|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jag ska in med min nyinköpta M3 3.2 -96 på oljeservice på fredag..... Och nu undrar jag viken Olja som är bäst för bilen? Castrol SLX 0w30 eller Castrol TSW 10w60? Jag frågade dom på BMW verkstaden vilken olja som dom rekommenderade och han sa att dom brukade använda SLX oljan i M3.or?? Men jag har läst lite här på forumet och det verkar som fler & fler väljer TSW oljan....?? Jag sa även det till killen på verkstaden men han sa att TSW oljan oftast användes på M3 E46 och SLX på M3 E36. Men nu undrar jag vilken olja ni tycker jag ska ha?? (Jag funderar på att ta TSW 10w60.) Vilken är bäst?? | |
|
Jag skrev lite fel......! Menar ju Castrol TWS 10w60 |
|
| Varför inte Castrol GTX Magnatec eller RS 0W/40 som Castrol rekommenderar till M3? | |
|
Var på oljeservice på Borgs Bil (Sthlm) for en vecka siden, dom sa at BMW rekommenderar TWS til ALLA m-biler (inte bara e46 m3 og e39 m5).. så det ble TWS i min M Coupe (s50). |
|
|
Kongen: De säger de hos min lokala BMW handlare i Karlskrona också. Men i Malmö säger de att de häller i SLX och att M5:an och Z8:an är de enda bilarna som får TWS. Själv har jag nästan 9 liter TWS i garaget, så jag kommer att köra på det. Förresten, du får ta och uppdatera din profil så att det syns vilken fin bil du äger! :) /Andreas |
|
| rekommenderar tws 10w60 starkt, rassel och skrammel från vanos och annat försvinner, låter som ny motor efter oljebyte. detta borde tyda på att oljan är bra för motorn... | |
|
Den nya oficiella rekommendationen från BMW r Castrol TWS 10w60. Ti digare använde de dock SLX 0w30 ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
| Det verkar vara dagsnotering på Bmw:s rekomendtioner. Jag har frågat två aukt. bmw-verkstäder och svaret från båda var att man i M3 e36 ska använda SLX 0w30. TWS 10w60 används bara i M3 E46. | |
|
Haha, alla kombinationer förekommer tydligen. BMW Sverige verkar inte vara så synkroniserade i den här frågan... /Andreas |
|
|
beror kanske på var i landet verkstaden ligger...ju kallare desto sannolikare att de rekommenderar SLX 0w30. Ställer du av M3 an på vintern är det dock tveklöst TWS 10w60 du ska hälla i bilen. ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
|
Jag skulle vilja säga såhär: Om man inte kör väldigt hårt med bilen (typ bankörning eller motsvarande), klarar man sig säkerligen på SLX. Dessutom är SLX godkänd av BMW även för S52. Om man däremot kör hårt, kan man med fördel använda t ex TWS. Det är inte bara fördelar med TWS! Kallstartslitaget är högre med en tjockare olja, och det är där det mesta slitaget sker i en motor... En tjockare olja blir varmare än en tunn. En tjockare olja skapar även mer friktion och ger därmed lite lägre effekt och ger lite högre bensinförbrukning. etc.. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som fleras skrivit så åker ju TWS 0-60 ner i alla M bilar på service ställena.. själv kör jag med den olja i min 525 med =D | |
|
theprophet: Du skrev: "Som fleras skrivit så åker ju TWS 0-60 ner i alla M bilar på service ställena.." har du missat de senaste inläggen där vi konstaterat att det inte alltid är så? /Andreas |
|
|
Wolv: Sorry, gjorde som jag inte bruka dvs.. läste bara de första! Sorry folks! __ Länk /JB |
|
|
theprophet: Ingen fara på taket :) /Andreas |
|
|
Håller med Åsbrink; RS 0W-40 torde vara bättre för en äldre M-motor som inte körs på bana än både SLX 0W-30 eller en onödigt tjock 10W-60. Mvh |
|
|
min förra bmw var servad i sthlm när jag köpte den då var de slx pw-30 i den. När jag serva min andra för ca 800mil sen så har jag tws 10w60 vad ska jag köra på när jag åker i sommar snart oljebyte ju! kör hårt! å endast på sommaren går bilen! jag ska ha de basta till min bil! Min bil Länk |
|
|
kör du enbart på sommaren så ta TWS! ***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle*** |
|
| Då blir de tws igen! snart dags.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.