AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.426

byta språk i navin som inte fungerar

Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Jag har en BMW Alpina B10 -98 med TV/NAVI. Jag hade den inlämnad hos BMW och ville att de skulle byta språk till Engelska eftersom nu är det bara tyska/italienska/franska att välja på. När jag skulle hämta ut bilen så sa de att de inte kunde uppdatera till engelska utan att byta bord monitorn.

Nu när jag har kört lite och vant mig vid tyska så när jag skulle starta bilen så var monitorn helt svart förutom tid och datum. OKEJ tänkte jag och så stängde jag av bilen och väntade ca 30 sek innan jag startade igen och då var allt på ENGELSKA???

Sedan ställde jag in allt igen och åkte iväg och var så glad. Sedan efter nästa start av bilen så var det tyska igen....Och det gick bara att välja mellan it/fr/ty igen som vanligt.

Det jag undrar nu är om jag kan få engelska i min monitor eller om det är stör omöjligt enl min BMW verkstad. Men hur kunde jag då få engelska under en stund?

Någon som vet?
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Kanske RS2 kan svara på detta? Du verkar vara vädligt kunnig inom detta område.
Det finns programvara i både navigatorn och video modulen. Om navigatorn inte fungerar av någon anledning så tar den inbyggda programvaran i videomodulen över och denna har flera språk att välja på.

I navigatorn så finns det dock bara plats för två olika språk samtidigt och för att ladda andra språk eller byta språk så måste man starta uppgraderingen via BMWs service dator DISPlus eller GT1.

Nedanstående kommer ifrån anvisningarna till en MK3 navigations dator men principen är densamma. Om din verkstad inte kan detta så åk någon annanstans där de har bättre kunskap på detta. Bortse ifrån de olika versions numren nedan då verkstaden alltid ska använda de senaste versionerna.

Det man kan byta språk på i navigatorn är alla meny texter och röst vägledningen. För att byta språk på röst styrningen av navigatorn och telefonen som är ett extra tillägg så måste man dock byta en styrenhet så de har kanske förväxlat detta.

Lycka till!

/RS2

When replacing a defective MK III computer,a configuration signal is required to allow the new computer to load the correct software for its respective application. This is generated by using DIS coding program "Coding ZCS C30.0"and the Navigation System operating software CD V 17.1:

1. Connect DIS/GT1 tester to vehicle
2. From the DIS Coding/Programming select "1 ZCS Coding"
3. Select appropriate engineering series (E38, E39, E46, etc.)
4. Select "4 Conversion"
5. Select "3 IKE/Kombi"
6. Select "2 Language"
7. At prompt "Is the CD-ROM present?" select "Yes", but do not insert CD V17.1 into the Nav Computer yet!
8. First select the main language and then an additional language (the choices are: English, French, Italian, Spanish, German)
9. Select announcer's voice gender: male or female
10. After activation of the automatic coding, the DIS tester tells you to follow the instructions on the monitor for CD V17.1 installation
11. Place the CD V17.1 in the navigation computer CD drive
Important: Do not switch ignition OFF during software loading procedure
12. Once loading has been completed, remove the CD and then confirm completion by pressing the rotary push-button on the monitor
13. Turn ignition OFF for 10 seconds, then turn it ON and conduct a functional check
14. After this step has been finished, encode the navigation computer in the regular manner using the path "1 Recoding"

If the Navigation Computer is already configured for a navigation system, the procedure described above is not necessary during the subsequent operating software updates.
Är det en orginal monterad BMW navigations system förresten? Jag vet att Alpina ibland installerat ett annat tillbehörs navigations system som också säljs av BMW för eftermontering och detta kan vara annorlunda.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.