|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av att kasta i "lustgas" i en 325i E36? Kan man få de till att börja spruta in vid ett visst varvtal? Tycker det verkar jobbigt att köra ala fast and furios med en knapp när man vill speeda på. Gasen i botten tycker jag indikerar tillräckligt mycket att man vill fort fram ;-) Dyrt med gas? Hur mycket går de åt liksom? | |
|
Du sätter bara dit en fullgas switch så aktiveras gasen endast vid full gas. Sen sätter du en till knapp som aktiverar hela systemet så att du kan åka fullgas utan att ha gas. |
|
|
Det du kan göra är att montera en sk window-switch för att öppna vid ett visst varvtal. Min kollega, Roger pysslar lite med klurigheter för att exempelvis låta gasen jobba innan turbon börjar ladda fullt. I just ett sådant fall vill han även att gasen skall avaktiveras vid visst varvtal. Finns många typer av varvtalsswitchar. Rita honom en rad på roger@streetracenorr.com så kan han säkert utveckla tanken. Dra gärna nytta av hans andra tankar också, om det gäller klurigheter kring import-trim. |
|
|
hvor skadlig er det for motoren med lystgas? jeg tenkte på å sette lystgas i min 316i 92mod som har gått 12800mil. hvordan tror dere det ville gått? det er jo den billigste måten å trimme på! Mvh: joachim |
|
|
Lustgas är INTE skadligt för motorn på något sätt. Men det är viktigt att du följer tillverkarens instruktioner kring installation och användande. |
|
|
Ja jeg har hørt det. at jeg ikke burde bruke det mer enn 15 sekunder. takk takk. Men jeg burde jo kanskje fjerne värv spärren (turtalssperren) for å få mest mulig ut av lystgassen... vet noen om noen steder de selger chip som gjør det? eller om det er noen annen måte å gjøre det på? Mvh: Joachim |
|
|
Du skall inte varva mer med lustgas än vad du skulle göra annars. Varvtalsspärren måste finnas för att undvika risk för övervarvning. Väldigt viktigt. Se dessutom till att du har bra bränslepump. Ofta kan original-pumpen bli för "liten" när man börjar ladda på lite mer. |
|
|
Hej, funderar oxå på lustgas... Hur mycket hk får man ut med ett "vanligt" steg 1 kit till E36 325 ? // L |
|
|
se på: www.racing-power.com de sier man kan ta ut fra 50-100 hk... men ikke vet jeg. på racing-power har de ihvertfall utrolig billig lystgas: ca 6-7000kr |
|
|
Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Jag rekommenderar inte ZEX system då det inte är ett bra system. Länk Hur många hk man får ut ur systemet beror helt på vilken motor man har och hur den är konfigurerad när man börjar. Man brukar prata om 25-30 hk vid steg 1. Sedan handlar det ju egentligen om hur väl man kan nyttja de extra hästkrafterna. Dvs. man vill ju inte spinna bort dem, bränna kopplingen osv. Där kommer digitala controllers in i bilden. Med en sådan kan man öka effektuttaget många gånger fler än utan. |
|
|
Låt oss säga att man väljer ett enkelt system där de ger mig 50hk... blir de liksom fett stick när gasen aktiveras då? För kraften kommer väl omedelbart? Jag är mycket sugen på gas men min oro är över att bilen inte ska palla de. Typ att de blir för mycket för motorn eller koppling kanske... Även att de bara blir hjulspinn när man kör på med gasen... Kör man hört med en 325 för du ju hjulspinn en bit upp i 2:an vid race eller liknande. |
|
|
Även om man börjar med bara 25hk så känns det ju naturligtvis. Det blir ju som ravve säger omedelbara hästkrafter på en knapp. Med en controller så pyttsar den på mer och mer gas under resans gång istället. Allt justerbart naturligtvis. Men då krävs att man låter solenoiderna pulsera. De första grejor man brukar stypa på är som jag tidigare sa bränslepump eller bränsletillförsel. Sedan koppling och att man ev behöver justera tändningen något när man klättrar uppåt i effektuttag. Upp till 50hk brukar inte vara några problem om bilens svaga punkter är i bra skick. Men en dålig koppling exempelvis blir ju aldrig bättre. |
|
|
Ska man ta ut mycket hästar (typ 100) så bör man kanske ha unichip eller nåt som man kan mappa om? Men hur blir bilens karaktär då när man kör utan gas? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.