AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
726

Vilken olja och hur mycket?! 325iALCab 94:a

bmwdr
hej..

Jag undrar om någon vet hur många liter det går i mortorn? Och vilken olja ska man köra på?!

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Det går 6,5 liter i den. Jag kör på Valvoline SAE 5W-40 Full Synthetic olja. Oljefilter använder jag Bosch P9638. byta ca vi 1000mil så ligger du på den säkra sidan. När du bytar olja så tänk på, att fylla till en början på med ca 5.5L olja. och kolla senare när det runnit ner. häller du på 6.5L direkt så finns de risk att du får förmycket olja i motorn. Då det alltid finns lite gammal olja kvar i motorn. Oljenivån ska ligga mittemellan markeringarna på oljestickan.

Det där med oljesorter.. kan diskuteras vilken som är rätt,bra o.s.v. Jag gav bara ett förslag på olja, den funkar bra för mig iallafall!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja olja är nog ett av de mest genomlysta områdena på detta forum!

Jag skulle vilja säga såhär.
Du bör köpa en helsyntetisk olja av bra kvalitet och med rätt varmviskositet.

Hur vet man då vilken olja som är av god kvalitet?
Det är relativt enkelt att ta reda på hur bra oljan minst är, genom att kolla vilka klassningar den har!

En olja till din bil (och säkert minst 95% av alla andra bilar i vårt lands vagnspark) kan vara:

SAE 0w40, 5W40 eller 5W50
Detta är oljans viskositet och det senare värdet bör inte vara lägre än vad som anges i instruktionsboken, för då är oljan för tunn när den är varm.

API SJ eller hellre API SL
Detta är en amerikansk standard som anger oljans "smörjegenskaper", vilket innefattar mängder av parametrar. Desto högre värde (senare siffra i alfabetet efter bokstaven "S"), desto bättre kvalitet. Senare/bättre klassning kan alltid ersätta tidigare/sämre klassningar om viskositeten är rätt!

ACEA A3
Detta är en europeisk standard som i princip mäter ungefär samma sak som API-systemet, men här är testförhållandena tuffare för oljan. Denna märkning har större relevans för europeiska förhållanden (mer högvarviga motorer, mindre slagvolym, högre trimningsgrad, annan bensinkvalitet mm) än API-systemet.

Eventuella biltillverkarspecifika specialklassningar.
T ex BMW-longlife (som infördes 1999) eller BMW longlife -01 (som infördes 2001).
I detta fall behövs inte dessa klassningar, men det är ingen nackdel om oljan har klassningen!

Det finns mängder av oljor på marknaden som uppfyller ovanstående klassningar och de är direkt jämförbara med varandra. Eftersom det handlar om klasser, är det alltid någon olja som har lite bättre egenskaper än en annan inom något område, men å andra sidan kanske den samtidigt är lite sämre än en tredje inom ett annat område.
Köper man olja med rätt klassning (man kan aldrig köpa för bra olja!), uppfyller den vissa MINIMIKRAV och går därmed att använda utan problem!

Dvs. kolla vilka klassningar din motor minst kräver.
Därefter kollar man oljans klassningar, som minst måste motsvara kraven. (API SL och ACEA A3 är för närvarande de högsta klassningarna för normala bensinmotorer.)
SAE-klassningen kan gärna ha ett lägre värde på kallviskositetsvärdet (siffrorna innan bokstaven "W") än vad det står i instruktionsboken, då det gör att oljecirkulationen kommer igång snabbare. Men däremot bör man inte ha en olja som har lägre varmviskosietsvärde (siffrorna efter bokstaven "W") än rekommenderat, då det gör att oljan blir för tunn när motorn är varm

Har du nu flera oljealternativ att välja mellan, köp den billigaste av dem!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
BMW rekommenderar Castrol SLX 0w30 för din modell, det går i 6,5 liter ifall du även byter oljefiltret. Castrol SLX 0w30 uppfyller även BMW´s krav för förlängt bytesintervall (longlifeolja), vilket kan vara intressant när du räknar på vilken olja som är billigast per körd mil.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Men tyvärr kan man inte automatiskt följa intervallen för "longlife" bara för att man byter motorolja!

Hela konceptet med motorkonstruktion, filter och olja måste vara anpassat för förlängda oljebytesintervall för att det skall funka!

SLX går förmodligen bra, men kan ställa till med problem i lite slitna motorer pga sin relativt låga varmviskositet.

Att BMW rekommenderar SLX i "alla motorer utom M-motorerna", är i stor utsträckning på grund av logistiska skäl. Man har helt enkelt bara en typ av olja i fat i de flesta verkstäder och den "skall passa" nästan alla motorer.
De "få" bilar som behöver TWS, fyller man troligen från dunk i de flesta verkstäder.

Det är inget som hindrar att du har med dig egeninhandlad olja om du skall serva bilen på en verkstad...

Mvh

bmwdr
Tack så mycket för alla fina svar!

Så om jag ska ha den bästa oljan till just min bil, vilken beteckning ska det vara på oljan då för att skydda motorn till 99%?

6.5 liter olja när den är helt tömd då?

Ojlefilter?! Ska man köpa orginal eller går det med andra som mekonomen osv oxå?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle satsa på en helsyntetisk olja med de specarna som jag skrev innan.
SAE 0W40, 5W40 eller 5W50
API SJ eller ännu bättre API SL
ACEA A3

Om du köper olja med ovanstående klassningar, får du en mycket bra olja! (som dessutom överstiger klassningarna som fanns på de bästa oljorna som fanns då din bil var ny!)

Filter (olje- och luftfilter) rekommenderar jag att du köper hos BMW, då får du rätt specifikation (rätt filtreringsgrad och rätt flöde).
Du tjänar i princip inga pengar på att köpa filter hos t ex Mekonomen...

Motorn rymmer 6,5 liter, men oftast får man inte ur riktigt all olja, varför man bör fylla på "etappvis" och läsa av oljenivån på stickan, när man slår i de två sista litrarna.

Här har jag gjort en sammanställning av de flesta helsyntetiska oljorna på svenska marknaden:
Länk
Om du läser den, ser du att det finns en hel del att välja på!

Mvh

Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Johan B. Tänkte bara höra med dig vad du säger om oljan jag kör på: Valvoline SAE 5W-40 full synthetic olja. jag har för mig att det är en "Longlife" klassad olja?! rätt/fel? Det där med oljefilter: har inte Bmw Bosch som original filter på deras servicar? jag har för mig det..

Det där med att det innebär "longlife" vissa säger att man kan köra över 2000mil på sådana oljor, men jag tycker det är lite förmycket... Själv bytar jag olja,filter vid ca 800mil.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Bmwdr: Jag har för mig att jag läst en tråd i vilken någon här på forumet gjort en ovetenskaplig test på oljefilmens hållbarhet och testat såväl dyra som billiga oljor. Sök reda på den tråden så hittar du säkert mycket matnyttigt.

Annars så är det som Johan säger, läs på burken och se om klassningen motsvarar BMW´s rekommendationer för just din modell.

Personligen så tror jag lite på det här med att man får vad man betalar för och att det sannolikt finns andra faktorer än enbart klassningen att ta hänsyn till vid jämförelser, men då det ej står vilka additiv som tillverkarna har i sina oljor blir jämförelsen svår. Det måste helt enkelt finnas ett skäl till att det skiljer upp emot 100-120 kr på butikernas literprise mellan billigaste och dyraste oljan med samma klassning(detta gäller för i princip alla andra varor så varför skulle olja vara annorlunda än annat). Jag får säkert påhopp för detta påstående men så tänker i vart fall jag när jag köper något , lägger hellre några kronor extra för att känna mig trygg framför att köpa Biltemas billigaste olja och därmed spara en slant, har jag köpt en dyr bil som är dyr att köra, försäkra och framför allt reparera tänker jag inte snåla på det viktigaste nämligen oljan.

Generellt kan man även säga att ifall du har en lite äldre motor där det kanske hörs lite slammer från ventillyftare o dyl kan det vara vettigt att hälla på en lite tjockare kvalitetsolja som för ex Castrol TWS så får du bort missljudet.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jurgen, Valvoline Synpower är en bra olja och 5W40-oljan är longlifeklassad. Jag använder den själv när tillfälle ges (köper olja via en kontakt och köper då den olja som han har inne för tillfället som har rätt klassning, det kan variera lite men Valvoline är ett "huvudalternativ").

Jag har upplevt att motorer som har tickat lite (detta har gällt Toyotamotorer) har blivit nästan helt tysta mekaniskt när jag slagit i Synpower 5W40.

Jag tror att det är Knecht Mahle som levererar oljefilter till de flesta BMW-modellerna (åtminstone har jag för mig att oljefiltret till min bil hade deras märke när jag kollade vid senaste oljebytet).

Eftersom klasser är just klasser, dvs ett intervall som egenskaperna får variera inom, finns det alltid någon olja som är "bättre" än en annan. Men så som testnormerna är utformade, gör det att oljor inom samma klass blir väldigt lika varandra. Det är helt enkelt ganska liten skillnad på egenskaperna.
Dessutom bör man vara medveten om att det finns ganska få leverantörer i världen som förser alla oljebolag med additivpaket.

Summa summarum: man kan i princip se hur bra oljan är genom att kolla klassningen och kolla vilken typ av oljesort det är. (mineral- eller helsyntetisk, däremot är delsyntetisk olja lite lurigt eftersom det kan vara någon enstaka procents inblandning av helsyntetisk basolja och då får den kallas delsyntetisk!)

När det gäller oljefilmens tålighet, avgörs den i princip av två faktorer.
1. Oljans varmviskositet: högre viskositetsvärde ger starkare film.
2. Typ av basolja: helsyntetisk olja har ungefär dubbelt så tålig oljefilm som mineralolja.

Men en tjock olja är inte alltid bättre eftersom den kan vara för tjockflytande vilket bland annat kan orsaka kavitation och att oljan inte tränger in/fördelar sig över hela ytan som skall smörjas.

Lagom är bäst!

När det gäller priser, bör man vara medveten om att det är STORA prispålägg på märkesolja i detaljist/verkstadsledet!
Troligen är det den produkt som verkstäder och tillbehörsfirmor har högst marginal på....

Men visst om man lägger 150kr på en olja från någon av de kända/stora tillverkarna, är man helt säker på att få en bra olja. Men det finns likvärdiga alternativ för mindre pengar...

TWS är ett bra alternativ om man har en motor som "låter mycket".

Biltemas billigaste olja skulle inte jag heller köpa, inte ens deras helsyntetiska 5W50-olja. Däremot skulle jag utan att tveka kunna använda mig av deras helsyntetiska 5W40-olja i en motor som inte behöver massa specialklassningar (t ex BMW-longlife).
Dock köper jag min olja billigare än så... så jag använder andra märken! ;o)

Mvh

bmwdr
Tackar så mycket för all info..

BMW BRÖDER!

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Angående filter så köp de på BMW... jag betalade 115:- för mitt. Tror inte du hittar varken bättre eller billigare som är mer rätt för din bil någon annanstans.
bmwdr
Ok då gör jag så :) Det känns säkrast oxå..

Tack för alla fina tips..

BMW BRÖDER!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.