|
|
|
|---|---|
|
Mitt batteri var inte riktigt på humör när jag skulle hem från jobbet nyss. Eller INTE ALLS på humör kanske man ska säga, eftersom jag inte lyckades få igång bilen. :( Tänkte försöka ladda batteriet imorgon eller - om behov finnes - köpa ett nytt. Nu till mina undringar... 1. Behöver jag tänka på något speciellt om jag ska "kabla" bilen, d v s starta den med startkablar? Något som är känsligare på E32 än andra bilar? 2. Finns det några hemska följder när man tagit ur batteriet och laddad upp det eller satt i ett nytt? Tycker mig ha hört något om problem med både automatlåda och tomgång...? Hoppas på råd... | |
alain |
hej! haft samma med min gamal 735 1. du behöver inte tänka på någonting special när du kabla bilen men bytt bateriet att du sliper att kabla för ofta, det är inte så bra för bateriet. kolla ladningen, du kan har problem från generator som inte ladda korekt. motor + allting måste ha rätt späning. 2. finns inget hemska problem med automatlåda eller tomgång att ladda eller byta bateriet. det har ingeting att göra med det. Lycka till! MVH //Alain// |
|
Tack för ditt svar. :) Man blir lite paranoid ibland. :) Jag vet vad felet är - generatorremmen måste bytas eftersom den nyligen fått en tendens att skrika, och därmed kan man räkna med att generatorn inte kan förse batteriet med den laddning som krävs. Jag TROR inte att jag behöver byta batteriet, men det ska mätas upp ordentligt så det inte händer igen. |
|
|
På de flesta verkstäder finns det batteribelastningsprovare som snabbt visar vilken kondition batteriet är i. Om bilen är strömlös någon timme så "läser" den in nya värden när du börjar köra, kan bli lite ryckigt men inget att oroa sig för =) Mvh |
|
|
Mät batteriet med en multimeter med motorn av, då du då ska ha ett värde på minst 12V, och sedan minst 13-14V med motorn igång... Kolla vätske nivån i batteriet innan du köper nytt, många glömmer att vattnet faktiskt försvinner med tiden och måste hållas efter... BMW Mekanikern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.