på sin eventuella turbo med ett responssystem.

/Niklas
Kul att läsa att jag inte är ensam att tycka att turbo inte har att göra i BMWs bensinmotorer.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Marin:
Jag påstår inte att det är "fusk" med turbo. Det jag menar är att du inte BEHÖVER vara lika duktig på att bygga motorer om du använder turbo. Det betyder ju naturligtvis inte att en turbomotor alltid skulle ha en sämre grundkonstruktion (eller större toleranser).
Däremot ser jag det som en genväg att använda turbo. Om det är rätt eller fel, bra eller dåligt är ju upp till var och en att avgöra.

Personligen blir jag dock mer imponerad över en tillverkare som bygger en bra sugmotor än en överladdad.
Iof tycker jag också bättre om karaktären hos en bra sugmotor än hos en överladdad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.