AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.440

M20 grenrör (EJ Turbo)

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Hej.

Ska bygga ett nytt grenrör till 325:an. Ska jag bygga enligt samma principer som turbokillarna gör, dvs alla 6 rör går ihop till en stor kollektor eller ska jag utgå ifrån cyl nr 1 och ansluta varje cylinder eftersom.
Detta är som sagt en sugmotor och inget turbobygge. Jag har sökt efter svar men det handlade bara om turbo överallt.
Vilket material ska jag använda? Den ska mynna ut i ett 3 tums rör är det tänkt.

Har någon en bild på ett liknande rör?

MVH Danne
Det finns färdiga extaractor grenrör att köpa om du vill göra det lätt för dig. Men ska du bygga sälv så ska du bygga lika långa rör från varje cylinder, det där med kollektor går nog att räkna på, storleken och sådant men det är inget jag har någon koll på. Den vanligaste varianten på extraktor grenrör (på en rak sexa) är nog 6 till 2 till 1 om du ska ha enkelt avgassystem.

Livet är ingenting för amatörer...
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jag tänkte bättra på svetskunskaperna samtidigt, därför bygger jag själv. Skulle vara kul med nån bild på ett sådant grenrör, eller kontakt med någon som byggt ett liknande.
Jag antar att man köper materialet på en vanlig rörgrossist? Samma som används i tryckkärl mm.

En annan sak. Finns det att köpa lösa rör med aluminiserat ytbelag som ändå är svetsbart, den typ som speedparts säljer? Och var isåfall? Detta är till resten av avgasröret och ska vara 3 tum.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
JT avgasbitar är väl aluminiserade, och kostar inte mycket mer än simons. Hade jag vetat det för ett år sedan hade jag varit lycklig... mitt avgas är rostigt som fan nu.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Var köper jag det?
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jens Ek: Vad har du gjort åt din bil i trimväg? Vore kul att dela erfarenheter med någon som inte hängt med turbovågen.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Tja, prova att söka på JT avgasteknik, eller dylikt.
Har inte hunnit med så mycket än, men det sitter K&N filter modell XXL, hemmagjort 3" efter kat, spridare och lmm från 535, justerbar bränsletrycksregulator, 64mm spjällhus. Elfläktkonverterat. Ska i en värre kam och extraktorgrenrör innan sommaren tänkte jag. Har även en 3" metallisk kat liggandes, men tror jag sparar den till något annat projekt.
Hade tänkt att höja kompet i motorn med andra kolvar och planad topp, men det blir för mycket jobb. Är lite upptagen med studier på annan ort, varför jag inte har tillräckligt med tid över till bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.