AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.641

Fjädrar m535

Sida 1 av 2
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Har sökt lite, hittar inte så mycket gott.
Skall jag bara kapa orginal fjädrarna eller skall jag köpa sänksats? som jag känner nu så är bilen på TOk för gungig och hög. har inte mycket pengar till övers för fjädrar, så billiga tips är välkomna.
Tack tack

Mvh Peter

Hemsida:
Länk

noble_regards@hotmail.com
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Billigaste tipset....bilen blir inte mindre gunging om du kapar fjädrarna utan endast lite lägre. Igentligen är kapning av fjädrar inget att rekomendera...men man kan annvända det som en nödlösning.

Förutom orginal bmw fjädrar så har jag har testat jss fjädrar, micros sänkfjädrar, samt beg motornord fjäder sats på e28a.

Micros, motornord och jss sänkte lika mycket fram. Bak så blev det lägre med jjs fjädrarna.
Bilen blir hårdare avstämd med alla satserna (micros var mjukast av sänkfjädrarna-jss hårdast)
Om man inte ska köra aktivt utan bara ha en lägre bil..men ändå inte vill kapa fjädrarna...då hade jag köpt dom billigaste fjädrarna. Om man ska köra mkt aktivt....då hade jag inte köpt något alls av dom

Hur är skicket på dina dämpare?
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Jag köpte Weitec fjädrar till min e28:a från bildelsimporten, tyckte inte att de var så dyrt ca. 1800kr med frakt. Sänkte 45/35, riktigt snyggt vart de.

MvH Björn
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
ok tack för svaren!
Var till mycket hjälp.. hoppas ni får en bra kväll, Köper fjädrar till helgen. tack tack

Mvh Peter

Hemsida:
Länk

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Mina dämpare är bytta för 2 år sedan..och är bra, men det gungar :-)

Mvh Peter

Hemsida:
Länk

Bjärn. Har bildelsimporten även stötdämpare som är anpasade för sänkning?

Mvh Patrik

Livet är ingenting för amatörer...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Peter; ta det lite lugnt med att köpa fjädrar..

Vad ska du ha bilen till...Om jag har fattat det rätt..en busig gatbil som funkar att köra till jobbet med?
Om dämparna inte är äldre så bör dom vara i bra skick..så dom kan sitta kvar. har du någon koll på vilka dämpare du har på bilen?

Jss fjädrarna var nog dom som var bäst för "normalt" bruk tillsammans med grövre k-hämmare så gav det väldigt bra vägegenskaper. Bilen var inte det minsta orolig i filbyte i högfart (+240kmh) Kurvig landsväg (i högfart) funkade det utmärkt.
Nackdelen var att bilen ville ploga i snäva kurvor även när jag styvade upp k-hämmaren bak. Jag tror att i mitt fall så var fjädarna lite förmjuka bak. Ev kunde man exprimenterat lite mer med hjulinställningen.

Nackdelen med sänksatser är att man har igentligen nada koll på vad för hårdhet det är på fjädrarna...oftast så blir bilen lägre, men långt ifrån så genererar det bättre vägegenskaper :-(

Men här är många som har erfarenheter på fjädrar till e28an så om folk skriver lite om sina erfarnheter om sänksattserna så kanske det blir enklare att beställa rätt grejor direkt?

1800 för 4 fjädrar...till race bilen köper jag 2,25" fjädrar för 170:- st så dom tar bra betalt
Pelle; Jag misstänker att det ligger lite beräkning bakaom valet av fjädrar och dämpare? vikt på bilen och sådant. Men änndå, man kannske kan få lite tips på vad du har på cup bilen, kannske man kan överföra lite till sitt eget projekt.
Men det kostar väll lite mer än 170:- st för stötdämparna :)
Tex vart har du handlat grejorna?
Hur räknar man på dämpare/fjädrar?

Mvh Patrik

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Patrik; så länge det finns lathundar och excel så går det lättare. På rejsa.nu så har Johan "fuling" Sjölinders knåpat ihop excel dokument mkt annvändbart!!

Blev lite missförstånd med priserna, det är2,25" fjädrarna som kostar 170skr st, beställer från Länk sidan är oläslig men kontakta dom och be att få katalogen.

Stötdämparna måste stämmas av mot den hårdare fjädringen, stötdämparverkstan i stockholm fixar det Länk.

Jag kommer att köra med ett ekonomi alt då jag inte har råd med öhlins 1st fjäderben ligger från 9k + moms :-(, Utan jag kommer att köra med ombyggda koni dämpare fram med kortat slag och avo dämpare bak. Jag annvända ganska snälla fjädrar 650lb/in fram 450lb/in bak och grova k-hämmare. std fram på e28 535i är 166lb/in och m535i har 193lb/in. Så min fjädersättning är inget man vill åka på gata med ;-)
Jag har även kopierat e28 grupp-a framvagnens bärarm..istället för 2st tryckstag så är det en A arm som är justerbar med uniballs.

Men en sak som är rätt viktig det är att försöka återgå till dom ursprungliga vinklarna på bärarmarna när man sänker bilen, fram kan man montera en distans platta mellan fjäderbenet och undre fästet till bärarmarna och styrstag (främre länkarm bör vara vågrätt när bilen står normalbelastad) bak så bör man höja upp fästena när man sänker och att bygga så man får en justerbar bakvang ala e34m5 är absolut inte fel.
Jag tycker att e28 m5 excenterbussningarna går bort pga dom är mer eller mindre omöjliga att få rätt :-(

Men en vettig sak man kan göra är att bygga om fjäderbenen fram så man kan köra med 2,25" race fjädrar antingen med "dalhems rör" eller annvänder ett sömlöst rör som man slår en gänga på. Vi var några som gick ihop och delade på ett längde 51x2,6mm sömlöst rör (m50x1,5mm muttrar) normalt så annvänder man ett grövre 52x4 så man kan köra med std gängan m52x1,5mm (lättare att hitta fjädersäte och låsmutter) men eftersom jag vill hålla nere vikten så blev det så tunt som möjligt. Om man redan har ok dämpare bak, men ändå vill ha så man kan vikta bilen och annvända sig av 2,25" då kan man enkelt ta och slå en m52 gänga på ett lämpligt rör och trä över dämparen. Fixera det med något 2k lim och låta tyngden tas upp av orginal undre fjäderkopp. (det går inte att svetsa i en stötdämpare)

Men nu är jag rätt så Ot och kvaddar Peter´s tråd ;-)
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Hejsan pelle, mina fjädrar är orginal. tack för att du skrev hur mycket lb de har i hårdhet, skall höra med fjäderservice i örebro som gör fjädrar till bilar, så de kan göra en lägre och hårdare fjäder åt mig. jag vill ha mycket hårda fjädrar, köpte fina fjädrar och dämpare för 8300kr till min gamla 525 tds och oj vilken väghålning det blev. men då min ekonomi inte ligger där idag så får det bli bara fjädrar istället. och bilen skall vara lika hög runt om, inget som sänker 4cm fram och 3cm bak. ja jag skall inte busa runt på någon bana med bilen eller så. vill ha en körglad bil som man slipper att bli åksjuk i av allt gungande,
Skall höra med dem i örebro idag om pris och hårdhet.
Tack igen

Mvh Peter

Hemsida:
Länk

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
ps. dom från Weitec ser ut så här verkar vara komplett med dämpare också 1645kr

Länk

Mvh Peter

Hemsida:
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm,Noble>>>"Åksjuk av allt gungande"? :)

Inte gungar en original M535:a något anmärkningsvärt med originalsättningen heller :)
Måste vara din referens med din f.d. sänkta bil som får dig att tycka så ;)

Tycker det är en rolig bil original med en fin väghållning....Iofs aldrig kört på bana så där känns det nog "gungit/svampigt" skulle jag misstänka :)
Undrar hur länge bromsarna räcker till på bana?...Där misstänker jag att ett "par belägg" iaf måste skiftas efter en dagsutflykt ;)

Mvh Janne.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Peter; här är länken till örebrostötdämparservice Länk Jag tror med dom behoven du har så funkar det bra med en fjädersats av bra kvalite. Dom flesta sänker likvärdigt och är ungefär lika hårda. Så kolla runt efter priser på fjädersatser och hör vad andra tycker om dom fjädrarna som du hittar. Kan dom som säljer fjädrarna uppge hur hårt avstämt det är...då blir jag nästan förvånad. Svenska kilen satserna är dock ett undantag

Länk
Länk

Janne; orginal funkar faktiskt förvånansvärt bra, så länge man har frisk vätska i så man slipper att den kokar så funkar bromsarna rätt bra och orginal beläggen är bättre än många tror!

/Pelle
Tack för svaren angående fjädrar och dämpare.
"bakvang ala e34m5 är absolut inte fel"
Är det mycket jobb att få den på plats på e28an? då jag har en sådan liggande.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Pelle: Har precis beställt H&R fjädrar, Koni Sport dämpare fram och Bilstein bak till min M535. Rev ner fjäderbenen fram för att förbereda installationen av dom nya sakerna. Tyvärr upåptäcker man då att fjäderbenen är i uruselt skick! Fjäderskålar och röret som dämparen sitter i är i princip sönderrostade.

Frågan är: Ska jag bygga nya justerbara fjäderben av dom gammla eller ska jag köpa nya från BMW eller nån skrot? Jag har sett att du har byggt justerbart av orginalbenen, men du kör ju med smalare racefjädrar. Och vad säger SBP om hemmabyggda justerbara fjäderben?

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nya fjäderben på BMW kostar 2135:-/st och på skroten kostar ett bättre beggat ca 700-800:-.

Hur mycket kostar det med material för att bygga om till justerbart?

///Jesper

BMWCS #5494
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Med bakvagn ala m5 så tänkte jag mer på justeringsmöjligheterna. Dvs att du annvänder excenterbultarna från e35m5, fräser till platjärnsbitar så man får en viss justermån på bakvagnen. (det som funkar på e30an funka på e28an)..men att plocka över hela bakvagnsbryggan. ärligt talat så vet jag inte. Jag har själv funderat på att annvända e39an bakvagn någon gång i framtiden (men där stämmer inte ett fäste).

Men att man försöker återsälla alla vinklar till fabriksvärde är det absolut vettigaste man kan göra.

/Pelle
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jesper; Jag gav 100:- för rörbitarna 51x2,6mm (har för mig att total längden ska vara 455mm ) . Kör man gata så kan det vara vettigare att gå på det grövre röret. Om man kör med 51mm så finns det m50x1,5 KM mutter stt annvända som fjäderskål/låsmutter, kostar ca 100/120:- st. Men om man väljer det grövre alt m52x1,5 så har sellholms lås mutter och undre fjädersäte 80:-+ 150:-st.

Övre fjäderbensskål fick jag till mina justerbara topplagringar *vinkar till fabrikören*

När du får gängat röret så kan du, 1 få slaget gängan på insidan av fjäderbenet 2 skära av gängan från ditt gamla ben och svetsa på på röret. Locket i botten av fjäderbenet är konkavt/konväxt.

Så lite jäklar annammma, tillgång till en svarv och en svets så tillverkar man det rellativt enkelt.

Jag annvände den våldsamma metoden att få bort svtsen som håller fjäderbenet (en 51mm hålsåg) gick 1 st för dom 2 benen.

Så mina ben gick på; 100 (rör)+400(muttrar)+200 (för gängan)+150(hålsåg)

Ang svensk felprovning så är detta helt okej så länge man har god fjädermån (inte helstumt) och så länge det är välbyggt!

/Pelle
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jesper; du kan göra en fuling om du väljer att bygga justerbart, mät upp dina HR fjädrar i en pellar borrmaskin med en badrums våg...och beställ lika hårda 2,25 fjädrar...(eller vilken hårdhet du går på).

hjälpfjädrar ligger på ca160:-st för 2" långa 2,25 och 210:-st för 4" långa 2,25

/Pelle
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Jag köpte en Lesjöfors sänkstats till min 528 vilket resulterade i att bilen låg mot genomslagen och inte tog sig in i garaget. var mindre än 5cm markfrigång...dvs obrukbart. Fjädervarven låg helt ihop fram. Jag klagade och fick nya fjädrar som gav samma resultat.
Ledsnade då och bytte till HR vilka jag är helnöjd med. klart hårdare, mindre sänkning och klockren väghållning :)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ok. Tack Pelle!

Men det lutar nog åt att köpa nya fjäderben eftersaom jag inte har tillgång till svarv. (inte pelarborr heller för den delen) :)

Får bli ett framtida projekt med ställbart.

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.